قرار داد و مأموریت احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در ایران، توسط اعضای سازمان ملل تمدید شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، قطعنامه مربوط به وضعیت حقوق بشر ایران، در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، با نتایج آرای ٢٠ موافق، ۱۵ مخالف و ١١ ممتنع به تصویب رسید و گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران ،دکتر احمد شهید، برای یک سال دیگر نیز به دوره گزارشگری خود و بررسی وضعیت حقوق بشری در ایران ادامه خواهد داد.
دکتر احمد شهید در گزارش اخیر خود اعلام کرده بود «وضعیت حقوق بشر در ایران هم‌چنان یک نگرانی جدی است» و از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست به او اجازه دهند به ایران سفر کند تا بتواند به منظور پیگیری وظایفش بحث‌هایی را با دولت و جامعه مدنی در داخل ایران داشته باشد.
گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش سالانه خود که روز پنج‌شنبه (۱۳ مارس/۲۲ اسنفد) به شورای حقوق بشر ارائه کرد گفت، از زمان آغاز کار گزارشگر ویژه در سال ۲۰۱۱، بیش از ۱۵۳۹ نفر در ایران اعدام شده‌اند که ۶۸۷ نفر آنها در سال ۲۰۱۳ بوده است. بیشتر این اعدام‌ها با قاچاق مواد مخدر مرتبط بوده که به گفته آقای شهید با استانداردهای بین‌المللی مربوط به «جرائم جدی» که در آن‌ها استفاده از حکم اعدام مجاز است، هم‌خوانی ندارد.

افزایش فشار و سرکوب بهائیان، عدم تشکل برای فعالان مدنی، دسترسی نداشتن متهمان به دادرسی عادلانه، اعتراف زیر شکنجه، نگهداری متهمان در سلول های انفرادی، بی توجهی به حقوق اقلیت ها و غیره از جمله موضوعاتی است که در بخش های دیگر این گزارش ۲۲ صفحه ای به آن تأکید شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com