بسیاری از زنان در دهه شصت با فرزندان شیرخواره خود دستگیر می‌شدند؛ فرزندانی که نیاز به امکانات و مراقبت‌های ویژه داشته‌اند. به اغلب زنانی که عدالت برای ایران با آن‌ها مصاحبه کرده‌ است اجازه داده نشده در هنگام دستگیری امکانات لازم برای بچه از قبیل شیرخشک، پوشک یا لباس اضافی بردارند و یا به آنها گفته شده که فقط برای چند ساعت وسایل لازم را بردارند زیرا به زودی آزاد می‌شوند. در حالی‌که دوران بازجویی و بازداشت آنها ماه‌ها طول کشیده و اغلب در این دوران، محرومیت شدید از امکانات لازم برای فرزندانشان را تجربه کرده‌اند.

Untitled-3

بانو صابری، هوادار فعال حزب توده که همسرش عباسعلی منشی رودسری در جریان کشتار دسته جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ اعدام شد، در زمان بازداشت تحت فشار شدید ناشی از بیماری فرزند خردسالش قرار گرفته است.

او در این رابطه می‌گوید: « وقتی ما را گرفتند، تازه دیروزش بچه را ختنه کرده بودم. باید با الکل سفید او را می‌شستم و تمیز می‌کردم. ولی آنجا امکانات نداری که بتوانی این کارها را بکنی، برای همین عفونت کرد. بچه جیغ می‌زد و گریه می‌کرد و من هر کاری می‌کردم نمی‌توانستم آرام‌اش کنم. سر آلت تناسلی‌اش بزرگ شده بود؛ چرکی و عفونی. این‌ها هم هی می‌زدند به در می‌گفتند این بچه را خفه کن. یک روز من این بچه را باز کرده بودم، خیلی هم ناراحت بودم دست زدم به آلت تناسلی بیژن چرک ازش پاشید بالا.اطراف آلت تناسلی چرکی و قرمز بود. یک دفعه دیدم گفت: چشم‌بندت را بزن. من چشم‌بندم را زدم، آمد تو و تا آمد جمله‌اش را تمام کند که این بچه را … خودش بچه را دید. به من گفت: این چه وضعی است. گفتم این بچه ختنه شده، من که هی می‌گویم این را ختنه کردم، بچه احتیاج به رسیدگی دارد. بعد به من گفت که این بچه دارد جور پدر و مادرش را پس می‌دهد. من هم برای اولین بار بود که یک قطره اشک از زیر چشم‌بندم آمد بیرون. گفتم: برو سلول بغلی را هم خالی کن پدر و مادر من را هم بیاور جور من را پس بدهند. فردایش آمدند بچه را از من گرفتند، اسم و آدرس دکترش را هم گرفتند. شبش هم من را بردند بیمارستانی در خیابان ایرانشهر که می‌گفتند مال سپاه است.»
بخشی از گزارش جنایت بی‌عقوبت،شکنجه و خشونت جنسی علیه زندانیان سیاسی زن در جمهوری اسلامی – گزارش اول-انتشارات عدالت برای ایران-دسامبر٢٠١١
برای دریافت متن کامل کتاب به صورت پی دی اف اینجا را کلیک کنید
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com