azizanpress@gmail.com فضائل عزیزان ,فعال سیاسی آمریکا

روند چاپلوسی و تملق نسبت به رهبر جمهوری اسلامی، عمدتاً با هدف «قدیس‌سازی» از وی، چندین دهه متمادی است که در رسانه‌های حکومتی و تریبون‌های رسمی‌ و غیررسمی‌ حکومتی به صورت توقف‌ناپذیری نهاینه شده است. ولی‌ امر مسلمین جهان، نائب آقا امام زمان، فرزند زهرا، مقام عظمای ولایت و ده‌ها عنوان دیگر از جمله القابی است که رهبر جمهوری اسلامی با آنها مورد خطاب قرار می‌گیرد. حتی در مواردی برخی‌ از روزنامه‌نگاران به علت عدم استفاده از القاب و پیشوند‌های رایج در مورد وی، مورد احضار شده و مورد توبیخ قرار گرفته‌اند.

اعطای القاب ماورایی و به دور از عقل به رهبر جمهوری اسلامی تا حدی پیش رفته که افزون بر آنکه موجبات مضحکه و تمسخر مردم کوچه‌ و بازار را فراهم آورده، اعتراضات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی چون علی‌ مطهری را نیز در پی‌ داشته است. در نتیجه به نظر می‌رسد این القاب و صفتها بیش از آنکه مشروعیت و یا قداستی برای خامنه‌ای در پی‌ داشته باشد، به ابزاری برای مشروعیت‌زدایی و قداست‌زدایی از وی بدل گشته‌اند. ظاهرا این امر از چشم بیت رهبری و ارزیابی حفاظت اطلاعات رهبری هم به دور نمانده است. واکنش اخیر و دیرهنگام علی‌ خامنه‌ای به چاپلوسی نیز از همین زاویه قابل بحث و بررسی است.

امروز(سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه)، شبکه دوم جمهوری اسلامی در بخش موسوم به اخبار ۲۰:۳۰ طی‌ گزارشی بخشهایی از اظهار مخالفت‌های رهبر جمهوری اسلامی در قبال متملقان و چاپلوسان را روی آنتن برد. در این گزارش تلاش وافری به عمل آمد تا به مخاطب چنین القا شود که علی‌ خامنه‌ای مخالف هر گونه تملق و چاپلوسی نسبت به خود می‌باشد. در بخشی از این فیلمِ تبلیغاتیِ شبکه حکومتی ادّعا می‌شود که علی‌ خامنه‌ای نسبت به خلبان هواپیما که خواستار طول عمر و سلامت برای رهبری شده، برآشفته و به وی تذکر داده است. بلافاصله بعد از این ادعا، در بخش دیگری از همین فیلم، صحنه‌ای از سردوشی گرفتن یکی‌ از افسران نظامی از دست علی‌ خامنه‌ای به تصویر کشیده می‌شود که در حین آن، افسر مربوطه بعد از اخذ سردوشی خطاب به خامنه‌ای شعار می‌دهد: «الله اکبر، جانم فدای رهبر!» متعاقب این حرکت، اظهارات علی‌ خامنه‌ای در مخالفت و تقبیح چنین شعارهایی نمایش داده می‌شود. در ادامه، تلویزیون حکومتی ایران تذکر دیگری از رهبر جمهوری اسلامی در قبال شعار «علی‌ زمان» مردم اصفهان را نشان می‌دهد که در آن علی‌ خامنه‌ای به نسبت به علی‌ زمان خوانده شدن خود اظهار ناراحتی و شکوه می‌کند و با افتادگی خود را شایسته چنین لقبی نمی‌داند.

00
تمام اینها در حالی اتفاق می‌افتد که رفتارهای پیشینِ رهبری در قبال تملق و چاپلوسی و قدیس‌سازی از خود چیزِ دیگری را نشان می‌دهد. برای مثال، در یکی‌ از سفر‌های علی‌ خامنه‌ای به ‌قم، تصویری از وی در سامانه رسمی‌ رهبری منتشر شد که نشان می‌داد داخل خودروی وی یک نورافکن کار گذاشته بودند تا با تابانیدن نورِ آن به تعدادی ورقه فلزی و انعکاس آن بر چهره خامنه‌ای، او را به قصد «قدیس‌سازی» نورانی جلوه بدهند. این عکس در آن‌ مقطع در سطح وسیعی در سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی بازنشر شد و تا مدت‌های مدیدی سوژه‌ رسانه‌ها بود. در تازه‌ترین مورد نیز که علی‌ خامنه‌ای برای عمل پروستات به بیمارستان رفته بود، بار دیگر انتشار تصویری از وی روی تخت بیمارستان خبر ساز شد. در آن تصویر نیز با تابانیدنِ نورِ نورافکن، تلاش شده بود که چهره وی نورانی جلوه داده شود.

5136569680415703130

اینجاست که این سوال اساسی پیش می‌آید که به راستی‌ این مخالفت‌ها با چاپلوسان و متملقان تا چه اندازه واقعی‌ است؟ اگر علی‌ خامنه‌ای واقعا با چنین القابی که وصفشان رفت مخالف بوده است، پس چرا بیش از دو دهه است که در برابرشان سکوت کرده است؟ سکوتی که به معنای موافقت و رضایت ضمنی وی از این روند تعبیر و تفسیر شده است. دلایل و شواهد متقن و غیر قابل انکاری وجود دارد که این مخالفت‌های ظاهری علی‌ خامنه‌ای با چاپلوسان و متملقان، با اعتقاد سیاسی و تمایل درونی‌ وی تطابق ندارد، که پذیرش گفتار اخیر خامنه‌ای را برای مخاطب سخت می‌کند، و مخاطب از مشاهده آن عملکردهای علی‌ خامنه‌ای به دروغین بودن این ژست‌های عوام‌فریبانه‌اش بیش از پیش پی‌ می‌برد. با این وجود، برداشتی که می‌توان از حرکتِ اخیر وی کرد این است که خامنه‌ای دارد تلاش می‌کند کمی از آن جلوه «قدسی» که در طول سالیان دراز برای خودش ساخته کم کند. و این حتما به قصدِ کسبِ مقصودی سیاسی است که چند و چون آن در آینده بهتر معلوم می‌شود

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com