سردار نقدی در اعتراض به خرید ایرباس به خبرگزاری بسیج گفت: ”اگر جوابی هست بفرمایند ما از جواب منطقی و علمی استقبال میکنیم.“[۱] فکر کردم نقدی آدم استدلالی و منطقی است، یک چند خطی به همان سیاق منطق که او گفت بنویسم در جواب اظهارات این رئیس سازمان بسیج مستضعفین که در همایش روز بسیج به ناروا یا از روی نفهمی گناه قتلهای زنجیرهای و اسید پاشی به زنان را به سلطنت طلبها نسبت داد و گفت: ”مزدوران سرویسهای جاسوسی آمریکایی فعال میشوند و عناصری که سلطنت طلب هستند وارد دستگاهای نظام میشوند و قتلهای زنجیرهای را راه میاندازند و بدون دادگاه و قاضی برخی را میکشند و روز دیگری به صورت برخی خانمها اسید میپاشند که چهره حزب اللهیها را بد جلوه دهند . . . روز دیگر با دستهای پشت پرده برنامه ریزی میکنند و به سفارت عربستان میریزند تا چهره بچههای ما را خراب کنند“[۲]، یعنی از راه ’سناریو سازی و خبر سازی رسانهای‘.
نقدی پیشتر هم هشدار داده بود به وزارت ارشاد و هیأت نظارت بر مطبوعات که باید مانع شوند رسانههای فاسد و غربزده این جنایات را ”با مقدسات و واجباتی مثل امر به معروف و نهی از منکر مرتبط کنند“.[۳] اشاره نقدی هم حکماً به خبرگزاری ایسنا بود که در اخبار ۲۴ مهر ۱۳۹۳، یک روز بعد از اطلاع از اسید پاشی خیابان مهرداد اصفهان، به حوادث مشابه روزهای قبل و پیامکها و پستهای بعضی ’جریانهای ارزشی‘[۴] در شبکههای اجتماعی اشاره کرده بود که در پی تمهید مقدمات اجرایی شدن قانون امر به معروف در کشور، یکباره با عنوان ’اسید پاشی به زنان بیحجاب‘ در اصفهان دست به دست میشدند.[۵]
سماجت بعضی خبرگزاریها در افشای جزییات و مصاحبه با قربانیان این حوادث موجب شد مراجع قضایی و تلویزیون و رسانههای اصولگرا که روزهای اول ساکت بودند، دلواپس سوء استفاده ”دشمنان خارج از این موقعیت پیش آمده“[۶] شوند و نسب به آن هشدار دهند. همین شد که ده روز بعد از انتشار اولین خبر، و ضرب و شتم و دستگیری مردم معترض به بیتوجهی مسئولان، و بعد دستگیری عکاس و خبرنگار و باز تهدید به برخورد جدی با اعتراضات مردم، رئیس مجلس شورای اسلامی که در ۴ آبان ۱۳۹۳ در دفاع از تصویب ’طرح حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر‘ در مجلس نطق میکرد، درباره ”بحثها و حواشی“ اسید پاشی در اصفهان هم گفت ”این که پدیده اجتماعی زشت مستمسکی شود برای تصویه حساب سیاسی جریانها“[۷] خطاست. لاریجانی گفت سیاسی کردن اسیدپاشی فرصت طلبی و نامردی سیاسی است که پیشتر مرسوم بوده و باعث لطمه هم شده، و خواست تا موضوع بعنوان یک آسیب اجتماعی مورد رسیدگی قرار بگیرد. در عین حال، رئیس مجلس به تناقضات طرح تصویبی با حقوق قانون اساسی[۸] هم اشاره کرد و قول داد اِعمال طرح امر به معروف تنها بعهده دولت است و سایرین فقط مجاز به توجیه زبانی مردماند.
