دولت هلند ۱۵ ژانویه اعلام کرد که دادگاه ویژه‌ لاهه برای محاکمه متهمان به جنایت جنگی در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ در جنگ کوزوو برگزار خواهد شد.
در جریان درگیری‌های بین نیروهای صرب علیه شورشیان آلبانی، شبه نظامیان جبهه آزادی‌بخش کوزوو علیه گروه‌های سیاسی مخالف و اقلیت‌های قومی دست به جنایت زدند. گرچه این دادگاه در شهر لاهه هلند برگزار می‌شود، اما یک دادگاه ملی کوزوو به شمار می‌آید و قضات بین‌المللی در حیطه قوانین جزایی کوزوو به امر قضاوت خواهند پرداخت.
انتقال این دادگاه از کوزوو به لاهه به دلیل حساس بودن برگزاری دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی در داخل این کشور است. بسیاری از مخالفان بر این باورند که این دادگاه «توهین» به کسانی است که علیه نیروهای ملی صرب جنگیدند.
به گفته «برت کوئندرس»، وزیر امور خارجه هلند، در باور جامعه کوزوو برخی از این متهمان پیکارجویان برای آزادی هستند و شاهدان دادگاه ممکن است در کوزوو مورد تهدید قرار گیرند.

Untitled-144
یک نیروی اجرایی اتحادیه اروپا در بازرسی پرونده‌های متهمین جنایات جنگی می‌گوید که شواهد و مدارک کافی برای محاکمه اعضای ارشد ارتش آزادیبخش کوزوو در دست است. «قتل‌های فراقانونی، آدم‌ربایی، برقراری اردوگاه‌های بازداشت غیر قانونی، خشونت جنسی،هتک حرمت بناهای مذهبی» از جمله اتهامات این اشخاص است.
برگزاری این دادگاه منوط به توافق مجلس نمایندگان جمهوری کوزوو و هلند است. در صورت توافق هر دو طرف، این دادگاه طی چند ماه آینده برگزار خواهد شد.
جنگ کوزوو درگیری مسلحانه‌ای در منطقه کوزوو بود که از ۲۸ فوریه ۱۹۹۸ تا ١۱ ژوئن ۱۹۹۹ جریان داشت. در این جنگ ارتش جمهوری فدرال یوگسلاوی در یک سو و گروه‌های شورشی آلبانیایی‌تبار کوزوو با نام ارتش آزادیبخش کوزوو در سوی دیگر قرار داشتند.

کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com