مصاحبه تایمز با میخاییل گرباچف

ریا نوستی- به گقته گرباچف، آخرین رئیس جمهور شوروی، «امریکا برای آن که به هدفش برسد حاضر است تمام دنیا را بهم بریزد . او که در گفتگو با مجله «تایمز» شرکت کرده بود، اضافه کرد: روسیه آماده ایستادگی در برابر آمریکاست. از پس روسیه برآمدن کار دشواری است. تجربه من این است که به حرف آمریکائی ها میتوان گوش داد ولی نمی توان به آن اعتماد کرد. وقتی آنها بفکر کاری بیفتند، آنوقت تمام دنیا را به هم میریزند، تا به آن برسند».

نظر گرباچف در ارتباط با بحران اوکرائین این است که جنگ سرد میان غرب و روسیه آغاز شده است. او گفت :» آیا ما در یک جنگ سرد تازه هستیم؟ بله، البته که هستیم».

پس از فروپاشی اتحاد شوروی غرب در صدد برآمد ما را به یک باطلاق، به یک ده کوره تبدیل کند. ولی غیرممکن است روسیه اجازه چنین کاری را بدهد. مسئله فقط جریحه دار شدن عزت نفس ما نیست، صحبت بر سر وضعیت است، طوری شده که هر کس هرچه بخواهد می گوید، تصمیم به مجازات گرفته می گیرد و غیره. کار آمریکا شده این که فقط چپ و راست دستور بدهد !»

برای روسیه که رهبری آن هنوز دورانی را بخاطر دارد که روسیه ابرقدرت بود، تسلط آمریکا بر سراسر جهان آزارنده و عصبانی کننده است.

بگفته گرباچف آمریکا بجای آن که به روسیه بچشم یک همتای برابر حقوق نگاه کند می خواهد روسیه را از عرصه سیاست جهانی طرد کند. آخرین نمونه آن همین وضع اوکرائین است. پرزیدنت پوتین می کوشد تا دوباره قدرت نفوذ روسیه را در منطقه تثبیت کند.

گرباچف گفت :» امروز رفتار پوتین مستقل تر از گذشته است. و موضع او بازتاباننده علائق اکثریت است». اما او در عین حال معترف است که تنش های اخیر میان روسیه و غرب او را نگران می سازد. تایمز از قول گرباچف می نویسد:» » مردم دیگر فقط از یک جنگ سرد تازه حرف نمی زنند، بلکه صحبت جنگ داغ هم هست. اینطور که پیداست خطرات بزرگی در راه است. جهان در غلیان است «.

با این همه، بنظر گرباچف، پوتین نباید در برابر تحریم های غرب کوتاه بیاید. گرباچف معتقد است که این بار آمریکائی ها نباید زیاده روی کنند و در راه روسیه بعنوان یک قدرت بزرگ جهانی سنگ بیاندازند. گرباچف در عین حال تاکید کرد که بدون تردید این رتبه حق روسیه است.

گرباچف در عین حال خواستار آشتی میان روسیه و آمریکاست. او گفت :» ما می خواهیم دوباره به گفتگو باز گردیم و رویداد های اخیر را متوقف سازیم، ما دو مرتبه باید به جائی برگردیم که جنگ سرد پایان یافت».

http://de.ria.ru/politics/20141212/270198174.html

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com