بعد از این نطق علنی رئیس مجلس و دستگیری و سرکوب مردم معترض به جای دستگیری اسیدپاش، کارشناس و مسئول میبایست تنها به سوابق خشونت علیه زنان در میان بعضی افراد خاطی یا جوانان ”عاشق پیشه که جواب منفی“[۹] گرفتهاند رسیدگی میکردند، و رسانهها هم یا باید فقط نظریههای روانشناسانه و جرم شناسانه درباره اسیدپاشی و جامعه ستیزی اسیدپاش و مقتضیات صدور حکم برای مجانین چاپ میکردند،[۱۰] یا به ”فتنه“ و ”موج سواری روی اسید“[۱۱] متهم میشدند؛ مثل ایسنا که اعلام هم شد ”با تولید ۱۲۵ خبر درباره اسیدپاشی، آرامش روانی جامعه را مختل و تلاش دستگاهای امنیتی را به چالش کشید.“[۱۲] این خبرگزاری بر همین اساس هم به ”کثیف کاری“ و ”همراهی با بیگانه“ و ”همسویی با ضد انقلاب“ متهم شد و از رئیس قوه قضاییه کارت زرد گرفت که اهل قلمِ مزدورِ آن ”بدانند همه اینها رصد میشه“ و نویسندگان این مقالات و اخبار مجرم اند و پاسخگو.[۱۳]
حالا یکسال و نیم از تشکیل ستاد و دستور قوای سه گانه برای تلاش نیروی انتظامی و سپاه و سه وزارتخانه کشور و اطلاعات و دادگستری برای یافتن اسیدپاشها گذشته: نه مجرم پیدا شد، نه اعترافاتی در دست هست، نه اصولاً تحقیق شفافی صورت گرفت و نتیجهای دست داد. رنج قربانیان جنایت هم که بقولی به ۱۵ نفر رسید از یاد رفت. محمدرضا نقدی هم تذکرات رئیس مقننه را پشت گوش گذاشته و اسیدپاشی به مردم را وسیلهای برای ”تسویه حساب سیاسی“ کرده با سلطنت طلبها ـ کاری که لاریجانی گفت ”نامردی سیاسی“ است. برای عینیت دادن به این ادعا، نقدی گناه قتلهای زنجیرهای را هم گردن همین جریان سیاسیِ تعطیل در ایران گذاشت؛ تخریب سفارت سعودی را هم کار سلطنت خواند؛ مردم و آنها هم که در داخل نظام به تاثیر افراطی گری گروههای تندرو و تصویب ’طرحهای شتابزده‘ در شکلگیری این جنایت پرداختند[۱۴] نفوذی حساب کرد که در مملکت و نظام رخنه کردهاند! رئیس جمهور هم که نگران شروع ناامنی در کشور به بهانه امر به معروف شده[۱۵] بنظر نقدی از همین عوامل نفوذی است.
عصبیت نقدی از این شعلهور شده که چرا وقتِ حادثه همه نگاهها به انصار حزب الله و شاگردان او در بسیج خیره شد. حتی معاون فرهنگی قوه قضاییه هم بعد از حدود یکماه هنوز احتمال اینکه ”اسیدپاشی در اصفهان از سوی آمران به معروف انجام شده“ را رد نکرد و گفت بررسی میکنند.[۱۶] خبرگزاری اصولگرا هم وقوع جنایت اسید در اصفهان را به تعریض روایتگر فاجعهای دانست که ”برخی چالشها [بدحجابی] زمینهساز وقوع آن“ شدند![۱۷] امام جمعه موقت اصفهان هم برخورد مجرمانه و اسیدپاشی به بدحجاب را مذموم دانست و توبه کرد که: ”من نگفتم که تذکر فراتر از لسانی باشد . . . اگر قرار باشد برخوردی [با بدحجاب] صورت بگیرد باید قانونی باشد.“[۱۸]
دلیل این همه بدگمانی به انصار حزب الله آن بود که این گروهک که ”دغدغه مقابله با شبیخون فرهنگی و مبارزه با بیحجاب“ دلیل تاسیس آن عنوان شد، علناً قصد ارتکاب جرم داشت. مرتکب اسیدپاشی هم نباشد باز بین این جنایت و تهدید ”گروههای سیّار حزب الله“[۱۹] باصطلاح حقوقی ’رابطه سببیّت و تقدم زمانی‘ هست. اینکه پیشتر خطیب جمعه اصفهان مقابله با بدحجاب را عین قیام عاشورا تلقی کرد و ”چوبِ تر“ و ”شمشیر“ را از لوازم آن شمرد[۲۰] از مصادیق آن است. چند روز پیش از شروع جنایات هم دبیر کل حزب الله به بسیجِ چهار هزار نفر ”بدون کارت شناسایی“ برای”برخورد جدی و موثر“ با مفسدان خبر داد و گفت آسیبهایی هم ممکن است بوجود بیاید.[۲۱] یعنی هم خطیب جمعه و هم رئیس حزب الله از راه تحریک و ترغیب و تهدید به خشونت علیه بدحجاب ’عالماً و عامداً وقوع جرم را تسهیل کردند.‘[۲۲] عاملان جنایت کشف بشوند یا نه، بنابر موادی از قانون مجازات اسلامی تاثیری در لزوم رسیدگی قضایی معاون جرم ـ طباطبایی نژاد و کاوه و محتشم و گروهک حزب الله ـ ندارد.
