باور به اینکه مافیای فساد در ایران براساس نظریه ولایت فقیه شکل گرفته و روحانیون و سپاه پاسداران براساس دیدگاه‌های افراطی و متعصب، بافت اصلی حکومت را ساخته‌اند، تنها با درکی عمیق از ماهیت بازیگران این رژیم میسر است.

بازیگرانی که طی بیش از ۴۰ سال در فرایندی طولانی، ارتباطی عمیق با یکدیگر برقرار کرده و براساس شناخت قواعد، زمین بازی را به نفع خویش نیز تغییر دادند.

از آنجا که هر بازیگر نیاز به مشاور، هم تیم و حتی سرتیم و مربی دارد تا در میدان مسابقه و رقابت به پیروزی دست یابد، با اینهمه این «مهندسی» بازی است که نهایتا نتایج دلخواه را به نفع بازیگر اصلی در میدان سیاست و اقتصاد تغییر می دهد.

از این جهت نگاهی به «محفل کرمان» یکی از بازیگران نظام مافیایی سپاه در جمهوری سلاطین ما را به درک دیگری از سیستم فسادپرور آخوندها می رساند.

یک سرنخ از محفل کرمان

در آذرماه ۱۳۹۳ یدالله موحد رییس کل دادگستری کرمان جزییات پرونده فساد ۱۳هزار میلیاردی در کرمان را اعلام کرد. این خبر مانند بمب در رسانه های ایران سروصدا کرد اما پس از مدتی مانند خبرهای قبلی در مورد اختلاس و فساد به حاشیه رانده شد.

اما جزییات این پرونده پرده از برخی واقعیت ها کنار می زد.

۱۳ هزار میلیارد تومان به نرخ دلار در سال ۹۳ تقریبا بیش از ۳ میلیارد دلار بوده است.

 اما داستان چه بود؟ چطور در  استان کرمان که تقریبا از استانهای متوسط از لحاظ منابع انسانی و سرمایه محسوب می شود، چنین رقم فسادی درز پیدا کرد؟

یدالله موحد رییس کل دادگستری کرمان در صحبت های خود تشریح می کند:

«با احتساب صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی بدون پشتوانه به مبلغ ۵۷۱ میلیارد تومان و همچنین صدور چک‌هایی بدون پشتوانه به مبلغ ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، فساد مالی بانک تجارت شعبه تختی کرمان، مبلغ کلی این فساد به ۱۳ هزار و ۲۷۱ میلیارد تومان رسیده است».

بر اساس روایت رئیس کل دادگستری استان کرمان در اوایل دی‌ماه سال ۹۲ گزارشی به دادگستری استان رسید که نشان می‌داد «تعدادی ضمانت‌نامه‌های بانکی بدون پشتوانه و خارج از ضوابط بانکی در شعبه تختی بانک تجارت کرمان واصل شده و این پرونده در شعبه اول دادسرای انقلاب تشکیل و پیگیری شد. با پیشرفت تحقیقات معلوم می‌شود  بحث بیش از چند ضمانت‌نامه بانکی است لذا تیم اقتصادی متشکل از کارشناسان اداره کل اطلاعات و بازپرس ویژه بررسی موضوع را به عهده گرفتند که در ادامه  روند تحقیقات مشخص شد تعداد زیادی ضمانت‌نامه‌های بانکی ظرف مدت پنج سال در این شعبه خارج از موازین، ضوابط و مجوزهایی که باید اخذ می‌شد، صادر شده و مبلغ ضمانت نامه‌ها به ۵۷۱ میلیارد تومان بود. همچنین  در اثنای رسیدگی به این ضمانت نامه‌ها به موضوع دیگری برخورد کردیم که تعداد زیادی چک‌های بین بانکی بدون پشتوانه صادر شده و مبلغ آن به ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید. روش کار نیز بدین روال بوده که بانک یا صندوقی به مبلغی پول نیاز داشته و از بانک تجارت درخواست می‌کرده و آن مبلغ از طریق چک بین بانکی واریز و بعد از چند روز برگشت داده می‌شده است».

علی اکبر عمارت ساز معاون اجرایی مدیریت بانک تجارت کرمان بخاطر این پرونده ۶ ماه قبل دستگیر شده بود.

