سوم ماه می (١۴ اردیبهشت)، روز جهانی آزادی مطبوعات است. ایران یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.
٣۷ روزنامه نگار زندانی و رتبه ١۶۹ در میان ١۸٠ کشور جهان در رده آزادی مطبوعات، حکومت ایران را در جایگاه یکی از دشمنان سرسخت آزادی مطبوعات و رسانه در جهان قرار داده است.

Untitled-1426
بازداشت روزنامه نگاران تحت عنوان پروژه نفوذ، زندانی‌های طولانی مدت، تبعید، فشار به وبلاگ نویسان و فعالان اینترنتی، اخراج دسته جمعی خبرنگاران و توقیف مطبوعات از جمله موارد نقض آزادی مطبوعات و رسانه توسط حکومت ایران است.
روزنامه نگاران بازداشت شده در ایران با اتهاماتی از قبیل، اجتماع و تبانی و فعالیت علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی محاکمه می‌شوند. از جمله احکامی که علاوه بر زندان در مورد روزنامه نگاران به اجرا درمی‌آید، ممنوعیت فعالیت مطبوعاتی و رسانه‌ای است.
عدالت برای ایران در خرداد ١٣۹٠ با انتشار گزارشی با عنوان «گرداب؛ شکنجه سازمان یافته برای اعترافات تلویزیونی» موارد نقض حقوق فعالان اینترنتی و وب‌نگاران را که از سال ١٣۸۸ تحت عنوان پروژه گرداب دستگیر شدند، نگه داری بازداشت شدگان به مدت‌های بسیار طولانی در سلول انفرادی، شکنجه های مستمر و شدید جسمی و روانی برای اخذ و ضبط ویدئویی اعترافات دروغین، ، عدم رعایت معیارهای دادرسی منصفانه از لحظه دستگیری تا تمام مدت تحقیقات مقدماتی و محرومیت شدید از حقوق اولیه ملاقات با خانواده، داشتن وکیل و عدم برخورداری از امکانات درمانی اعلام کرد.
سازمان ملل متحد در ٢٠ دسامبر ١۹۹٣، روز سوم ماه می را به عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات اعلام کرده است. روز جهانی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۶ با شعار «دسترسی به اطلاعات و آزادی‌های بنیادین حق شماست» برگزار می‌شود.

عدالت برای ایران: گرداب؛ شکنجه سازمان یافته برای اعترافات تلویزیونی
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com