همین تندرویها اعتراض دولت را بلند کرد.[۲۳] رئیس اصولگرای قوه مقننه هم که دلواپس ”رفتارهای غلط“ تندروها به بهانه امر به معروف بود که نمونههایش را هم ”به عینه“ دیده، توصیه کرد به این گروهها که در اجرای احکام شرعی ”عقلانیت را باید درست بکار ببریم.“[۲۴] یک نمونه متأخر هم نظریهسازی ”فعالان فرهنگی“ بسیج و حزب الله بود در همان ابتدای ۱۳۹۳ درباره ’تجاوز به بدحجاب‘[۲۵] و فایده استفاده از حربه تجاوز جنسی در ایجاد ”ساز و کار خودکنترلی برای حفط حجاب در جامعه“[۲۶] که در رسانههای افراطی ترویج شد. اما سابقه مبارزاتی این گروهک ابداً محدود به تبلیغ تجاوز جنسی نبود. حزب اللهیها که اول انقلاب ’گشت القارعه‘ را برای حمله به زنان بیحجاب با سنگ در میدان ولیعصر و غیر آن راه انداختند و شعار «یا روسری یا توسری» در تجلیل روز زن برساختند،[۲۷] بعد عضو ’کمیته تسویه‘ شدند و شهروندان بهائی و مخالفان سیاسی را در قناتها بقتل رساندند و برای ”دفاع از دین و حقیقت و مجاهدت در راه خدا“[۲۸] با اسید به زنان بدحجاب جهرم حمله کردند. طی سالهای جنگ همینها که به جبهه هم می رفتند، در شهرها هیات رزمندگان اسلام تاسیس کردند که پاتوق امثال عبدالهی (محتشم) و الله کرم و ذوالقدر و پروازی و ابراهیمی بود که بعد در انصار مستحیل شد و کم کم ریزشهایی هم یافت و هربار که کسی از این گروه جدا شد میل به افشاگری مینمود.[۲۹]
حزب الله با تأسی به پیشوای معنوی خود سید مجتبی میرلوحی (نواب صفوی) سالهای شصت و اوایل هفتاد را صرف تأسیس ”گروههای خودجوش“[۳۰] برای ’قتل اوباش‘ و آتش زدن کتابفروشی و انتشارات[۳۱] و تخریب سالنهای نمایش فیلم[۳۲] برای امر به معروف و نهی از منکر کرد. از نیمه ۷۰ به بعد هم ’گروه فشار‘ حزب الله باصطلاح ’کرکره‘ سخنرانیها را پایین کشید[۳۳] و به وزرا حمله کرد و سرکوب تجمعات دانشجویی و مطبوعات و حمله به خوابگاه دانشگاه با ’لباس شخصی‘ را در سابقه حرفهای خود قرار داد. ’پای کار آوردن‘ گردان اراذل و اوباش و ”افرادی که با تیغ و قمه سروکار دارند“ برای ارعاب مردم معترض به تخلف انتخابات خیالِ پرداختهی سرویس جاسوسی خارجی نبود، کار سلطنت هم نبود، دروغ هم نبود. همین ”اشرار و اراذل“ را اگر تلف میشدند حسین همدانی با القاب جانباز و شهید یاد میکرد.[۳۴] یاران حزب الله پیشتر هم بسیجی معروف به قاتل زنجیرهای زنان مشهد را بنام ”شهید امر به معروف و نهی از منکر“[۳۵] تکریم کردند، با این ادعا که ’سعید حنایی بنابر غیرت مذهبی کسانی را کشت که تنفروش و مهدورالدم بودند‘.[۳۶]
