تریبونال رسیدگی به جنایات جنگی در بنگلادش درباره اتهامات «عثمان فاروق»، وزیر سابق آموزش این کشور از حزب ملی، بررسی‌های خود را آغاز می‌کند. او به جنایت علیه بشریت در طول جنگی که از سال ۱۹۷۱ آغاز شد، متهم است.

Untitled-3
دادستانان فهرستی از ۱۱ تن از متهمان که شامل رهبر حزب ملی بنگلادش نیز می‌شود در دست دارند که به گفته یکی از مسولان این تریبیونال، این ۱۱ تن متهم به ارتکاب جنایات جنگی در منطقه دانشکده کشاورزی هستند. به گفته این مسئول تریوبنال اغلب افرادی که در فهرستی عاملان جنایات جنگی قرار داند در آن زمان یا معلم بودند و یا کارمندان این دانشگاه. «فاروق» در آن زمان در دانشکده اقتصاد کشاورزی دانشیار بود.
فاروق که پدرش عثمان غنی معاونت هیات موسس این دانشگاه را بر عهده داشت از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ که حزب مطبوعش بر سر کار بود، وزیر آموزش شد.
گروه بررسی دادستانی این تریبونال جزئیات پرونده فاروق را فاش نکردند.
پس از دستگیری «حنان» از اعضای حزب جاتیا به اتهام جنایات جنگی، دادستانان در جریان محاکمه او از وجود «سلول شکنجه» در محوطه دانشگاه در سال ۱۹۷۱ سخن به میان آوردند که این مکان توسط ارتش پاکستان اداره می‌شده است.
در پرونده حنان به یک کمپ ارتشی در محوطه دانشکده کشاورزی اشاره میشود که در آنجا یک مبارز آزادیخواه «ادبور رحمان» شکنجه و کشته شد.
بر اساس گزارشات رسانه‌ها نیروهای پاکستانی در ۲۳ آوریل ۱۹۷۱ به منطقه «میمنسینگ» در بنگلادش وارد شدند و آنجا را تصرف کردند. آن‌ها یک مهمانخانه در محوطه دانشکده کشاورزی را به عنوان مقر فرماندهی منطقه‌ای خود انتخاب کردند. در طول این جنگ جسدهای شهروندانی که کشته بودند در کرانه رود براهماپوترا در کتار این دانشکده دفن شدند.
پس از استقلال بنگلادش، مقامات این دانشگاه اعلام کردند که این محوطه «قتل‌گاه ۱۹۷۱» بوده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com