کمپین اعتراض به حکم شلاق کارگران
پایگاه فعالان سیاسی چراغ

از تمامی عزیزان صمیمانه می خواهیم برای تشکیل کمپین اعتراض به حکم شلاق کارگران، تصاویر نمایه خود را به این عکس تغییر دهند.

اعتراض به حکم شلاق کارگران

اعتراض به حکم شلاق کارگران

* بیانیه ی پایگاه فعالان سیاسی “چراغ” راجع به شلاق نیز بزودی منتشر خواهد شد.

یک روشنگری در باب کمپین تغییر عکس پروفایل:
۱.چرا در حالت عادی عکس پروفایلمان را در شبکه های اجتماعی عوض می کنیم؟
عموم اکانت ها در شبکه های اجتماعی، حامل عکسی از صاحب اکانت است که بخشی از مواجه‌ی بصری مخاطب از طریق فرم و ساختار آن عکس رقم می خورد. در واقع، این اولین و نمایی ترین سطح برخورد با مخاطبمان در شبکه‌ی اجتماعی است. بارها پیش آمده که پیامی از مخاطبی ناشناس دریافت کرده‌ایم. عموما پس از دریافت پیام به عکس پروفایلش رجوع کرده‌ایم. این یک کنش بصری ناخواسته است که می خواهیم از روزنه‌ای به کشف بخشی از سیما، نگاه و اتمسفر فیزیکی آن شخص دست پیدا کنیم. شاید به همین علت است که عموما در انتخاب عکس پروفایلمان حساس هستیم و منتظر زیباترین و مطلوب ترین شات ممکن می مانیم تا عکس حاصله را به عنوان عکس پروفایلمان نمایش دهیم. این همان حس مطلوب تمایل به دیده شدن است.
۲. چرا در حالت هایی عکس پروفایلمان را برمی داریم یا به نوشته ای، شعری، طرحی تغییر می دهیم؟
بارها پیش آمده با پروفایل هایی روبرو شده‌ایم (خصوصا در گروه هایی با موضوعات عامیانه و عمومی تر) که فاقد عکس اند یا به جای عکس صاحب اکانت، نوشته‌ای یا طرحی، فرمی نمایش داده شده است. مهمترین علت های آن می تواند به تاثرات شخص از وضعیت های پیرامون مربوط باشد. شادی، اندوه، امید، ناامیدی، سرخورده‌گی، لطمات عاطفی یا هر کنش احساسی شخصی دیگری که شخص می خواهد از طریق تصویر پروفایلش به مخاطبان آشنا و ناآشنا پیامی را انتقال دهد.
۳. چرا در حالت هایی اورژانسی و ویژه، عکس پروفایلمان را به تصویر شخص یا نوشته‌ای مناسبتی تغییر می دهیم؟
زمانی که مرتضی پاشایی درگذشت تصویر بسیاری از پروفایل ها برای مدتی به عکس وی تغییر داده شد. زمانی که اصغر فرهادی، اسکار را بُرد تصویر بسیاری از اکانت ها به تصویر پوستر معروف فیلم جدایی نادر از سیمین تغییر داده شد. زمانی که غزه توسط اسرائیل بمباران شد بسیاری از پروفایل ها، عکسشان را مزین به نوشته‌ی #save qazaکردند. از آن معروف تر، زمان مقاومت تاریخی کوبانی در مقابل هیولاهای داعش، فراوان دیدیم که تصاویر پروفایل‌ها برای مدت ها مزین به نوشته‌ی #save kobane شد. یا حتی در حمایت از قانون همجنسگرایی و در نهایت در جریان انفجار تروریستی فرانسه همه‌گی شاهد رنگی شدن پروفایل ها به آن مناسبات بودیم.
۴. آیا تغییر عکس پروفایل می تواند حاوی پیامی کنشگرانه باشد؟ یا اساسا می تواند در تغییر شرایط نقشی ایفا کند؟
پاسخ نخست: اولین تاثیر آن، هجمه‌ی فراگیر بصری است. تا جایی که مخاطبان بسیاری را در همان سطوحی که پیشتر اشاره شد در لحظه درگیر خود خواهد کرد. هر چقدر، تعدد استفاده از یک تصویر در پروفایل افراد افزایش پیدا کند به همان نسبت نقش رسانایی و فراگیری یک پیام افزایش پیدا خواهد کرد. در واقع، هر عکس پروفایل نقش پیکسلی را خواهد داشت در چیدمان تصویر و پیامی بصری در حجمی بزرگ. پیکسل های بیشتر، وضوح و اثرگذاری بیشتر.
پاسخ دوم: سهل انگارانه است اگر تصورمان این باشد که تمام کاری که باید بکنیم تغییر عکس پروفایل است. از طرف دیگر، ایده ئالیستی است اگر از این امکان دست بکشیم به امید آنکه کنش گری بزرگتر و متفاوت تری داشته باشیم. تغییر عکس پروفایل، یک امکان است برای رساندن پیام در شکل شبکه‌ای آن به وسعت مخاطبان آن شبکه.
پاسخ سوم: اگر تصورمان این باشد که پیاممان به چشم و گوش مقصد نهایی نخواهد رسید یا اساسا تغییری در موضع و خواستگاهش نخواهد داشت به بی راهه رفته‌ایم. چرا که خود موضع مقصد به شکل جدی و فراگیری درگیر و فعال در همین فضاهاست. بسیار فراتر از آنچه تصور می کنیم در حال رصد کردن است. بی شک، خواهد دید و خواهد شنید. دیده شدن و شنیده شدن نقطه‌ی تاثیرگذاری است.
پاسخ چهارم: بولدترین و تیزترین پیام در فراگیرشدن تصاویر پروفایل، همبستگی است. نوعی از تجربه‌ی روح جمعی به شکل استفاده از یک نماد. عینن مثل مچ بندهای سبزی که روزی روزگاری بستنش به مچ، تداعی جرم انگارانه‌ای را در پی داشت.

کانال پایگاه فعالان سیاسی چراغ:
https://telegram.me/faalanesiasi

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com