همین تشخیص روزنامههای اصولگرا و یاران حزب الله و سعید حنایی از مهدورالدم بودن افراد بود که حزب اللهیهای پایگاه بسیج محله ارگ کرمان را ـ که از قضا حلالزادهی رئیس ستاد امر به معروف شهر هم میانشان بود ـ قانع کرد در تلاش برای ریشهکنی ”تهاجم فرهنگی و فساد و فحشا“ مردم مظلوم را شکنجه و در برهوت اطراف کرمان اعدام کنند. تشخیص ایشان مورد قبول و پسند دادگاه و دیوان عالی کشور هم قرار گرفت و حزب اللهیهای مرتکب جنایت آزاد شدند.[۳۷] سعید عسگر هم دلیل چکاندن ماشه در سر و صورت سعید حجاریان را همان ’پاکسازی جامعه از فساد‘ عنوان کرد؛ مقبول هم افتاد: عسگر بعد از یکسال آزاد شد بدون درج سوء پیشینه یا سابقه کیفری و حبس در پرونده! بعد به همراه انصار حزب الله به عادت مألوفِ این فرقه به خوابگاه طرشت حمله کرد که باعث خوشنامی بیشتر او و اشغال منصب ریاست امور ایثارگران حزب اللهی و بسیج شد. این حزب اللهی غیور امروز هم ترور و حمله و ضرب و شتم را انکار نمیکند، پشیمان هم نیست.[۳۸]
سردار نقدی که آدم استدلالی هست حکماً تصدیق میکند همین تشخیصهای فقهی پشتوانه محکوم به اعدام کردنهای غیابی نویسندگان و سیاسیون هم شد وسیله فلاحیان و دری نجف آبادی. شاگردان مصباح یزدی مثل روح الله حسینیان هم باعتبار همین شبهه بود که مقتولان قتلهای محفلی و زنجیرهای را ناصبی و مرتد و مستوجب مرگ شناختند و مجریان شکنجه و قتل روشنفکران ملت را تکریم کردند.[۳۹] همین است که گفتم انتساب این قتلها به ’سلطنت طلب‘ یا هر جریان سیاسی مخالف نظام ’فرصت طلبی و نامردی سیاسی‘ است که پیش از نقدی هم در جمهوری اسلامی مرسوم بوده اما نتیجه بخش نه! همین سردار نقدی یک روز که در روند ریزشهای فرقهای و حزبی انصار و بسیج از این گروه جدا شود بعید نیست اعترافاتی مشابه حجه الاسلام پروازی و ابراهیمی و اللهکرم کند و در لابه لا مسبب اسیدپاشی اصفهان را که نیافتند معرفی کند به ملت. تا امروز اما یاران حزب الله شکوفه آذر[۴۰] را بجرم اعتراض به جنایت اسیدپاشی به یک ملت در حبس کردهاند و طباطبایینژاد همچنان جوانان مومن انقلابی را به مقابله با ’دخترانی که یک نخ روسری به سر و پای برهنه در خیابان راه میروند، مسلمان هم نیستند‘[۴۱] تحریک و تهییج میکند که تمهیدی شود برای جنایات تازه. ربطی به سلطنت هم ندارد!
[۱] ’آماده مناظره با هر مسئول مدافع «خرید پاریس» هستیم‘، رجانیوز (چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴)، http://www.rajanews.com/news/234905، بازیابی ۱ اسفند ۱۳۹۴.
[۲] ’نقدی: قتلهای زنجیرهای، اسیدپاشی و حمله به سفارت کار سلطنتطلبها بود‘، رویداد ۲۴ (۲۴ دی ۱۳۹۴)، http://rouydad24.ir/fa/news/2966/نقدی-قتل%E2%80%8Eهای-زنجیره%E2%80%8Eای-اسیدپاشی-و-حمله-به-سفارت-کار-سلطنت%E2%80%8Eطلب%E2%80%8Eها-بود، بازیابی ۱ اسفند ۱۳۹۴.
[۳]’سردار نقدی: مرتبط کردن جنایت اسیدپاشی به نهی از منکر مأموریت عوامل رسانهای بیگانه است‘، خبرگزاری فارس (۲۹ مهر ۱۳۹۳)، http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930729000893، بازیابی ۲۸ بهمن ۱۳۹۴.
