سپاه پاسداران به اژدهای سیرناپذیری تبدیل شده و از چنگ انداختن برحوزه های مختلف اجتماعی باز نمی ایستد. این بار نوبت به مجلس شورا و مجلس خبرگان رسیده است. و نوبت بعدی تعیین جانشین ولی فقیه است.

از چند ماه مانده به انتخابات ٧ اسفند، سپاه بر تحرکات سیاسی و اقدامات خود افزود و دو نشست بزرگ برگزار کرد. اولین نشست، برگزاری دومین مجمع عالی بسیج در روزهای ٢۵ و ٢۶ آذر در شهر مشهد بود. در این مجمع هم فرماندهان سپاه شرکت داشتند و هم چهره های شاخص راست افراطی. مجمع عالی بسیج در پایان قطعنامه  سیاسی صادر کرد. مجمع در قطعنامه خود از شورای نگهبان خواست که با توجه به اهمیت انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، در برخورد با بررسی صلاحیت نامزد‌ها، با «شجاعت» و «قاطعیت» اقدام کنند. مجمع عالی بسیج هم چنین تائید صلاحیت نامزد‌ها را «حق الناس» دانست و از شورای نگهبان خواست که از تائید صلاحیت افراد فاقد صلاحیت، به هر «دلیل و مصلحتی» خودداری کند.

دومین نشست بزرگ، همایش سراسری هادیان سیاسی در روز دوشنبه ۷ دی در تهران بود. به گفته علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه، کارویژه هادیان سیاسی “بصیرت‌افزایی” و “جهت‌دهی به آرای عمومی” برای “انتخاب اصلح” است. هادیان سیاسی در پایگاه‌های بسیج٬ مساجد و رده‌های مختلف سپاه به صراحت به نفع نامزد‌های مورد نظر فرماندهان سپاه تبلیغ می‌کنند. هادیان سیاسی در سال ٩٢ حدود ۱۴ هزار نفر بود. آن ها در انتخابات سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ نقش موثری داشتند. برگزاری همایش های منطقه ای و سراسری هادیان سیاسی، خیز برداشتن سپاه برای دخالت در انتخابات است.

در ماه های گذشته فرماندهان سپاه بارها از شورای نگهبان خواستند که “فتنه گران” را به مجلس راه ندهند و در مقابل سونامی کاندیداها بیایستند. شورای نگهبان هم به این خواست پاسخ مثبت داد و اصلاح طلبان، اعتدال گرایان و اصول گرایان میانه رو را رد صلاحیت کرد و زمینه را برای مجلس یکدست اصول گرایان فراهم آورد.

سپاه از یکسو بر شورای نگهبان فشار می آورد تا با «شجاعت» و «قاطعیت» در رد صلاحیت ها عمل کند و از سوی دیگر سهم کلانی از کرسی های مجلس را می خواهد. سهم کلان در بولتنی که توسط فرماندهی ستاد سیاست گذاری سپاه تهیه می شود، آمده است. سپاه از شورای نگهبان می خواهد ١٨٠ کرسی مجلس اعم از سپاهی و غیرسپاهی را در اختیار داشته باشد (این بولتن به دست حسن روحانی افتاده است). سپاه با این تعداد نماینده می خواهد مجلس شورا را در اختیار داشته باشد، دولت را کنترل کند، جلو تصویب لوایحی که به زیان سپاه و نهادهای تحت مسئولیت ولی فقیه است، بگیرد و لوایحی که منافع سپاه را تامین می کند به تصویب برساند.

سپاه در گذشته از حضورش در مجلس بهره برده است. وقتی احمد خرم وزیر راه و ترابری در مقابل سپاه ایستاد و ساخت فاز دوم فرودگاه امام خمینی را به شرکت ” تاو ” (شرکت ترکیه ای) واگذار کرد، سپاه فرودگاه را بست و به هواپیمای مسافربری که قصد فرود داشت، با پرواز درآوردن یک فانتوم و یک میگ ٢٩ اجازه فرود نداد. بدنبال آن سپاه که جای پای قوی در مجلس هفتم داشت، احمد خرم را به استیضاح کشاند و مجلس آن را برکنار کرد. سپاه می خواهد  چنان جای پای قوی در مجلس داشته باشد که هر موقع لازم باشد وزراء دولت روحانی را به استیضاح بکشاند.

