شکاف مرکز پیرامون یکی از معضلات جدی گذشته، حال و آینده ایران است. متاسفانه راهکار مورد نظر در انقلاب مشروطه مبتنی بر تاسیس انجمن‌های ایالتی و ولایتی که مبتنی بر توزیع قدرت و اداره محلی مناطق کشور در چارچوب دولت مرکزی مقتدر بود همانند خود آرمان مشروطه در سلطنت پهلوی زیر پاگذاشته شد و پروژه تشکیل دولت/ملت به گونه ای آمرانه و ناقص مورد نظر قرار گرفت. از پیامدهای این سیاست و تلاش برای نادیده گرفتن تنوع قومی و زبانی در ایران و همانندسازی اجباری و از بالا به پایین،  شکل گیری شکاف اتنیکی در ایران است. جمهوری‌اسلامی ایران نیز این میراث را ادامه داد. اکنون تنظیم روابط دولت مرکزی با استان‌ها و چگونگی درنظر گرفتن تنوع قومیتی و زبانی ایران در ساماندهی دولت و توزیع عادلانه منابع در کشور به چالشی فزاینده بدل شده است که در طول یک قرن گذشته تنها با سرکوب خونین و خشنی پاسخ گرفته‌است. 

در این جلسه تلاش می‌شود تا ابا استفاده از دانش و تخصص دکتر مهرداد درویش‌پور دستاوردهای جدید نظری و عملی در حوزه اتنیکی و تبعیض‌زدایی شرح داده شده و راه‌حل‌های ممکن برای حل مشکلات در آینده ایران در حوزه‌های آموزش، توزیع منابع و تکاپوهای هویت‌طلبانه به بحث گذاشته شود.

دکتر درویش‌پور ابتدا به تعریف «اتنیسیته» از دو منظر ذات گرایانه و سوبژکتیو همچون  بازآفرینی ذهنی و مفهمومی مدرن می پردازد و در پرتو آن به بررسی روابط اتنیکی همچون یک رابطه نابرابر قدرت پرداخته و اشکال گوناگون آن را و رابطه اتنیسیته را با مفهوم ملت و دولت بررسی می کند. سپس به  راه حل های گوناگون در برخورد به ستم اتنیکی می پردازد.ا زجمله:

 ۱: سیاست همگرایی آمرانه (از طریق همانند سازی فرهنگی یا سرکوب)؛  

۲: سیاست هویتی و حقوق ویژه ( نظیر خود مختاری، فدرالیسم قومی ، استقلال خواهی و جدایی طلبی، حق تعیین سرنوشت)؛ 

۳: تامین برابری حقوقی شهروندی؛ 

“چند فرهنگی”الگوی  و ” سیاست فعال ضد تبعیض”۴ 

 در این رابطه از جمله مسئله حق آموزش به زبان مادری یا تحصیل به زبان مادری و رابطه آن با زبان مشترک همه ایرانیان بررسی خواهد شد و  تبعیض مثبت و پرکردن شکاف پیرامون و مرکز (که در بخش هایی بزرگی از کشور رنگ اتنیکی به خود گرفته است) شرح داده می‌شود. درویش پور در بررسی های خود از نظریه اینترسکشونالیستی که درآن همپوشی ها و تلاقی های دیگر روابط قدرت از جمله جنسیت و طبقه درهویت یابی های اتنیکی موثر هستند، نیز سود خواهند جست. علاقه مندان به آشنایی بیشتر با نظرات او می توانند دو مقاله به زبان فارسی که یکی به تبعیض اتنیکی در ایران و دیگری به اشکال گوناگون روابط اتنیکی از جمله در مهاجرت می پردازد در لینک زیر رجوع کنند:

تزهایی در باره چالش‌های تبعیض اتنیکی در ایران، از رادیو زمانه

قدرت و رابطه‌هایِ قومی (اتنیکی)، از رادیو زمانه

 

لینک ورود به وبینار روز یکشنبه ۲۰ فوریه:

https://haja.my.webex.com/haja.my/j.php?MTID=mc1e5b4c42383e68feccd65843a10822e

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)