[۴] ’وارونه جلوه دادن اخبار اسیدپاشی در برخی رسانهها‘، تابناک (۴ آبان ۱۳۹۳)، http://www.tabnak.ir/fa/news/444810/وارونه-جلوه-دادن-اخبار-اسیدپاشی-در-برخی-رسانه%E2%80%8Cها، بازیابی ۱ اسفند ۱۳۹۴.
[۵] ’جزییات اسیدپاشیهای اخیر به زنان اصفهانی‘، ایسنا (۲۴ مهر ۱۳۹۳)، http://www.isna.ir/fa/news/93072413508/جزییات-اسیدپاشی-های-اخیر-به-زنان-اصفهانی، بازیابی ۲۸ بهمن ۱۳۹۴.
[۶] ’اسیدپاشی یا فتنه رسانهای‘، آپارات (۸ آبان ۱۳۹۳)، http://www.aparat.com/v/Lu50w، بازیابی ۲۹ بهمن ۱۳۹۴.
[۷] ’دستور لاریجانی درباره پیگیری اسیدپاشی‘، ایسنا (۴ آبان ۱۳۹۳)، http://www.isna.ir/fa/news/93080401385/دستور-لاریجانی-درباره-پیگیری-اسید-پاشی، بازیابی ۲۹ بهمن ۱۳۹۴.
[۸] ’وصل کردن اسیدپاشی به امر به معروف جنایت عظیمی است‘، http://www.irna.ir/fa/News/81363714/، بازیابی ۳ اسفند ۱۳۹۴.
[۹] ’شایعه ارتباط اسیدپاشی با دختران بدحجاب از کجا کلید خورد؟‘، مشرق (۲۸ مهر ۱۳۹۳)، http://www.mashreghnews.ir/fa/news/355322/شایعه%E2%80%8C-ارتباط-اسیدپاشی-با-دختران-بدحجاب-از-کجا-کلید-خورد، بازیابی ۲۸ بهمن.
[۱۰] ’همه چیز درباره پشت پرده اسیدپاشیهای اصفهان‘، جام جم آنلاین (۳ آبان ۱۳۹۳)، http://jamejamonline.ir/online/1690028404885767446/همه-چیز-درباره-پشت-پرده-اسیدپاشی-های-اصفهان، بازیابی ۲۹ بهمن ۱۳۹۴.
[۱۱] ’موج سواری روی اسید‘، هفته نامه ۹ دی (؟)،http://9day.ir/Newspaper/BlockPrint/2305، بازیابی ۲۸ بهمن.
[۱۲] ’اسیدپاشی یا فتنه رسانهای‘، آپارات (۸ آبان ۱۳۹۳)، http://www.aparat.com/v/Lu50w، بازیابی ۲۹ بهمن ۱۳۹۴.
[۱۳] ’مزدوران رسانهای فتنه مجرم هستند‘، وطن امروز (۱ آبان ۱۳۹۳)، http://www.vatanemrooz.ir/Newspaper/PagePDF/18204، بازیابی ۲۷ بهمن.
[۱۴] ’حوادث تلخ اصفهان ثمره افراطی گری است‘، جماران (۲۷ مهر ۱۳۹۳)، http://www.jamaran.ir/fa/n62044/سرویس_های_اصلی/بازنشر/حوادث_تلخ_اصفهان_ثمره_افراطیگری_است، بازیابی ۲۷ بهمن.
[۱۵] ’تحت لوای امر به معروف در جامعه ناامنی آغاز نشود‘، بهار نیوز (۳۰ مهر ۱۳۹۳)، http://baharnews.ir/news/58578/، بازیابی ۲ اسفند ۱۳۹۴.
[۱۶] ’دستور دادستان کل برای شناسایی و دستگیری عاملان اسیدپاشی‘، دنیای اقتصاد (۲۹ مهر ۱۳۹۳)، http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3046751، بازیابی ۱ اسفند ۱۳۹۴.
[۱۷] ’دسترسی به اسید امنیت را میسوزاند‘، جوان (۲۸ مهر ۱۹۳۹)، http://www.pishkhaan.net/Archive/1393/07/13930728/Javan749711097118505556121364.pdf، بازیابی ۲ اسفند ۱۳۹۴.
