گروهی در بریتانیا فراخوان دادند تا افسران ارشد پلیس مسئول کشته شدن ۹۶ تن از طرفداران فوتبال در فاجعه هیلزبورو شناخته شوند.
هیات منصفه بازپرسی دادگاهی در بریتانیا دریافته‌اند که این ۹۶ تن به طور غیرقانونی کشته شدند و مشخص کردند که این اتفاق بر اثر ناتوانی پلیس در قبل و بعد از بازی نیمه نهایی جام فوتبال حذفی ١۹۸۹ بریتانیا رخ داده است.
«استیو روترام»، نماینده پارلمان بریتانیا از شهر لیورپول والتون می‌گوید: « مساله در حال حاضر پاسخ‌گویی است.»
خانواده‌های کشته‌شدگان اظهار داشتند که پس از آنکه هیات منصفه به نتیجه برسد، عدالت برقرار خواهد شد.
تمرکز این خانواده‌ها به این سمت چرخیده که پیگرد قانونی بر اساس شواهد به دست آمده صورت بگیرد. وکیلان مدافع این خانواده‌ها می‌گویند که هیات منصفه بازپرسی ٢۷ سال مبارزه آن‌ها را برای دستیابی به حقیقت « کاملا توجیه کردند »

Untitled-1422
دو پرونده جنایی درباره این فاجعه و پیامدهای آن تا پایان سال ٢٠١۶ به سرانجام خواهد رسید. یکی از تحقیقات پلیس در حال بررسی دلایل زد و خورد در روز بازی است و پرونده تحقیقات جزایی جداگانه‌ای توسط کمیسیون مستقل شکایات پلیس درباره اتهامات سرپوش گذاشتن بر این حادثه است، تشکیل شده است.
دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در مجلس عوام به خانواده‌هایی که « جستوجوی ٢۷ ساله شان برای اجرای عدالت به جای همدردی و پاسخگویی با ابهام و خصومت همراه شد » ادای احترام کرد.
جرمی کوربن، رهبر حزب کارگر بریتانیا از «کرامت» بستگان این افراد تجلیل کرد و «پایداری و عزم‌شان» را ستود.
در جریان بازی مرحله نیمه نهایی فوتبال جام حذفی در بریتانیا بین تیم‌های لیورپول و ناتینگهام فارست در تاریخ ١۵ آوریل ١۹۸۹، ۹۶ نفر بر اثر ازدحام جمعیت کشته و ۷۶۶ تن دیگر زخمی شدند.
گزارش‌ها و تحقیقات رسمی از این فاجعه که در بین سال‌های ١۹۸۹ تا ١۹۹٠ انجام شده، نشان می‌دهد که دلیل اصلی فاجعه، عدم کنترل پلیس بود.
فاجعه هیلزبورو بدترین فاجعه مربوط به ورزشگاه‌های بریتانیا در تاریخ این کشور است و به عنوان یکی از بدترین حوادث تاریخ فوتبال جهان ثبت شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com