گزارش مجلس سنای آمریکا نشان می‌دهد در دوره ریاست‌جمهوری جرج بوش، افراد بازداشتی در چارچوب مبارزه علیه تروریسم، شکنجه شده‌اند.

این گزارش ۵۲۸ صفحه‌ای نشان می‌دهد که برخی از مقامات سیا، مافوق‌های خود در کاخ سفید، اعضای کنگره و حتی همکاران خود را از روند عملیاتی‌شدن بازجوئی‌ها فریب می‌دادند. به طور مثال یک یادداشت سری سیا نشان می‌دهد که اقدامات سیا از وزیر امور خارجه وقت آمریکا کالین پاول پنهان شده است. یا در برخی موارد با متقاعدکردن کاخ سفید درباره تاثیرات مفید شکنجه، مجوزی برای تکرار رفتار خشونت‌بار خود پیدا می‌کرد.

یک خلاصه از این گزارش افشاشده نشان می‌دهد که ۱۱۹ مورد در زندان‌های سیا نگه داشته شده بودند که دست‌کم ۲۶ نفر از آن‌ها به طور اشتباهی مورد تشخیص هویت قرار گرفته بودند. این گزارش شامل ۶۰۰۰ صفحه است که نسخه خلاصه‌ی آن برای عموم منتشر شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com