[۱۸] ’واکنش امام جمعه اصفهان به اسیدپاشیهای اخیر در این شهر‘، ایسنا (۳۲۷ مهر ۱۳۹۳)، http://isna.ir/fa/news/93072714949/واکنش-امام-جمعه-اصفهان-به-اسیدپاشی-های-اخیر، بازیابی ۳ اسفند ۱۳۹۴.
[۱۹] ’بازگشت «انصار حزب الله» به خیابانها‘، ایسنا (۲۰ شهریور ۱۳۹۳)، http://isna.ir/fa/news/93062012075/بازگشت-انصار-حزب-الله-به-خیابان-ها، بازیابی ۲۸ بهمن.
[۲۰] ’برای مقابله با بدحجابی باید چوب تر را بالا برد‘، یالثارات (۹ آذر ۱۳۹۰)
[۲۱] ’گفت و گوی آریا با دبیر کل انصار حزب الله‘، خبرگزاری آریا (۲۳ ظهریور ۱۳۹۳)، http://www.aryanews.com/News.aspx?code=20140914171202457&svc=22، بازیابی ۲ اسفند ۱۳۹۴.
[۲۲] ’دبیر کل انصار حزب الله: با عملیات گسترده مفسدان را منکوب و حامیانشان را حذف میکنیم‘، http://www.yalasarat.com/vdcbg0b9.rhb5spiuur.html، بازیابی ۲ اسفند ۱۳۹۴.
[۲۳] ’وزیر کشور: با اقدامات غیرقانونی برخورد قانونی میشود‘، دنیای اقتصاد (۲۵ شهریور ۱۳۹۳)، http://www.donya-e-eqtesad.com/news/828414/، بازیابی ۳ اسفند ۱۳۹۴.
[۲۴] ’رفتارهای تندروها به عنوان امر به معروف و نهی از منکر را به عینه میبینم/نگرانی ما از این رفتارهای غلط است‘، انتخاب (۲۲ شهریور ۱۳۹۳)، http://www.entekhab.ir/fa/news/180817، بازیابی ۲ اسفند ۱۳۹۴.
[۲۵] ’آخرین آمار تجاوز با آزادیهای غیر یواشکی‘، خبرگزاری تسنیم (۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳)، http://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/02/30/375897/آخرین-آمار-تجاوز-با-آزادی-های-غیریواشکی، بازیابی ۲۹ بهمن ۱۳۹۴.
[۲۶] ’طراحی ساز و کارهای خودکنترلی برای حفظ حجاب در جامعه از طریق «کاهش امنیت زنان بدحجاب در جامعه»‘، روح الله (وبلاگ محمد علیزاده) (۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳)، http://ruhollah.blog.ir/tag/امنیت%۲۰اجتماعی، بازیابی ۲ اسفند ۱۳۹۴.
[۲۷] ’روزی که حجاب در ادارات اجباری شد‘، تابناک (۱۶ اسفند ۱۳۹۲)، http://www.tabnak.ir/fa/news/384841/روزی-که-حجاب-در-ادارات-اجباری-شد، بازیابی ۱ اسفند ۱۳۹۴
[۲۸] ’پیام تسلیت درگذشت حاج سید حسین آیت االهی [امام جمعه و رئیس گروهک قنات]‘، دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنهای (۲۴ دی ۱۳۷۹)، http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=18595، بازیابی ۲ اسفند ۱۳۹۴. رئیس فرقه قنات بعد که در کابینه هاشمی وزیر کشور شد، ”مصادیق البسه و آرایشهای غیر مجاز“ را هم نوشت که حاکی از شیفتگی علی محمد بشارتی به برخورد با بدحجابی است، از آنوقت که اسید به صورت زنان جهرم میپاشید (نک.http://justice4iran.org/persian/wp-content/uploads/2014/05/Besharati.ref16.pdf).
[۲۹] مراجعه شود به افشاگری حجت الاسلام پروازی، امیر فرشاد ابراهیمی، الله کرم و از این قبیل درباره تاریخچه خشونت در عناصر حزب اللهی از پیروزی انقلاب.
[۳۰] ’افشاگری درباره گروههای حذف اوباش در دهه ۷۰: ناگفتههای فرمانده نماجا درباره چند پرونده مهم‘، هفتهنامه تجارت فردا (۲ آذر ۱۳۹۳)، http://tejarat.donya-e-eqtesad.com/fa/packagestories/details?service=social_economy&story=1c09e166-e8ea-4bb1-8164-9004f3cd2e0a، بازیابی ۲ اسفند ۱۳۹۴.
