با تشدید مبارزه علیه رژیم استبدادی مذهبی ،بحران نظریه- سیاسی،طیف وسیع نیروهای مذهبی با پایگاه های طبقاتی متفاوت نظر تحلیل گران را به خود جلب می کند. با توجه به درک و تحلیل اوضاع کنونی کشور وریشه یابی برخوردهای درون وبیرون حاکمیت جمهوری اسلامی ضروری است،آرایش نیروهای سیاسی  موجود در جامعه و تناسب نیرو ها در این چند سال اخیر مورد بررسی  قرار گیرند . تغییرات و رخدادها مهم بی تردید نیازمند بررسی های دقیق علمی  و هوشیارانه  است. که روحیه دوری جستن از مبارزه و تشکیلات گریزی، رفته رفته جای خود را به مقاومت های متشکل می دهد  واعتراض ها هر روز ابعاد وسیع تر و توده ای  به خود می گیرد …

در این راستا همان طور که قبلا پیش بینی می شد،رویه ای که ارگان ها و نهاد های سرکوبگر از جمله سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات،بسیج و قوه قضائیه در مقابله با جنبش مردمی در پیش گرفته اند،به چند روز نامه نگار و منتقد و فعال سیاسی محدود نمی شود. طی چند روز گذشته داود رضوی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد به دادگاه احضار و  برای او قرار محاکمه در  ۲۳دی ماه در دادگاه انقلاب  صادر شده است . محمدرضا حاج رستم بگلو، روزبه گیلاسیان و الهه سروش نیا از حوزه ادبیات و هنر بعد از تفتیش و بازرسی منزلشان دستگیر و به زندان برده شده اند. احضار، بازجویی و باز داشت دیگر فعالان سیاسی و مدنی ،روی آوردن به هک کردن سایت‌ها صفحات افراد سیاسی  و بر هم زدن جلسه های اصلاح طلبان به بهانه های واهی در سطح وسیع  ، بطور گسترده و روزمره ای ادامه دارد.

سرلشکر فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، عالی رتبه ترین فرمانده نظامی جمهوری اسلامی، روز جمعه ۱۸ آذرماه،در واکنش به برخی نظرات پیرامون «ولایت فقیه »و شورایی‌شدن رهبری گفت: امروز که شمشیر فتنه کند شده است، حیله جدیدی به نام «شورا» به کار گرفته می‌شود تا راهکار قانون اساسی برای شرایط اضطرار با طرح شورا در مجمع خبرگان، «دستگاه ولایت» در کشور را بشکنند.وی در  بیانیه  یی از« ولی فقیه »و عملکرد ضد مردمی آن دفاع کرد و گفت:« تلاش‌های ناموفق مخالفان ولایت فقیه در حذف آن به سنگ خورد و سپس در پوشش‌های گوناگون در مقاطع مختلف اقدامات سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای توسط دشمنان خارجی انقلاب و تداوم شعارهای آنان توسط نفوذی‌ها و یا نخبگان وابسته به آنان و تسلیم و استحاله‌شدگان انقلابی در چهره فتنه ناکام ۱۸ تیر ۷۸ [جنبش دانشجویی]و حوادث غم‌انگیز و تأسف‌بار فتنه آمریکایی ـ صهیونیستی ۸۸ خود [ کودتای انتخاباتی ]را نشان داد».

به نظر می‌رسد ذوب شدگان در دستگاه ولایت  یک بار دیگر خطر را احساس کرده‌اند؛ و به خوبی می دانند، پس از اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، زمانی که پس از چند ماه نشانه ها از این حکایت داشت که اعتراضات مقطعی نیست و ریشه دارتر از آن است که سران حکومت اسلامی تصور می کردند، همان دستانی که کودتای انتخاباتی ۸۸ را رقم زد فعالیت خود را آغاز کردند

احمد خاتمی عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران در خطبه‌ دوم نماز جمعه امروز (۱۸ آذر ماه ۱۳۹۴) ، به اتفاقات دانشگاه در ایام ۱۶ آذر امسال اشاره کرد و اظهار داشت: هفته گذشته به مناسبت ۱۶ آذر از برخی دانشگاه‌ها گزارشات نگران‌کننده‌ای رسیده بود، آقایان می‌گویند فتنه‌گرانی که در دادگاه محکوم شده‌اند را می‌پذیریم که نباشند، اما کسانی که در دادگاه محکوم شده و زندان هم شده‌اند در دانشگاه صحبت کرده و مقدسات را زیر سؤال بردند، این به معنای تفرقه بین حوزه و دانشگاه و متدین است.