سپاه و مجلس خبرگان

مجلس خبرگان، مجلس فقها است و برخلاف مجلس شورا، فرماندهان سپاه نمی توانند کاندیدا شوند و در آن حضور یابند. سپاه برای داشتن جای پای قوی در مجلس خبرگان از یکسو روحانیونی مانند مصباح یزدی، احمد جنتی، محمد یزدی، احمد علم الهدی، احمد خاتمی، مرتضی آقا تهرانی، ابراهیم رئیسی، علی فلاحیان، ودری نجف آبادی که در جرگه راست افراطی قراردارند، را حمایت و تقویت می کند و ار سوی دیگر وسیعأ رقبای خود را تخطئه و تخریب می کند تا نتوانند به مجلس خبرگان راه یابند. سپاه از راهیابی رفسنجانی و یاران او به مجلس خبرگان به شدت نگران است. تصور فرماندهان سپاه این است که اگر رفسنجانی در مجلس خبرگان حضور یابد، فردا در “آن لحظه حساس” در انتخاب جانشین خامنه ای نقش تعیین کننده خواهد داشت. گویا تمایل رفسنجانی به حسن خمینی است که برای او مزیت های زیادی قائل است.

سپاه می کوشد رفسنجانی و یاران او به مجلس خبرگان راه نیآبند تا فردا کاندیدای خود را در مقام ولی فقیه بنشانند. از این جهت انتخابات مجلس خبرگان برای سپاه اهمیت به مراتب بیشتری از انتخابات مجلس پیدا کرده است.

سپاه و ولی فقیه آینده

بین خامنه ای و سپاه پیوند تنگاتنگی وجود دارد. آندو بهم شدیدأ وابسته اند. خامنه ای در وجود سپاه حفظ، تداوم و گسترش انقلاب اسلامی را می بیند. سپاه با حمایت بی دریغ خامنه ای توانسته است این چنین به حوزه های مختلف چنگ بیاندازد و به دولتی قدرتمند تبدیل شود و در تصمیم گیری های کلان کشور نقش جدی بازی کند. سپاه واقف است که اگر ولی فقیه آینده همانند خامنه ای به سپاه میدان فعالیت گسترده ندهد، موقعیت سپاه تضعیف خواهد شد و امکان دارد که دست و بال سپاه به تدریج بسته شود و نتواند یکه تازی کند.

سپاه برای اینکه موضوع تعیین ولی‌فقیه آینده به فردای نامعلوم موکول نشود، از علی خامنه‌ای می‌خواهد که از هم‌اکنون جانشین خود را انتخاب کند. تاکنون خامنه‌ای تن به خواست فرماندهان سپاه نداده است. گفته می‌شود اولویت اول آن ها برای جانشینی علی خامنه ای پسر او مجتبی خامنه ای و اولویت دوم صادق لاریجانی است. بین مجتبی خامنه ای و فرماندهان سپاه رابطه نزدیکی وجود دارد.

سپاه، مشکل امروز و فردا

در سپاه تفنگ، سیاست، اطلاعات، اقتصاد، پول، امنیت و رسانه متمرکز شده و درهم آمیخته است. سپاه در حوزه های متعدد حضور دارد. سپاه به پدیده منحصر به فردی تبدیل شده است که شاید کمتر بتوان نمونه آن را در دیگر کشورها پیدا کرد. سپاه خود را صاحب اصلی نظام و انقلاب میداند و حفظ انقلاب اسلامی و ارزشهای آن را جزو رسالت خود به حساب میآورد.

سپاه با باور به همین رسالت، از شورای نگهبان دوسوم کرسی های مجلس را طلب می کند، مجلس خبرگان مطیع و سازگار را می خواهد تا فردا کاندیدای مورد نظر خود را در مقام ولی فقیه بنشاند. مواضع خامنه ای به سپاه چنین جسارتی را  بخشیده است. او می گوید: “سپاه یک سازمان سر به زیر و سرگرم کارهای اداری خود نیست بلکه یک ناظرِ آگاه و بینا و متوجه مسائل داخلی و خارجی است.” او رسالت حفظ انقلاب اسلامی و ارزش های آن در دوره بعد از مرگش را هم به سپاه سپرده است. کشور در حیات خامنه ای با مشکل بزرگ سپاه روبرو است. به نظر می رسد فردای خامنه ای هم، هم چنان با این مشکل بزرگ روبرو خواهیم بود.

جمعه, ژانویه ۲۲, ۲۰۱۶ – ۲۳:۲۹

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com