عمارت ساز که بود؟

علی اکبر عمارت ساز ، متولد ۳ مرداد ۱۳۴۷ و اهل کرمان است . معاون اجرایی مدیریت شعب بانک تجارت استان کرمان بوده و در ابتدا با مدرک دیپلم به استخدام بانک تجارت درآمده و کارمند ساده بانکی بوده است. اما پس از مدتی به کسب مدارج بالاتر می رسد.

روند قضایی و پروسه محاکمه وی بیش از ۵ سال طول کشید! آنهم در شرایطی که قوه قضاییه خودش عامل فساد بود و با اینحال ژست مبارزه با فساد هم می گرفت.اما یکی از نکات مهم دیگر این پرونده این بود که محاکمه عمارت ساز در «دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی» در تهران برگزار شد.

یعنی رسیدگی به این پرونده منجر به ایجاد «دادگاه ویژه» و فرآیند خاص بود.

خبرگزاری میزان در روز ۳ دی ۹۷ در گزارشی از محاکمه وی نوشته است:

«عباس حسینی نماینده دادستان در اولین جلسه محاکمه علی اکبر عمارت ساز گفت: در گزارش مورخ ۲۹ بهمن ۹۲ مربوط به معاونت حقوقی سپاه پاسداران آمده است که مدیر عامل یک شرکت شش بند ضمانت نامه به مبلغ ۲ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال ارائه نموده که مشخص شده شماره ضمانت نامه‌ها در سیستم بانکی فاقد اعتبار است. بازرسی بانک تجارت کرمان نیز اعلام نموده است که ۵۲ فقره از ضمانت نامه‌ها در سیستم بانکی ثبت نشده است.

این بدین معناست که عمارت ساز با نادیده گرفتن قوانین و مقررات در صدور چک‌های بانکی اقدام به صدور ضمانت نامه نموده است.

حسینی ادامه داد: همچنین متهم در اقاریر خود در جلسه بازپرسی اظهار داشته سه فقره ضمانت نامه غیرقانونی برای هواپیمایی ماهان به مبلغ ۷۵ میلیارد تومان صادر شده است.

نماینده داددستان اظهار داشت: پس از واگذاری بخشی از بانک تجارت به بخش خصوصی متهم به عنوان رئیس شعبه مذکور در امضای ۳۰۱ فقره چک نقش داشته که ۲۰۴ چک به نفع صندوق قرض الحسنه رسالت، ۱۹ چک به صندوق قرض الحسنه توحید و ۷ چک به نفع شرکت هواپیمایی ماهان و ۱۱ چک در وجه اشخاص حقوقی وحقوقی صادر شده است.»

در صحبتهای عباس حسینی نماینده دادستان چند موضوع مهم وجود دارد:

  • چرا معاونت حقوقی سپاه پاسداران وارد این پرونده شده و بررسی و تحقیقات را در دست گرفته است؟
  • موضوع فساد یک مدیر بانکی در کرمان چه ربطی به سپاه دارد؟
  • عمارت ساز اعتراف کرده که ضمانت نامه surety-bond برای هواپیمایی ماهان صادر کرده است. علت چه بوده؟‌
  • دخالت ماهان ایر در این پرونده چه بود؟

این اظهارات و اعترافات حداقل نشان می دهد که هواپیمایی ماهان که در لیست تحریمها نیز بود و سپاه که از این خط هواپیمایی استفاده می کند، درصدد بهره برداری از بودجه های هنگفت و منابع درآمدی از بانکهای داخلی بوده اند. از طریق اختلاس، پولشویی و تحصیل مال مردم و ایجاد موسسات و بانک های پوششی برای گسترش فعالیت ها.

سوالات دیگری نیز می توان برشمرد اما لازم به یادآوری هم هست که صندوق هاى قرض‌ا‌لحسنه وابسته به نهادهاى نظامى و امنیتى در ایران محملى براى گردش مالى این فعالیت‌ها بوده و با تبدیل آن صندوق‌ها به بانک کار پولشویى روان تر انجام می شد. از همین بابت حتی «صندوق قرض الحسنه رسالت» که در اعترافات عمارت ساز از آن نام برده شد، علیرغم اینکه یک موسسه مالی وابسته به سپاه بود اما بعدها با گسترش فعالیت ها تبدیل به «بانک رسالت» شد!

