دکتر شاهین دادخواه، دیپلمات زندانی و مشاور سابق حسن روحانی که پنجمین سال از دوران حبس خود را به اتهام همکاری با دول متخاصم در قرنطینه بند ۷ زندان اوین می گذراند، نسبت به استمداد حدود چهل زندانی این بند از بان کی مون، واکنش نشان داد.
 
نامه منتسب به دهها تن از زندانیان سیاسی – امنیتی بند ۳۵۰ اوین که پس از وقایع تلخ ۲۸ اردیبهشت (پنجشنبه سیاه) به زیر زمین قرنطینه بند ۷ اوین منتقل شده بودند، در تاریخ ۹ دی سال جاری، خطاب به دبیر کل سازمان ملل،  در برخی سایتها منتشر شد.
 
این نامه با امضا … زندانی قرنطینه بند ۷، از جمله شخص دکتر شاهین دادخواه در برخی سایتها، خطاب به بان کی مون و در اعتراض به وضعیت بد زندانیان این بند، منتشر شده است اما دکتر شاهین دادخواه علیرغم تایید وضعیت نامناسب خود و سایر زندانیان این بند، نسبت به همراهی سه زندانی با این فراخوان اعتراض داشته و آن را بداخلاقی عناصری مشکوک تحلیل می کند.

دکتر شاهین دادخواه، مشاور پیشین شورای عالی امنیت ملی به ریاست حسن روحانی و از اعضاسابق تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت اصلاحات، طی نامه ای با اشاره به سابقه چند تن از امضاکنندگان و بانیان این نامه همچون ب – م ، ش – د، م- آ ، که درگیری با زندانیان به دلیل اصرار آنها به برگزاری جشنی برای “۹ دی” در سال ۹۲ که خود مقدمه ای برای حوادث پنج شنبه سیاه بود؛ این تحرکات را مشکوک، توطئه احتمالی و اصولا نامشروع می خواند.
 
متن کامل نامه دکتر شاهین دادخواه به شرح زیر است:

وزهای اخیر برخی از افرادی که یک‌سال گذشته با بازی کردن در زمین برخی افراد زمینه جمع کردن تدریجی بند ۳۵۰ اوین و متفرق کردن زندانیان را فراهم کرده بودند، دریک اقدام ناشایست ازنظر اخلاقی بدون اطلاع برخی زندانیان و کسب رضایت آنان، ‌اسامی آنان، ازجمله بنده را در نامه خود به نهادهای بین المللی نظیر سازمان ملل، قید کرده اند.

دراین‌که اصل مساله یعنی اعتراض به وضعیت نگهداری زندانیان در قرنطینه بند هفت زندان اوین درست است، هیچ تردیدی نیست اما وقتی به سوابق برخی از این افراد مراجعه می‌کنیم در حسن نیت آن‌ها تردید می‌کنیم.

این‌ها کسانی هستند که از دوسال پیش و به‌خاطر مورد عفو قرارگرفتن به هر اقدامی و حتی خبر چینی از هم بندیان خود اقدام کرده اند. همین عده بوده اند که با برنامه‌های فرهنگی بند ۳۵۰ مخالفت کرده و منجر به تعطیلی آن‌ها شدند. این‌ها کسانی بودند که با تحریک و ‌توطئه برخی افراد در سالگرد ۹ دی، دربند ۳۵۰ جو متشنجی ایجاد کرده و باعث انتقال عده ای به بند انفرادی شدند. و یا به محض این‌که به قرنطینه بند ۷ منتقل شدند با امضای طوماری از رئیس زندان به‌خاطر جدا کردن آن‌ها از به اصطلاح فتنه گران تشکر کردند. من و برخی از دوستان آن نامه تحقیرآمیز و خجالت آور را امضا نکردیم. موضع بنده نسبت به جنبش سبز مشخص بوده و هست؛ من از هر حرکت دموکراتیک تحول خواهانه حمایت کرده و می‌کنم.

این‌که درست درسالگرد ۹ دی عده ای درصدد تهیه نامه به دبیرکل سازمان ملل برآمده اند، قدری جای تامل دارد. همین عده بودند که درگذشته مرتب«نامه فدایت شوم»، به مسئولان زندان نوشته و خواستار عفو می شدند. لذا باور من این است که ذکر اسم بنده و عده ای دیگر دراین نامه بدون اطلاع می‌تواند توطئه ای در ادامه توطئه‌های قبلی برای انگ زدن برخی زندانیان و نسبت دادن آن‌ها به خارجی‌ها باشد.
ضمن این‌که عناوین و پست‌های مقاماتی که دراین نامه ذکرشده قدری جای تامل دارد. کدام مقام اطلاعاتی ایران حاضر است از وضعیت خود به دبیرکل سازمان ملل شکایت کند؟

مگر همین چند نفر نبودند که یک سال قبل می‌گفتند نامه زندانیان سیاسی به اوباما باعث عفو نشدن آن‌ها شده است! آیا بان کی مون غسل تعمید داده شده است که این حضرات حاضر شده اند شکایت نزد وی برند؟ مگر این‌ها هر شب با توهم مورد عنایت قرارگرفتن سر به بالین نمی گذارند، پس چرا از تظلم خواهی نزد نهادهای بین المللی هراسی ندارند؟

به نظر می‌رسد درادامه تخریب زندانیان سیاسی و چسباندن انگ امنیتی به آن‌ها، اکنون این پروژه تخریب راه افتاده است و عوامل آن همان عده ای محدودی هستند که دربند ۳۵۰ عوامل اصلی متشنج کردن فضای بند بودند و از خارج زندان هدایت می‌شوند.

من نسبت به وضعیت موجود قرنطینه بند هفت معترض هستم و بارها آن را در جاهای مختلف گفته ام. اما حاضر نیستم درطرحی که از بیرون ریخته شده و اهداف مشخصی را دنبال می‌کند اسم من ذکر شود و لذا امضای این بیانیه مشکوک را تکذیب می‌کنم.

*مشاور پیشین شورایعالی امنیت ملی به ریاست حسن روحانی،
عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت اصلاحات،
زندانی سیاسی در قرنطینه بند هفت زندان اوین

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com