Protest-to-Condemn-Farkhunda-Killing-Kabul-4

روز دوشنبه (۲۳ مارچ-۳ فروردین)، صدها نفر از شهروندان کابل در تظاهراتی کم‌سابقه به خیابان‌ها آمدند و خواهان محاکمه‌ی قاتلان “فرخنده” دختر جوانی شدند که هفته‌ی گذشته به اتهام سوزاندن قرآن توسط مسلمانان خشمگین کشته و پس از آن سوزانده شد.

تظاهرکنندگان زن و مردی که به دعوت “حزب همبستگی افغانستان” در این راهپیمایی اعتراضی شرکت کردند، پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آ‌ن‌ها نوشته شده بود: «فرخنده در آتش جهل خائنان ملی سوخت!»

شماری از معترضان، صورت‌ خود را با نقاب‌هایی با تصویر “فرخنده” پوشانده بودند. آن‌ها هم‌چنین ترانه‌های اعتراضی گروه “مورچه‌ها”، شکیب مصدق، داریوش اقبالی، شاهین نجفی و آرش بارز را با هم خواندند.

شرکت‌کنندگان در راهپیمایی اعتراضی، در پایان، نهالی را در محل سوزانده شدن جسد “فرخنده” در رودخانه کابل کاشتند.

این تظاهرات یک روز بعد از برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری این دختر جوان برگزار شد که در جریان آن، زنان کنش‌گر افغان در اقدامی سنت‌شکنانه، خود تابوت او را حمل کردند و به مردان حاضر در مراسم، اجازه‌ی حمل تابوت را ندادند.

از سوی دیگر، در حالی که قتل فجیع “فرخنده” به اتهام سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان صورت گرفته، روز دوشنبه، وزارت کشور افغانستان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ مدرکی که نشان دهد این دختر ۲۷ ساله دست به چنین کاری زده، وجود ندارد.

هم‌زمان خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز از قول یک مامور پلیس که شاهد قتل “فرخنده” بود نوشته که او پیش از آن‌که مورد ضرب‌وشتم مسلمانان خشمگین قرار بگیرد، در حال بحث با یک “روحانی” در مسجد و زیارت‌گاه “شاه دوشمشیره” بر سر فروش “بلاگردان” بود.

به گفته‌ی این مامور پلیس، “فرخنده” این کار را ترویج خرافه‌گرایی می‌دانست اما از سوی “روحانی” متهم به سوزاندن قرآن شد و پس از آن، از سوی مردم به قصد کشت مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت؛ با ماشین زیر گرفته شد؛ و بعد جسدش در خیابان با اتومبیل روی زمین کشیده شد و در نهایت سوزانده شد.

همه‌ی این اتفاقات در حضور ماموران پلیس رخ داد که تنها شاهد ماجرا بودند و تلاشی برای نجات “فرخنده” نکردند.

پلیس افغانستان تاکنون دست‌کم ۱۸ نفر را به اتهام دست داشتن در این قتل بازداشت کرده است و هم‌چنین ۱۳ مامور پلیس از جمله فرمانده پلیس حوزه دوم کابل به دلیل غفلت در انجام وظایف‌شان از کار تعلیق شده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com