سرانجام  علی اکبر عمارت ساز معاون اجرایی وقت مدیریت شعب بانک تجارت استان کرمان پس از برگزاری ۵ جلسه از دادگاه نهایتا در ۱۲ دی ماه ۹۷ به ۲۵ سال حبس محکوم شد.

اما سرنخ های موجود را نبایستی بسادگی از دست داد.

«محفل کرمان» را گم نکنید!

ماجرای هواپیمایی ماهان که در اعترافات و احکام مربوط به عمارت ساز آمده بود چیست؟

هواپیمایی ماهان از بزرگترین بنگاه‎های اقتصادی حزب کارگزاران سازندگی است. مدیر عامل هواپیمایی ماهان نیز سیدحسین مرعشی، پسرخاله همسر هاشمی رفسنجانی است!

سید حسین مرعشی متولد۷ مرداد ۱۳۳۷، رفسنجان- استان کرمان، از فعالانِ سیاسیِ اصلاح طلب و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی است.

مرعشی در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی استاندارکرمان و بعدها رئیس دفتررفسنجانی، دو دوره نماینده کرمان درمجلس رژیم بوده است.

 وی بنیان‌گذار شرکت هواپیمایی ماهان است.

هواپیمایی ماهان ظاهرا یک شرکت هواپیمایی خصوصی است و آشیانه اصلی این شرکت در شهر کرمان قرار دارد. این شرکت در سال ۱۳۷۱ در کرمان تأسیس گردید و نام ماهان ایر نیز برگرفته از ماهان شهری در ۳۵ کیلومتری کرمان است.

تقارن جالبی است که بتوان تا همینجا از بانک تجارت در کرمان به هواپیمایی ماهان از محفل کرمان رسید! اما داستان هنوز تمام نشده.

سهام‌دار عمدهٔ ماهان ایر مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین است. این موسسه توسط «محفل کرمان» یعنی مرعشی و رفقا ایجاد و راه اندازی شد. ۱۰۰٪ سهام شرکت هواپیمایی ماهان و حدود ۵۰٪ سهام کرمان خودرو به موسسه مولی‌الموحدین تعلق دارد.

موسسه مولی‌الموحدین با نام کامل «خیریه مولی‌الموحدین علی ابن ابیطالب استان کرمان» در سال ۱۳۶۶ در کرمان به ثبت رسید. سید حسین مرعشی استاندار وقت کرمان به همراه تعدادی از مقامات محلی استان کرمان بنیانگذاران این مؤسسه بودند.

 قاسم سلیمانی تا زمان کشته شدنش یکی از اعضای هیئت امنای مؤسسهٔ مولی‌الموحدین بوده‌است!

تعجب نکنید! ارتباط قاسم سلیمانی که خود از متولدین استان کرمان است با حسین مرعشی و ماهان ایر بیشتر از آن چیزی است که باور بتوان کرد.

حسین مرعشی در مصاحبه ای با خبرآنلاین در تاریخ ۲۵ آبان ۹۸ در پاسخ به سوال خبرنگار نکته جالبی را اعتراف می کند:

«سوال: چرا گزارش عملکرد مولی‌الموحدین با تمام هلدینگ‌ها و شرکت‌ها اعلام نشده است؟

مرعشی: آیا قانون گفته به چه کسی باید گزارش بدهیم؟ اجازه دهید یک چیزی را بگویم. به یک نقطه‌ای رسیدیم که من آمدم صورتجلسه کردیم(منظور تعیین اشخاص است). من آقای باهنر را عضو هیات امنا آوردم. گفتم امضا کن، ایشان امضا نمی‌کرد. خواهش کردیم که ایشان امضا کرد. امضای قاسم سلیمانی را گرفتیم. عضو هیات امنا بود.»

ارتباط قاسم سلیمانی و حسین مرعشی البته به ۴ دهه قبل برمی گردد و «محفل کرمان» و رفقای دیرین حالا باندی مافیایی را تشکیل دادند که تمامی شاخه های آن در کشور گسترده شده است.