سایت کلمه در گزارشی با اشاره به بر هم زدن جلسه های اصلاح طلبان ریشه این اقدامات را توطئه بخشی از فرماندهان  سپاه، جبهه پایداری و جریان مصباح دانسته و  چنین آورده است”مشخص نیست این جریان از کجا دستور می گیرد و به کجا وابسته است، اما قطعا نهاد تصمیم گیر و پشتیبان، از قدرت بی حد و اندازه ای برخوردار است که خودسرها با خیال راحت و با امنیت تمام، برهم زنندگان جلسات و سخنرانی ها شده اند. چاقو می کشند و لنگه کفش پرتاب می کنند و هیچ گاه بازداشت نمی شوند.

آنها باید پشتوانه قوی مالی هم داشته باشند که می توانند همیشه نیروهای خود را سازماندهی و خرج آنان را تامین کنند و حتی چهره های جدید و جوان را وارد این جریان سازند. هرچند سرنخ های که در این چند سال اخیر به دست آمده نشانگر آن است که بخشی از فرماندهی سپاه، جبهه پایداری و جریان وابسته به مصباح یزدی [بیت رهبری ] از این گروه ها حمایت می کنند. جریان هایی که در مواجه با قانون همیشه بازنده هستند و حیات مالی و سیاسی خود را در بی قانونی و ایجاد رعب و وحشت می بینند.

این جریان ها همیشه در مقاطع حساس و خصوصا نزدیک به فصل انتخابات فعال تر و قوی تر می شوند چرا که به خوبی می دانند نه تنها پایگاه رای ندارند، که در مقابل افشاگری ها و استدلال های جریان مخالف دست پایین را خواهند داشت و نمی توانند از خود دفاع کنند. این جریان ها به خوبی می دانند که فتنه یعنی دخالت نظامیان در اقتصاد و سیاست، و فتنه یعنی آنان که رای مردم را در نظام اسلامی هیچ می شمارند و از این رو برای برملا نشدن و عدم افشای آنچه که کرده اند و اعتقاد دارند مانند همیشه سعی می کنند تا با ملتهب کردن و امنیتی کردن فضا، آنچه را که خود می خواهند به کرسی بنشانند؛ خصوصا که به نظر می رسد از دست دولت و نهادهای متولی حفظ امنیت نیز در برابر آنها کاری بر نمی آید.”

امروز با توجه به تمامی مخالفت های گسترده مردمی ،میزان دستگیری ها،بازداشت ها  و حبس های کوتاه و طویل المدت  برای دگر اندیشان، چه نیروهای درون حکومت و چه نیروهای ازخارج  بدون وقفه ادامه یافته است . عملکرد کنونی «دستگاه ولایت» ، نسبت به گذشته هیچ گونه تغییری نکرده است.تنها تغییر  محسوس  این است که به واسطه حضور توده ها و هراس از خیزش های توده یی، مرتجعان اعمال سرکوب گرانه خود را با نقاب «دستگاه ولایت»تحمیل می کنند تجربیات سال های گذشته نشان داده که در غیاب حضور توده ها آنها از هیچ جنایتی ابایی ندارند.اعدام های دسته جمعی سال های اولیه انقلاب  و کشتار های دسته جمعی سال ۱۳۶۷ گواه کاملی است از این مدعا.
مساله قابل تامل و مهمی که توجه به آن در اوضاع حساس کنونی بسیار ضروری است ، مسئله  افشا شدن ماهیت عمیقا ضد مردمی و ارتجاعی رژیم حاکم بر میهن ما و انزجار گسترده توده ها از این رژیم  است . که همچنان  توانسته به حیات خود ادامه دهد.باید تمامی تلاش ها متوجه برطرف ساختن ضعف سازمان دهی و بی برنامگی جنبش توده ای در مصاف با ارتجاع حاکم باشد.تنها با یک جبهه ضد دیکتاتوری است که  می توان ارتجاع را به عقب نشینی وا داشت و به خواست توده ها برای آزادی و دمکراسی دست یافت

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com