[۳۱] اشاره به دفتر انتشارات مرغ آمین رفته است که در شهریور ۱۳۷۴ توسط گروهک انصار حزب الله در اعتراض به چاپ رمان ’و خدایان دوشنبهها میخندند‘نوشته رضا خوشبین به آتش کشیده شد.
[۳۲] اشاره به تجمع حزب الله در اعتراض به فیلمهایی نظیر تحفه هند و آدم برفی اسا در تهران و اصفهان که در تهران به تخریب سینما قدس در درگیری منجر شد.
[۳۳] ’شجونی در جلسه انصار حزب الله: باید نواب صفوی باشد تا کرکره اینها را پایین بکشد‘، عصر ایران (۳۰ دی ۱۳۸۸)، http://www.asriran.com/fa/news/97793/شجونی-در-جلسه-انصار-حزب-الله-باید-نواب-صفوی-باشد-تا-کرکره-اینها-را-پایین-بکشد، بازیابی ۲۹ بهمن ۱۳۹۴.
[۳۴] ’آخرین گفتگوی سردار شهید حسین همدانی‘، تابناک (۱۷ مهر ۱۳۹۴)، http://www.tabnak.ir/fa/mobile/news/537873/آخرین-گفتگوی-سردار-شهید-حسین-همدانی، بازیابی ۲ اسفند ۱۳۹۴.
[۳۵] ’طراحی ساز و کارهای خودکنترلی برای حفظ حجاب در جامعه از طریق «کاهش امنیت زنان بدحجاب در جامعه»‘، روح الله (وبلاگ محمد علیزاده) (۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳)، http://ruhollah.blog.ir/tag/امنیت%۲۰اجتماعی، بازیابی ۲ اسفند ۱۳۹۴.
[۳۶] ’در زندان مرکزی مشهد صبح امروز قاتل زنان فاسد خیابانی به دار آویخته شد‘، یادداشت سردبیر کیهان حسین شریعتمداری، روزنامه کیهان (۲۸ فروردین ۱۳۸۱) (نسخه دردسترس را نیافتم)؛ علیرضا طاهری در مقاله با عنوان ’اعدام عامل قتلهای عنکبوتی زنان بدکاره در مشهد‘ به اعتراض روزنامههای کیهان و جمهوری اسلامی به حکم اعدام برای قاتل زنان اشاره کرده اما پیوند به اصل مطلب را در محتوای مقاله نیاورده است. نک. http://www.radiofarda.mobi/a/1133014.html، بازیابی ۲ اسفند ۱۳۹۴.
[۳۷] ’متهمان قتلهای محفلی کرمان آزاد شدند‘، روزآنلاین (۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷)، http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/article/-a386c9a86f.html، بازیابی ۵ اسفند ۱۳۹۴.
[۳۸] ’سعید عسگر ۱۴ سال پس از ترور سعید حجاریان: پشیمان نیستم/تاریخ معاصر نخوان‘، تاریخ ایرانی (۲۷ تیر ۱۳۹۳)، بازیابی ۲ اسفند ۱۳۹۴.http://tarikhirani.ir/fa/news/4/bodyView/4515/0/سعید.عسگر.۱۴.سال.پس.از.ترور.حجاریان:.پشیمان.نیستم.تاریخ.معاصر.نخوان.html،
[۳۹] اظهارات روح الله حسینیان در برنامه ’چراغ‘ در صدا و سیمای جمهوری اسلامی (۲۱ دی ۱۳۷۷).
[۴۰] ’روایت زندانی بی ملاقات با جرم شرکت در تجمع علیه اسیدپاشی‘، ایرانوایر (۲۵ ژانویه ۲۰۱۶)، http://iranwire.com/features/8611/، بازیابی ۵ اسفند ۱۳۹۴.
[۴۱] ’اصفهان به سرعت به سمت فساد فرهنگی پیش میرود‘، ایسنا (۱۰ مهر ۱۳۹۴)، http://isfahan.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=41850، بازیابی ۵ اسفند ۱۳۹۴.
نظرات
این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر میکنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و میخواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نظر را بنویسید.