پس از سال‌ها تلاش خانواده‌های قربانیان و گروههای حقوق بشری، ،شعبه ٣ دادگاه کیفری بین‌المللی رادوان کاراجیچ، رهبر سابق صرب‌های بوسنی را به ۴٠ سال زندان به دلیل نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و ارتکاب به جنایات جنگی در بوسنی و هرزگوین محکوم کرد.
رادوان کاراجیچ، رهبر سابق صرب‌های بوسنی، به اتهام قتل‌عام، جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی محاکمه شد و به قتل‌عام بیش از ۸ هزار مرد و پسر مسلمان بوسنیایی در جریان نسل‌کشی «صربنیتزا» در سال ١۹۹۵ مجرم شناخته شد.

Untitled-1385
از دیگر اتهامات وی، جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی از قبیل آزار و شکنجه، کشتار، قتل، بی‌خانمان کردن، کوچ دادن اجباری، ترور و ایجاد وحشت است.
او اولین بار در سال ١۹۹۵ همراه با رادکو ملادیچ، توسط دادگاه بین‌المللی کیفری متهم شدند و هر دو گریختند. کاراجیچ با هویت ساختگی و پس از ١٣ سال زندگی مخفیانه در بلگراد در سال ٢٠٠۸ دستگیر شد. راددکو ملادیچ نیز در می ٢٠١١ دستگیر شد و پرونده او در دادگاه لاهه در جریان است.
کاراجیچ ۷٠ ساله یکی از بلندپایه‌ترین مقاماتی است که پس از فروپاشی یوگسلاوی توسط یک دادگاه بین‌المللی محاکمه می‌شود.
در جنگ بوسنی که در بین‌ سال‌های ١۹۹٢ تا ١۹۹۵ اتفاق افتاد، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت.
این جنگ و نسل‌کشی منجر به کشته شدن بیش از ١٠٠ هزار نفر و قتل‌عام گسترده مسلمانان ساکن بوسنی و آواره شدن هزاران تن دیگر گردید.
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com