گروه حقوق بشری عفو بین‌الملل تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرده است که به نظر می‌آید مربوط به گورهای دسته جمعی در بروندی است.
در این تصاویر پنج نقطه در خارج از بوجومبورا، پایتخت بروندی، دیده می‌شود که نشان از وجود گورهای دسته جمعی دارند.
این گزارش با گزارشاتی که شاهدان عینی داده‌اند و نیز تجسس ۹ سایت گور دسته جمعی توسط سازمان ملل مطابقت دارد. این سایت‌ها مربوط به خشونت‌هایی است که زمانی رخ داد که پیر نکورونزیزا، رئیس جمهوری بروندی اعلام کرد که برای سومین بار نامزد انتخابات خواهد شد.
رئیس جمهور بروندی در آوریل ۲۰۱۵ اعلام کرد که برای سومین دور متوالی در انتخابات خود را نامزد خواهد کرد. با اعلام این خبر خشونت‌هایی در پایتخت این کشور به وقوع پیوست. سازمان ملل گزارش می‌دهد که از آن زمان دست کم ۴۰۰ تن کشته و ۲۴۰ هزار نفر از بروندی گریخته‌اند.
تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که این گورستان‌های دسته جمعی به خشونت‌های اخیر در دسامبر سال گذشته مربوط می‌شوند. مقامات دولتی و غالباً پلیس در ۱۱ دسامبر گذشته به غیرنظامیان حمله کردند. این تعرض پلیس در پاسخ به حمله مردم به یک قرارگاه نظامی در پایتخت بروندی صورت گرفت. این درگیری‌ها و حملات بیشتر در مناطق و روستاهایی متمرکز بود که با انتخاب دوباره رئیس جمهوری بروندی مخالف بودند.

Untitled-1334
سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرده است که این گورهای دسته‌جمعی تنها آغازی برای روندی از دیگر موارد نقض حقوق بشر در بروندی باشد. علاوه بر کشف این گورستان‌ها، گزارشاتی از خشونت‌های جنسی، شکنجه و تعداد روزافزون ناپدید شدن افراد وجود دارد.
سازمان ملل بر این باور است که ۸۷ تن از مردم در ماه گذشته کشته شدند که تعداد قربانیان را از ماه آوریل تا کنون به بیش از ۴۰۰ تن می‌رساند. با این حال سازمان ملل اذعان می‌کند که تعداد قربانیان باید بسیار بیشتر از این باشد.
وزیر امور خارجه بروندی، در پاسخ به اتهاماتی که از سوی سازمان ملل و سازمان عفو بین‌الملل متوجه دولت بروندی شده است می‌گوید: «هدف این اتهامات به لجن کشاندن مقامات بوجومبورا است». این مقام بروندی از این سازمان‌ها خواست که صبر کنند تا نتیجه بررسی‌هایی که به دستور دادستان کل در حال انجام می‌شود اعلام شود.
سازمان‌ها و دولت‌ها نگران‌اند که مبادا این خشونت‌ها موجب شود که باری دیگر جنگ داخلی در بروندی مانند آن‌چه در بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ این کشور را درنوردید، رخ دهد. تخمین زده می‌شود که در این جنگ نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر کشته شدند.

کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com