 

جالب اینجاست که حسین مرعشی پس از خدمات ویژه به سپاه هم اکنون نیز سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی است. جریانی به ظاهر اصلاح طلب که در حقیقت خار چشم سپاه هم هست! این امر مشخص می کند که نبایستی فریب جنگ قدرت و جدال های درونی مهره ها و وابستگان این نظام را خورد.

روابط فامیلی و قومی و مافیایی این بازیگران فاسد که اغلب سوابق امنیتی و نظامی نیز دارند بسیار پیچیده تر از آنست که بتوان آنرا به اختلافات دو قبیله سیاسی تقلیل داد.

در حقیقت در غارت سفره مردم ایران این همدستی در سران حکومتی از هر دو جناح بی نظیر است!

فساد عمارت ساز و مرعشی و قاسم سلیمانی در «محفل کرمان» نوک کوه یخی است که شاید بتوان تنها ابعاد کوچکی از آنرا مشاهده کرد.

خبرگزاری مجلس رژیم موسوم به خانه ملت در تاریخ ۲۴ آذر ۹۶ با مرعشی گفتگویی انجام داد که وی از ارتباطش با شهرام جزایری مفسد اقتصادی مشهور اینگونه می گوید:

«آقای مرعشی گویا شما ارتباط نزدیکی با شهرام جزایری دارید. درست است؟

مرعشی : ایشان پیش من رفت و آمد داشت و من یکی از مدیران را برای تحقیق در مورد کارهای او فرستادم. وقتی برگشت به من گزارش داد که این آدم بااستعدادی است اما تمام کارهایش کاغذی است و اصلا کار سرمایه گذاری تاکنون نکرده است و خوب است شما راهنمایی اش کنید تا برود کارهای واقعی انجام دهد و من همین را به شهرام جزایری منتقل کردم و یکی دو جا هم در کرمان سرمایه گذاری کرد و اتفاقاً همین ها هم به دردش خورد و وقتی دستگیر شد، سرمایه گذاری های واقعی را که کرده بود توانست جواب بدهد و بدهی هایش را از محل همان سرمایه گذاری ها پرداخت کرد؛ بچه بااستعدادی است، اما عجول است و عادت کرده بود به اینکه افراد را استخدام کند و این کار غلطی است.»

جالب است که مرعشی چطور همه را به «کرمان» دعوت می کند و برای سرمایه گذاری های سپاه زمینه چینی های لازم را حتی با شهرام جزایری مشهور انجام داده بود.

حزب کارگزاران مرکز ثقل محفل کرمان

در میان باندهای مافیایی در ایران که به نام «احزاب» فعالیت می کنند هیچ کدام به اندازه «کارگزاران» به سپاه نزدیک نیست و هیچکدام به اندازه‎‏ی آنها سرمایه ندارند. اتفاقاً روابط میان سپاه و «کارگزاران» نه تنها سازمانی بلکه ریشه‎‌‌های قومی و بومی نیز دارد.

اعتماد سپاه به حزب کارگزاران تا آن حد زیاد است که ماموریت‌‌‎های نظامی نیروهای قدس سپاه در سوریه و عراق را به ایرلاین ماهان سپردند.

«جهانگیری ها» و محفل کرمان

برای شناخت «محفل کرمان» البته باید بیشتر عمیق شویم.

اسحاق جهانگیری رئیس پیشین شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی از جمله افراد ذینفوذ در «محفل کرمان» است. وی که هم اکنون عضو شورای مرکزی حزب و همچنین معاون اول روحانی بود و از فعالین اصلاح طلب مطرح محسوب می شود، از جمله افرادی است که در کرمان به همراه خانواده اش روابط اقتصادی عمیقی با سپاه برهم زده است.

در دورانی که اسحاق جهانگیری وارد جهاد سازندگی کرمان شده بود، قاسم سلیمانی هم به عضویت سپاه کرمان درآمد و چند سال بعد فرمانده پادگان قدس سپاه در همین شهر شد و نزدیکی این دو نفر نیز از همین دوران آغاز شد.


دو برادر اسحاق جهانگیری، از اعضای سپاه پاسداران بودند، که در خلال جنگ ایران و عراق کشته شدند؛ محمد جهانگیری در سال ۱۳۵۹ در منطقه سوسنگرد و یعقوب جهانگیری در سال ۱۳۶۳ در عملیات بدر کشته شدند.

