در مراسم چهلم ستار بهشتی مادر او را کتک زدند و بر زمین کشیدند. گزارشی از این مراسم در سایت مادران پارک لاله درج شده است. مادران در اعتراض به رفتار وحشیانه ی ماموران با خانواده ی ستار بهشتی و دیگر شرکت کنندگان در مراسم چهلم او بیانیه ای نیز منشر کرده اند:

قبرستان امامزاده محمدتقی رباط کریم فضای کوچکی است، خیلی کوچکتر از آنچه معمولا برای ما مردم ایران متصور است. آرامگاه ستار بهشتی حدودا در گوشه شمال غربی این گورستان مربع شکل واقع شده است.
وقتی من به امامزاده رسیدم هنوز هیچ کدام از اعضای خانواده یا میهمانان مراسم به گورستان نرسیده بودند اما لباس شخصی ها در محیط امامزاده چرخ میزدند.
حدود چهار ماشین لباس شخصی و یک ماشین نیروی انتظامی و دو ماشین راهنمایی رانندگی درب ورودی امامزاده را کنترل می کردند در عین حال یکی از دوربین های فیلمبرداری کنار پنجره مقابل ضریح قرار داده شده بود و از درب ورودی گورستان فیلم می گرفت.
نیروهای لباس شخصی در مورد سرکوب یا عدم برخورد با مراسم مردد بودند و این زمزمه که “انشاالله جمعیت زیادی نمی آید و لازم نیست برخورد کنیم اما اگر از جاهای دیگر آمدند و خواستند سوء استفاده کنند برخورد می کنیم”، را با گوش خودم شنیدم.
کمی پیش از ساعت سه، خانواده بهشتی به محل امامزاده رسیدند.
با افزوده شدن آرام آرام جمعیت، مراسم مداحی توسط یک مداح سنتی و به صورت غیرسیاسی ادامه پیدا کرد، مراسمی که در میان میهمانان آن تعدادی از فعالان زنان، فعالان مجازی و دو سه شخصیت به نام مخالف دولت و دوستان و بستگان ستار دیده می شدند.
مراسم روضه خوانی تا ساعت چهار و ۱۵ دقیقه ادامه پیدا کرد و تا آن لحظه با تعداد قابل توجهی از میهمانان و به آرامی ادامه یافت.

بر اساس گفته شاهدان دیگر، در انتهای مراسم مادر ستار درحالی که اسم ستار و دیگر کشته شده های بعد از انتخابات را صدا می زد و عکس ستار را بالای سر خود گرفته بود، شروع به پیاده روی به دور امامزاده کرد و مردم از پشت سر او را همراهی کردند که این کار موجب وحشت ماموران گردید مادر ستار بهشتی عکس پسرش را در قبرستان می چرخاند و فریاد می زد: او را گرفتند، شکنجه کردند و از اینکه ستار زیر شکنجه می خندید بیشتر عصبانی می شدند. پسرم را زیر شکنجه کشتند. از میان جمع پسری فریاد زد من ستار تو هستم، که توسط ماموران بازداشت شد، آنان تعداد دیگری را هم دستگیر کردند، یکی از دستگیر شدگان شخصی به نام احمد تقوی بود. بعد از آنکه مادر ستار یک دور کامل دور امامزده گشت و باز به مزار ستار رسید با حمله ماموران مواجه شد. لباس شخصی ها وقیحانه مادر ستار را کتک زدند و موهایش را می کشیدند و بدن ضعف و لاغرش را می زدند، با لگد به پاهای لاغرش می کوبیدند. صحنه وحشتناکی بود. مادر ستار زیر دست دژخیمان تمام لباسهایش گلی شده بود، تا سرانجام یکی از مادران، مادر ستار را از دست آنان نجات داد. خواهر ستار هم عکس برادرش را در دست گرفته بود و شعر از بیداد و ظلم می خواند. امروز فقط شجاعت مادر و خواهر ستار بود که حماسه آفرید

بیانیه ی مادران پارک لاله

امروزدر در رباط کریم چه گذشت. کسانی که درگذشته می گفتند چند مامور، خودسرانه ستار را کشتند و قاتلین را به مادر ستار نشان دادند. کسانی که تا دیروز از مرگ ستار خود را ناراحت نشان می دادند، امروز گیسوان مادر داغدار او را کشیدند و او را روی خاک مزار فرزند کشاندند، تا جلوی عزاداری اش را بگیرند. بار دیگر حاکمان ستیزه جو و مستبد، ماهیت خود را به مردم نشان دادند. آیا مامورینی که امروز مادر ستار و مردم را کتک زدند، جزو افراد خودسر بودند. هم چنان این سوال بدون جواب باقی می ماند که این افراد خودسر چه کسانی هستند که با تمام وقاحت هر جنایتی را در این کشور انجام می دهند و از طرف چه کسانی حمایت می شوند؟ طبق گزارش افرادشرکت کننده، جمعیت زیادی در مراسم شرکت کرده بودند. از جمله اقای نوریزاد. مادر ستارحرف می زد از مرگ پسر، از قاتلین او، خواهرش عکس ستار را در دست گرفته بود و شعر می خواند. باز آمرین تاب نیاوردند و برای ساکت کردن صدای آنان، فرمان سکوت را با خشن ترین شکل صادر کردند.
آقای مامور نمی دانم نامت چیست و آیین ات کدامست؟ ولی آیا ندیدی چگونه همکارانت را در همین روزهای گذشته به عنوان قاتل معرفی کردند؟ چون خود در مظان اتهام بودند، چند افسر را به عنوان قاتل معرفی کردند؟ آیا مادر ستارها حق ندارند حتی برای جگرگوشه های خود عزاداری کنند؟ آیا خبر از آه مادر دارید؟ امروز باز در رباط کریم در منطقه ایکه مردمانی زحمتکش زندگی میکنند یک باردیگر مردان مجهز به اسلحه باد در غبغب انداخته و زنی را که چهل روز در کنج خانه به سوگ فرزند نشسته بود کتک زدند. پس کجا بودند کسانیکه ادعا می کردند به مادر ستار کمک می کنند؟ چرا کتک و دستگیری؟ چرا برهم زدن مراسم چهلم جوانی که در بیگناهی به خون خود در غلتید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com