ایلای رزنبام، مدیر سازمان استراتژی اجرایی و سیاست‌گذاری حقوق بشر، ۳۵ سال است که نازی‌ها را محاکمه می‌کند. او در تلاش است تا یک نازی را که در ایالات متحده زندگی می‌کند از این کشور اخراج کند.
در پی فشارهای کنگره آمریکا و افکار عمومی به اداره دادگستری، دفتر حقوق بشر این فرد نازی را تحت پیگرد قرار داده است.
رزنبام که در اداره دادگستری به «صیاد نازی‌ها» معروف شده است تا کنون در ۱۳۷ پرونده مرتبط به متهامان به عضویت در حزب نازی‌ها به اداره دادگستری همکاری کرده است و موفق شده است که در ۱۰۷ مورد، شهروندی آن‌ها را لغو و یا آن‌ها را از آمریکا اخراج کند.
آقای رزنبام پس از ۳۵ سال خدمت تنها یک پرونده باز در دست دارد: پرونده فردی به نام یاکی پالی. این متهم ۹۲ ساله، سرباز اردوگاه کار اجباری نازی‌ها بوده و در سنی است که احتمال دارد در ایالات متحده بمیرد، بدون آنکه هرگز پاسخگوی جنایات ضدبشری خود بوده باشد.

Untitled-1306
در چنین پرونده‌هایی مشکل این‌جاست که بر اساس قانون ایالات متحده، تنها حکمی که دادگاه در مورد چنین افرادی می‌تواند صادر کند، اخراج نازی‌ها از آمریکاست. رسیدگی قضایی به جنایات ضد بشری‌ای که این افراد مرتکب شده‌اند بر عهده مقامات قضایی دیگر کشورهاست.
دادگاه فدرال در سال ۲۰۰۴ حکم اخراج پالی را از آمریکا صادر کرد اما هیچ‌یک از سه کشور اروپایی که او امکان ورود به آن‌ها را دارد حاضر نشده‌اند که او را بپذیرند. پالی در دفاعیات پرونده خود، اتهامات وارده را انکار کرده و گفته است که او و دیگر مردان جوان همشهری‌اش در لهستان توسط متجاوزان نازی به کار «وادار» شده بودند.
رزنبام درباره پرونده پالی به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «کاری که آقای پالی کرد این بود که نگذارد دیگران به سن پیری برسند. او در اردوگاه آموزشی اس اس و قرارگاه تراونیکی خدمت کرد، این اردوگاه آموزشی به واقع یک آموزشکاه کشتارجمعی بود. او بر روی یهودیان زنده در اردوگاه کار اجباری یهودیان تراونیکی که در کنار این قرارگاه بود آموزش دید و در نهایت تمام کسانی که در آن اردوگاه بودند قتل عام شدند.»
جنایاتی که در اردوگاه تراونیکی رقم خورد، همان‌جایی که پالی در آن کار می‌کرد، چندان شناخته شده نیستند زیرا قتل عام به طور کامل انجام شد و مدارک رسمی آن را مخفی کردند. از این اردوگاه در ژوئیه ۱۹۴۴ توسط ارتش سرخ شوروی سابق پرده برداشته شد.
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com