«سنگ صبور» نام آخرین اثر عتیق رحیمی کارگردان و نویسنده نامدار افغان است که در سالهای گذشته خود را به عنوان نویسنده ای موفق به جامعه فرانسه معرفی کرده است. نام این فیلم که برگرفته از افسانه ای قدیمی در این منطقه است اشاره ای است به سنگی که می توانسته تمام درد دل‌های زنان دردمند را بشنود و مرحمی باشد بر درد و رنج آنها. گلشیفته فراهانی، در نقش یک زن افغان در این فیلم ظاهر می شود و در طول فیلم مونولوگ‌های طولانی دارد با شوهر خود.

شوهر او که یک رزمنده افغان است در جنگ آسیب دیده و اینک توان هرگونه حرکت را از دست داده و همچون تکه سنگی در گوشه خانه افتاده. زنِ او به تدریج متوجه می شود که همسرش دیگر اقتداری ندارد و نیازی نیست که برای خرید کردن از او اجازه بگیرد. این استقلال و از کار افتادگی این آقا بالاسر به این زن این فرصت را می دهد تا بدن خود و علایق جنسی خودش را بشناسد و به زبان بیاورد. در جامعه جنگ زده افغانستان تنها دوست این زن بیوه همان متجاوز اوست. نوجوانی که خود قربانی خشونت بالا دستی هاست.

این فیلم را می توانید از این لینک ببینید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com