در پنجم اسفند ١٣۷۵، ابراهیم(امیر) زال‌زاده، روزنامه‌نگار و مدیر نشر ابتکار و بامداد در تهران ناپدید و در اوایل فروردین‌ماه ١٣۷۶، پیکر بی‌جانش در بیابان‌های یافت‌آباد پیدا شد.
جسد زال‌زاده را در حالی یافتند که با وضعیتی مشابه به آنچه که بعدها در مورد داریوش و پروانه فروهر اتفاق افتاد، کاردآجین شده بود. گفته می‌شود که سینه و پشت او را با ١۵ ضربه چاقو پاره پاره کرده بودند.
از زال‌زاده به عنوان یکی از قربانیان قتل‌های سیاسی روشنفکران و نویسندگان یاد می‌شود و پرونده قتل او نیز در دنباله پرونده قتل‌های سیاسی بدون دادخواهی و رسیدگی قانونی به آن، بی سرانجام مانده است. بسیاری یکی از انگیزه‌های قتل زال‌زاده را سرمقاله او در نشریه معیار می‌دانند. زال‌زاده در سرمقاله خود خطاب به هاشمی رفسنجانی نوشته بود: «آقای رئیس‌جمهور هیچ رژیمی در ایران پایدار نبوده و شما بهتر می‌دانید که اگر رژیم نتواند از تاریخ درس بگیرد و منطبق با خواست‌های مردم حرکت نکند سرنگون خواهد شد»

Untitled-15
نشریه معیار به مدیرمسئولی ابراهیم زال‌زاده از اوایل سال ١٣۷۵ مجوز انتشار یافت و پس از چند شماره توقیف شد.
زال‌زاده به عنوان یکی از ناشران کتاب در دهه هفتاد، بسیاری از آثار احمد شاملو را بعد از انقلاب ۵۷ در ایران منتشر کرد. او همچنین در کسوت روزنامه‌نگاری از جمله کسانی بود که به عنوان گزارشگر در مردادماه ١٣۵۷ به آبادان سفر کرد و نظر متفاوتی را در مورد علت آتش‌سوزی این سینما داشت. زال‌زاده معتقد بود که نزدیکان به آیت‌الله خمینی در آتش‌سوزی این سینما دست داشتند.
خانواده ابراهیم زال‌زاده در دوازدهمین سالگرد ناپدید شدن و قتل او با صدور نامه سرگشاده‌ای خطاب به مردم ایران خواستار دادخواهی و رسیدگی به پرونده قتل او شدند. آن‌ها در این نامه نوشتند: « ما در طی دوازده سال گذشته کماکان بر خواست خود مبنی بر افشای تمامی حقایق در مورد این جنایت ضدانسانی و تشکیل دادگاهی مردمی و علنی برای رسیدگی به آن و سایر کشتار دگراندیشان سیاسی قبل و بعد از زال‌زاده در ایران پای می‌فشاریم. این کشتاری سازمان‌یافته بوده است و مسئولین اصلی و قاتلان آن تاکنون رسمآ اعلام نشده‌اند. این جنایات سیاسی زخمی بزرگ بر پیکر جامعه است که مرهم‌پذیر نیست و هیچ انسان آزاده و پیشرو نمی‌تواند بی‌تفاوت از کنار آن بگذرد. ما هرگز از دادخواهی دست نخواهیم کشید و خواستار رسیدگی به این جنایت هولناک هستیم و از تمامی انسان‌های آگاه و برابری‌طلب تقاضا می‌کنیم که ما را در این راه یاری کنند و هم‌صدا با ما خواهان مجازات آمرین و عاملین آن شوند.»
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com