اسحاق جهانگیری در  مصاحبه خود در سایت جماران به تاریخ ۲۶ مهر ۱۳۹۶ چنین می‌گوید: «زمانی که مسئول جهاد کرمان بودم، مسئولیت جنگ جهاد را بر عهده داشتم و مدام باید به جبهه می‌رفتم. مادرم نگرانم بود که پس از یعقوب و محمد من هم به شهادت برسم. اما پدرم تحمل بیشتری داشت. برادر عزیزم حاج‌قاسم سلیمانی چند بار به من گفت خانواده شما به اندازه کافی داغدار شده است و شما دیگر نباید در جنگ شرکت کنید.»

اعترافی ناگزیر و جالب که گرا دهنده اصلی روابط «محفل کرمان» با یکدیگر است.

ضمنا اسحاق جهانگیری بدینگونه ضرورت زنده ماندن و سودآوری اش برای سپاه را اینطور بازگویی کرده است.

اسحاق جهانگیری برادر دیگر هم دارد که او نیز دست در فساد حکومتی و «محفل کرمان» دارند.

مهدی جهانگیری برادر کوچک وی بنیانگذار و مؤسس بانک گردشگری بوده‌است. شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مشهور به «سمگا» نیز که بخشی از حوزه تحت مدیریت جهانگیری است، تیرماه ۱۳۸۸ با سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی به ثبت رسیده است.

مهدی جهانگیری در ماجراهای مربوط به فسادش بازداشت شد اما بخاطر دخالت سپاه با دادن وثیقه سنگین آزاد شد. سایت رجانیوز در گزارشی افشا کرد مهدی جهانگیری برای آزادی از زندان، هزار میلیارد تومان وثیقه گذاشته‌است و این سنگین‌ترین مبلغ وثیقه در تاریخ جمهوری اسلامی است!

همچنین سایت امنیتی مشرق نیوز در ۱۶ اسفند ۹۶ نیز از دخالت «لابی های سنگین»‌ در آزادی مهدی جهانگیری خبر داد!

در نهایت نوک کوه یخ هویدا شد. سایت جهان نیوز در تاریخ ۲۴ دی ۱۳۹۷ نامه سرگشاده محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق به قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در این خصوص را منتشر کرد که سروصداهای بسیار زیادی داشت:

احمدی نژاد در این نامه در حقیقت از دخالت شخص قاسم سلیمانی برای آزادی مهدی جهانگیری رونمایی می کند و از وی گلایه می کند که چرا برای هم باندی های خودش از جمله بقایی که در زندان است، کاری نمی کند!

این نمونه ای آشکار در رسانه های ایران بود که بعدها سپاه تلاش کرد با تحت فشار قرار دادن مقامات همین رژیم آنها را به سکوت در خصوص روابط فامیلی «محفل کرمان»‌ و سپاه وادارد.

ارتباطات خانواده جهانگیری با شخص قاسم سلیمانی بسیار گرم و نزدیک بود و بخاطر روابط قومی در «محفل کرمان» سپاه منبع درآمد خوبی از طریق جهانگیری ها تابحال کسب کرده است.

نوروز ۱۳۹۶ قاسم سلیمانی به خانه شخصی اسحاق جهانگیری جهت عید دیدنی می رود و از زحمات این خانواده و بخصوص فرزندان کشته شده در سپاه پاسداران تجلیل می کند.

نمونه هایی از این دست در روابط مافیایی-فامیلی در نظام آخوندی بسیار است.

اما «محفل کرمان» ویژگی منحصر به فردی دارد.

یک طرف آن در سپاه و نیروی قدس است و یک سوی آن در حزب ظاهرا اصلاح طلب کارگزاران سازندگی و یک طرف آن هم در دولت سابق روحانی و یک سوی آن در بخش های خصوصی جا گرفته!

کشف ارتباطات این محافل و حلقه های فاسد، نحوه کار آنها و اداره امورات قومی و قبیله ای و همچنین رانت ها و انواع و اقسام جنایت های دیگری که در این چارچوب صورت می گیرد، حقیقتا نیاز به نوشتن یک «کتاب» دارد!

اینچنین است که می توان گفت «جمهوری سلاطین» در هر گوشه اش سفره بزرگی از فساد پهن است! 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)