erkin vohidov_1

 

ایرکین واحدوف، شاعر ملی ازبکستان، روز دوشنبه، سی‌ام ماه مه، در سن ۸۰ سالگی بعد از بیماری طولانی‌مدت درگذشت.

ایرکین واحدوف، مترجم گوته، الکساندر بلوک، الکساندر تواردوسکی، سرگئی یسنین، محمد اقبال لاهوری و رسول غمزتوف به زبان ازبکی بود.

ایرکین واحدوف سال ۱۹۸۷ به عنوان شاعر ملی و قهرمان جمهوری ازبکستان شوروی، از اولین کسانی بود که بالاترین نشان کشور را به دست آورد و از زبردست‌ترین شاعران معاصر ازبک شناخته شد. از او در طول عمر خود بیش از بیست مجموعه شعر و سه نمایش‌نامه به زبان ازبکی منتشر شده است. بسیاری او را با علیشیر نوایی، شاعر کلاسیک ازبک‌ها، مقایسه می‌کنند که در قامت برداشتن شعر ازبک سهم چشم‌گیر داشته‌ است.

معروف‌ترین شعر او قصیده «ازبگیم» است که از محبوب‌ترین اشعار به زبان ازبکی‌ست. این قصیده به زبان ساده نوشته شده است و ازبرکردن آن در مدارس ازبکی‌زبان ازبکستان به نوعی اجباری‌ست. این قصیده را شیرعلی جوره‌یف، خواننده معروف ازبکستان به سبک ترانه‌های سنتی رایج در آسیای میانه اجرا کرده است که می‌شود گفت‌ تقریبا در شروع تمام مراسم‌های عروسی ازبک‌های آسیای میانه صدا می‌دهد.

لینک ویدیوی این ترانه با صدای شیرعلی جوره‌یوف:

ایرکین واحدوف، متولد ۲۸ ماه دسامبر سال ۱۹۳۶، در ولایت فرغانه است. او از چهره‌های تاثیرگذار ازبک است که در سال‌های بازسازی دوره گورباچوف، در احیای سنت‌های ملی و بومی مردم ازبک در آسیای میانه نقش مهمی داشته است. درگذشت او مردم و نخبگان و اهل ادب ازبکستان را سوگوار ساخته است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com