گاف جدید خبرگزاری فارس

روز یکشنبه‌ ۱۹ اردیبهشت ماه سال جاری، خبرگزاری فارس- ارگان وابسته به سپاهٔ پاسداران- با انتشار خبری سراسر کذب و خلاف واقع به نقل از سخنگوی پنتاگون نوشت که “در پی‌ تهدید ایران، کشتی‌‌های آمریکائی از تنگه هرمز دوری میکنند.” این خبرگزاری در ادامه این گزارش خبری مجعول که ادّعا می‌کند در وبسایت صدای آمریکا منتشر شده است، چنین نوشت:

fars news voa

این اقدام پس از آن صورت گرفت که سردار «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هفته گذشته گفت در صورتی که کشتی‌های عبور کننده از تنگه هرمز تهدیدی برای ایران باشند، تهران این تنگه را مسدود می‌کند.

سردار سلامی گفته بود: «براساس کنوانسیون ۱۹۸۲ دریاها، مجبوریم اگر از تنگه هرمز عبور ضررداری اتفاق بیفتد، قاطعانه با‌ آن مقابله کنیم. به آمریکا، شرکا و متحدان منطقه‌ای‌اش هشدار می دهیم اگر بخواهند از ادبیات تهدید استفاده کنند و ما را تهدید کنند، از قانون عبور بی ضرر استفاده کرده و اجازه عبور و تردد هیچ کشتی و شناوری که بخواهد ما را تهدید کند، نمی‌دهیم.»

خبرگزاری فارس برای این گزارش خبری نادرست خود، لینکی‌ از بخش انگلیسی‌ سایت صدای آمریکا قرار داده است و ادّعا می‌کند این گزارش در آنجا منتشر شده است. این در حالی‌ است که چنین خبر و لینکی‌ وجود خارجی‌ ندارد. البته این اولین بار نیست که خبر گذاری فارس چنین اخبار نادرست و جعلی منتشر می‌کند. انتشار اخبار نادرست و بی‌پایه در این خبرگزاری مسبوق به سابقه است. “زنده بودن ندا آقا سلطان”، بازداشت سفیر سوییس در تهران و مصاحبه با محمد مرسی‌” از جمله خبر‌هایی‌ هستند که در گذشته در این خبرگزاری وابسته به سپاه منتشر شده اند که پس از مدت کوتاهی نادرستی آن معلوم گشته و تکذیب شده اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com