Andreas-Lubitz-Germanwings-CoPilot

روز پنج‌شنبه (۲۶ مارچ-۶ فروردین) و ساعاتی پس از آن‌که اعلام شد کمک‌خلبان هواپیمای ایرباس A320 خطوط هوایی “جرمن‌وینگز”، احتمالا عمدا باعث سقوط این هواپیما شده است، شرکت‌های هواپیمایی معتبر جهان به سرعت به فکر تغییر مقررات مربوط به کابین خلبان افتادند.

شرکت نروژی “ایر شاتل”، شرکت بریتانیایی “ایزی‌جت”، “ایر کانادا”، “ایر نیوزلند” و “ایر برلین” از جمله شرکت‌هایی هستند که اعلام کرده‌اند به دنبال اعمال مقررات جدیدی مبنی بر حضور همیشگی دو نفر در کابین خلبان در تمام طول پرواز هستند. این قانون از بعد از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، در هواپیماهای ایالات متحده امریکا اجرایی شده بود.

بر اساس این قانون، هرگاه خلبان یا کمک‌خلبان به هر دلیلی کابین را ترک کند، یکی از خدمه‌ی هواپیما باید تا زمان بازگشت او در کابین بماند.

به نوشته‌ی خبرگزاری “رویترز”، دولت کانادا گفته آن دسته از ایرلاین‌های این کشور که تا کنون این قانون را اجرا نمی‌کردند، فورا باید آن را با اجرا در بیاورند و آن‌هایی نیز که اجرا می‌کردند می‌بایست مشتریان خود را در این خصوص مطمئن کنند.

در این میان، شرکت آلمانی لوفتانزا که شرکت مادر “جرمن‌وینگز” به شمار می‌آید، ابتدا اجرای این قانون را غیرضروری خواند و گفت که این شرکت به خاطر یک اتفاق، مقررات خود را تغییر نمی‌دهد. اما به دنبال اعتراضاتی که مشتریان این شرکت در شبکه‌های اجتماعی از خود نشان دادند، لوفتانزا اعلام کرد که روز جمعه (۲۷ مارچ) به همراه دیگر ایرلاین‌های آلمانی و مقامات هوایی این کشور، موضوع پیدا کردن راه‌هایی برای افزایش امنیت پرواز‌ها را به بحث خواهند گذاشت.

گفتنی است صبح روز پنج‌شنبه، دادستان شهر مارسی فرانسه اعلام کرد که مکالمات ضبط‌شده در یکی از دو جعبه‌ی سیاه هواپیمای سانحه‌دیده شرکت “جرمن‌وینگز” نشان می‌دهد که لحظاتی پیش از سقوط هواپیما، اندریاس لوبیتز، کمک‌خلبان ۲۸ ساله‌ی این پرواز در داخل کابین خلبان تنها بوده و با قفل کردن درب‌ کابین از داخل، مانع از ورود خلبان شده است.

برایس رابین گفت که به نظر می‌رسد او عمدا هواپیما را به سمت کوه هدایت کرده و باعث مرگ ۱۵۰ مسافر و سرنشین آن شده است. به گفته‌ی آقای رابین، در لحظه‌های آخر نوار به دست آمده، صدای جیغ مسافران شنیده می‌شود که نشان‌دهنده‌ی آن است که آن‌ها در همان لحظات آخر متوجه شده‌اند که هواپیما در حال سقوط است.

او در بیان جزییان بیشتری از آن‌چه از جعبه‌ی سیاه هواپیما به دست آمده اضافه کرد که خلبان پس از آن‌که از کمک‌خلبان درخواست کرد کنترل هواپیما را در دست بگیرد، از کابین خارج می‌شود. بعد در قفل می‌شود. دقایقی بعد صدای درخواست خلبان برای باز کردن در شنیده می‌شود که کمک‌خلبان به این درخواست توجهی نمی‌کند. آن هم در حالی که صدای نفس‌های منظم او تا آخرین لحظه شنیده می‌شود.

روزنامه‌ی نیویورک‌تایمز نیز به نقل از یک منبع آگاه در تیم تحقیق نوشته، مردی که احتمالا خلبان است، ابتدا به آرامی در می‌زند، و پس از آن‌که پاسخی از داخل کابین دریافت نمی‌کند، ضربات محکم‌تری به در می‌زند به طوری که به نظر می‌رسد قصد دارد با زور در را باز کند.

هنوز انگیزه‌ی اندریاس لوبیتز از این کشتار جمعی مشخص نیست. مقامات آلمانی ارتباط او با گروه‌های تروریستی را رد کرده‌اند و شرکت لوفتانزا نیز تاکید کرده که او از نظر روانی در سلامت به سر می‌برده و در عین حال از سال ۲۰۱۳، بیش از ۶۳۰ ساعت پرواز را بدون مشکل سپری کرده بود.

پرواز ۴U-9525 شرکت “جرمن‌وینگز” صبح روز سه‌شنبه (۲۴ مارچ) با ۱۴۴ مسافر و ۶ خدمه پرواز از شهر بارسلون در اسپانیا به مقصد دوسلدورف در آلمان به پرواز درآمد. این پرواز حدود ساعت ۱۱ صبح در ارتفاعات آلب در جنوب فرانسه دچاز سانحه شد و درنتیجه‌ی آن تمامی ۱۵۰ مسافر هواپیما جان خود را از دست دادند. در کنار مسافران آلمانی و اسپانیایی که بیشتر سرنشینان این هواپیما را تشکیل می‌دادند، شهروندانی از استرالیا، آرژانتین، ونزوئلا، امریکا، انگلیس، هلند، کلمبیا، مکزیک، ژاپن، اسراییل، دانمارک، بلژیک، و هم‌چنین دو خبرنگار ایرانی در این پرواز حضور داشتند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com