1958015_855528464567201_2079059364011784089_n
دادستان شیراز اخیرا گفته است که نیروی انتظامی و ماموران امنیتی می‌توانند فقط با یک دستور شفاهی قاضی یا دادسرا، وارد خانه ها یا مکان‌های دیگری که به نظرشان مشکوک می‌آید شوند و آنها را بازرسی کنند.
این اظهار نظر ضمن اینکه راه را برای سواستفاده ماموران امنیتی باز می‌کند، برخلاف ادعای این دادستان، خلاف قانون آیین دادرسی کیفری جدید هم است.
با وجود اینکه ماده ۳۴ قانون جدید به مقام قضایی اجازه داده در موارد فوری به ضابطان دادگستری به طور شفاهی دستور بدهد، در همین ماده تاکید شده که در شرایط عادی دستورات مقام قضایی به ضابطان دادگستری باید به صورت کتبی باشد و تنها در موارد فوری که صدور دستور کتبی مقدور نیست دستور می‌تواند به صورت شفاهی صادر شود.
با این حال #طهماسب_یزدانیان دادستان شیراز مدعی است این ماده شامل مواردی چون تفتیش منازل می‌شود و احتمالا این مساله را به بازداشت کردن افراد هم. یعنی برخلاف قانون که برای بازداشت افراد توسط ماموران انتظامی و امنیتی، حکم کتبی قاضی را لازم می داند، اجازه می دهد که در شرایطی که این ماموران تشخیص دهند، با دستور تلفنی و شفاهی قاضی آزادی اشخاص را سلب کنند.چنین برداشتی مطلقا نادرست است و دست ماموران را برای ضایع کردن حقوق مردم باز می کند.
وکیل همکار “مرکز مشاوره فعالان مدنی و سیاسی” معتقد است: “دستوراتی که در ماده ۳۴ قانون آیین دادرسی ماده مورد اشاره قرار گرفته شامل مواردی مانند جلب افراد، انتقال به بازداشتگاه و تفتیش اماکن نمی‌شود که تشریفات خاص خود را دارند و در مواد جداگانه به آنها پرداخته شده است. در چنین مواردی ماموران تنها با در دست داشتن و ارائه دستور مکتوب قضایی می‌توانند برای جلب افراد یا تفتیش اماکن اقدام کنند و ارائه و ابلاغ دستور قضایی جزو حقوق افراد است و باید طبق تشریفات قانونی صورت گیرد.”
این وکیل حقوق بشری می گوید: “فلسفه وضع چنین تشریفاتی جلوگیری از بازداشت‌های خودسرانه و ناپدیدشدن‌های قهری و تجاوز به حریم خصوصی افراد است و عدم رعایت تشریفات قانونی و استناد به دستور شفاهی از سوی ماموران انتظامی و امنیتی در هریک از این موارد مصداق بارز نقض حقوق اساسی افراد و قابل تعقیب انتظامی و جزایی است”.
قوانین ایران این حق را به کسی که حقوق اساسی اش به دلیل تخطی ماموران انتظامی و امنیتی از قانون تضییع شده حق شکایت و درخواست جبران خسارت می دهد. اگر شما یکی از این افراد هستید، با ما تماس بگیرید و از مشاوره حقوقی رایگان در این زمینه برخوردار شوید.
برای اطلاعات بیشتر درباره حقوق خود عضو کانال تلگرام دستگیری شوید. https://telegram.me/Dastgirii
خبر مربوطه را اینجا بخوانید.
طهماسب_یزدانیان بازداشت تفتیش_اماکن #دستگیری

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com