Motahari-Shiraz-3

یک ماه بعد از حمله فیزیکی نیروهای لباس‌شخصی به علی مطهری در شیراز، گزارش‌ها حاکی از آن است که راننده‌ی تاکسی حامل او به اتهام آسیب زدن به مهاجمان به دادگاه احضار شده‌ است.

مسعود صالحی، دبیر “دفتر فرهنگ و سیاست” دانشگاه شیراز، تشکلی که میزبانی آقای مطهری در سفر نیمه‌تمام وی به این شهر را بر عهده داشت، در گفتگو با شماره روز سه‌شنبه (۱۸ فروردین-۷ اپریل) روزنامه “ایران” چاپ تهران گفت راننده تاکسی متهم شده که به چند نفر از موتورسواران، آسیب زده است.

این فعال دانشجویی هم‌چنین از “احضار تلفنی” خود به دادگاه خبر داد و خاطرنشان کرد که از سوی دادگاه به “تمکین نکردن از حکم شورای تأمین” مبنی بر لغو سخنرانی علی مطهری در دانشگاه متهم شده است.

وی که به قرار “کفالت”، آزاد شده است، افزود: «هنوز مشخص نیست چه کسی از ما شکایت کرده است.»

پیش از این، اکبر صفری، “قائم‌مقام دانشگاه شیراز” نیز در گفتگویی با وب‌سایت “انصاف‌نیوز” گفته بود که به همراه رییس و معاون برنامه‌ریزی این دانشگاه به عنوان “متهم” به دادگاه احضار شده و روز اول فروردین ماه امسال، مورد “بازجویی” قرار گرفته است.

آقای صفری اضافه کرده بود “اطلاع موثقی” دارد که «مقام‌های سیاسی و امنیتی استان فارس از هویت حمله‌کنندگان اطلاع دارند و می‌دانند آن‌ها چه کسانی هستند و از کجا آمده‌اند».

او در عین حال ضمن ابراز بی‌اطلاعی از هویت شاکی یا شاکیان این پرونده، احتمال داده بود که این شکایت از طرف استانداری، فرمانداری یا برخی اعضای “شورای تامین استان فارس” مطرح شده باشد.

هم‌زمان با این اظهارات، وکیل علی مطهری نیز در گفتگویی با خبرگزاری “ایلنا”، از احضار شدن مسوولان دانشگاه شیراز به دادگاه ابراز تعجب کرد و گفت که از جانب او و یا موکلش، شکایتی از آن‌ها صورت نگرفته است.

مصطفی ترک همدانی افزود که مسوولان دانشگاه شیراز در حالی به عنوان ” متهم” به دادگاه فراخوانده شده‌اند که تمامی افرادی که به اتهام حمله فیزیکی به موکلش در بازداشت به سر می‌بردند، با قرار “کفالت” و “وثیقه” آزاد شده‌اند.

وی تصریح کرد که «متهمان این پرونده شناسایی شده‌اند» اما به دلیل “محرمانه بودن” این مسأله، نمی‌تواند بگوید که آن‌ها «به چه نهاد یا گروهی وابسته هستند».

علی مطهری عصر روز ۱۸ اسفندماه سال گذشته به دعوت “دفتر فرهنگ و سیاست” دانشگاه شیراز و برای سخنرانی با موضوع “اسلام و آزادی” به شیراز رفته بود که در هنگام خروج از فرودگاه این شهر مورد حملهٔ نیروهای لباس‌شخصی‌ قرار گرفت. مهاجمان که تعدادشان به ۵۰ نفر می‌رسید ابتدا با چوب و سنگ به خودروی تاکسی حامل وی حمله کردند و شیشه‌های آن را شکستند. سپس شماری از آن‌ها سوار بر موتورهای‌شان با تعقیب مطهری، راننده‌ی تاکسی را وادار کردند تا به کلانتری “میدان گل سرخ” شیراز پناه ببرد.

این عضو مجلس شورای اسلامی که از ناحیهٔ صورت و چشم دچار جراحت جزیی شده بود، بیش از سه ساعت را در داخل کلانتری در محاصرهٔ مهاجمان گذراند و سرانجام با لغو جلسهٔ سخنرانی، به تهران بازگشت.

او بعدتر در شرح اتفاقات آن روز با اشاره به مجهز بودن مهاجمان به موتورهای سنگین و گاز فلفل، نوشت که آن‌ها به سپاه پاسداران وابسته بودند.

وی هم‌چنین با انتقاد از نمایندگان دولت روحانی در استان فارس، خاطرنشان کرد که آن‌ها به جای آن‌که به فکر برخورد با مهاجمان باشند، به دنبال لغو جلسه‌ی سخنرانی‌اش در دانشگاه این شهر بودند.

از سوی دیگر، در حالی که حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، در نامه‌ای به وزرای اطلاعات و کشور دستور پیگیری این موضوع را صادر کرد، اسدالله ایمانی، “امام‌جمعه” شیراز، روز ۲۲ اسفندماه، در سخنانی، مواضع علی مطهری را عامل حمله‌ی فیزیکی به او دانست و گفت: «من سوالم این است اگر کسی حریم ولایت و خبرگان و فتنه را شکست باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟»

احمد علم‌الهدی، “امام‌جمعه” مشهد نیز روز ۲ فروردین‌ماه از علی مطهری به عنوان یک “عنصر غیرارزشی” و “منحرف” نام برد و گفت حمله‌کنندگان به او، “نیروهای متدینی” بوده‌اند که «پای آرمان‌های خود ایستاده‌اند».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com