اولین جلسه دادگاه فرمانده ارتش مقاومت لرد اوگاندا در دادگاه بین‌المللی جنایی در لاهه برگزار شد.
«دومینیک اونگوئن»، فرمانده ارشد کماندوهای ارتش مقاومت لرد اوگاندا متهم است که در قتل‌عام شمال اوگاندا دست داشته است.
جلسه رسیدگی به اتهامات اونگوئن در تاریخ ٢١ ژانویه ٢٠١۶ در دادگاه لاهه برگزار شد و تخمین زده می‌شود رسیدگی به کل پرونده او ۵ روز طول بکشد.
اونگوئن خود در دوران کودکی توسط این گروه ربوده شده بود. او به اتهام ارتکاب ۷٠ مورد جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در شمال اوگاندا متهم است. بخشی از اتهامات او مربوط به حمله این گروه به کمپ آوارگان «لوکودی» در اوگاندا در ماه می ٢٠١۴ است. به علاوه دادستان سپتامبر ٢٠١۵ اعلا کرد که در پرونده اونگوئن مواردی چون: قتل، شکنجه و برده‌کشی در سه کمپ دیگر نیز با نام‌های «پاجول»، «اودک» و «ابوک» گنجانده شده است.

Untitled-110
او در طی رسیدگی به پرونده‌اش از حق داشتن وکیل برای اثبات بی‌گناهی استفاده کند.
«الیس کپلر»، معاون اجرایی قضات بین‌المللی در دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «ارتش مقاومت لرد یکی از بدنام‌ترین نیروهای بی‌رحمی بوده است که طی دهه‌ها شهروندان ساکن شرق و آفریقای مرکزی را مورد حمله قرار داده است. این اولین پرونده‌ای است که از جنایات ارتش مقاومت لرد در دادگاه جنایی بین‌‌المللی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
ارتش مقاومت لّرد به فرماندهی «جوزف کّنی» که خود فرماده ارشد جنگ در اوگاندا بود نزدیک به سه دهه مرتکب جنایات متعددی علیه شهروندان آفریقا شد. این گروه مسلح ده‌ها هزار کودک را برای به خدمت گرفتن به عنوان سرباز و بردگان جنسی ربوده‌اند. و هزاران شهروند اوگاندایی را در مناطق دوردست شمال اوگاندا، شمال‌شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو، سودان جنوبی و جمهوری آفریقای مرکزی کشته و اجساد آن‌ها را تکه تکه کرده‌اند.
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com