شاهین نجفی عزیز موزیک ویدیویی با نام پرولتاریا در نهم شهریور به مناسبت سالگرد مرگ رفیق صمد بهرنگی منتشر کردقبل از هر چیز باید مراتب تشکر خودم را اعلام کنم. شاهین نجفی به نوع کارهای سلسله دارش بعد از موزیک”شعبان” که روایت زندگی فلاکت بار کارگری سالخورده است در موسیقی پرولتاریا خیلی صریح تر فاصله طبقاتی و مراتب جامعه سرمایه داری را به تصویر میکشد. شاهین نجفی نشان داد هنر برای هنر نیست و هنری که برای ازادی طبقه محروم نباشد یک شاهی و صنار نمی ارزد. حالا که طبقات بالا اعم از هالیوودی و وطنی اش موسیقی و هنر وابسته که دلپذیری جامعه سرمایه داری را تبلیغ میکند لازم بود طبقه کارگر نیز هنرمند و شاعر و خواننده خودش را داشته باشد. به زعم من شاهین نجفی رفته رفته به ویکتور خارای ایران بدل میشود هر چند در زمینه موسیقی افق های گسترده وسیع ضد مذهب و ضد سرمایه داری و ناسیونالیسم را گشوده است و جنگ نابرابری است ولی برایش ارزوی موفقیت میکنم.

اما چرا سالروز مرگ صمد بهرنگی باید این موزیک منتشر میشد؟ این امر هم به دقت تاریخی شاهین نجفی برمیگردد. در دوره ای هستیم که شکنجه گرهای دیروز ساواک چون پرویز ثابتی مهمان قند وچایی بی بی سی هستند و سعی دارند شاه را دموکراتی دلسوز نشان دهند که واقعا برایش حرف دراورده بودند.مشتی تروریست که نوکر شوروی بودند و شاه با راقت بان انها برخورد میکرد. تا به همین امروز سعی دارند غرق کردن صمد بهرنگی در ارس را اتفاقی و تصادفی نشان بدهند. شنا بلد نبود. خودش غرق شد. ایا واقعا هیچ خواننده ای قبول میکند که برای چند کتاب داستان کودکانه حال با مضمون سیاسی مثل الدوز و کلاغ ها یا ماهی سیاه کوچولو معلمی را در رودخانه خفه کنند؟ این یک نمونه سبعیت برای قرنها سکوت طرفدار سیستم ارباب رعیتی پهلوی شما را بس!

انسانهای پاک چون صمد بهرنگی نه تکرار میشوند و نه تکراری. اما انچه که سرشکسته تاریخ است اختناق اریامهری و جلادین ساواک و محمد رضا شاه پهلوی هستند. نه پرویز ثابتی نه بی بی سی نه مادر اصحاب رسانه جمعی دنیا نمیتوانند بار دیگر مرتجعی را ارایش کنند و به خورد مردم ایران بدهند که تار و پود جانشان را دیکتاتوری شاه و خمینی از هم دریده است.

با درود به یاد پاک صمد بهرنگی و تشکر از شاهین نجفی بزرگ

علی حکمت

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com