تعدادى از کافه هاى پر مشترى در تهران پلمپ مى شود….
این خبر لابلاى خبرهاى دیگر خیلى زود محو مى شود.اما کسى میداند مشتریان این کافه ها به کجا میروند؟
مى شود تصور کرد که کافه ها با چه دلائلى مى توانند پلمپ شوند،احتمالاً این کافه ها پاتوقِ خانم ها و اقایان جوان ،براى گپ و گفتگو ،دود کردن سیگار و خورن نوشیدنى هاى غیر الکلى بوده است.خوب لابد خانم ها حجابشان و اقایان شئو نات را رعایت نمیکردند!!
مسابقات فوتبال هم که اجازه ى نمایش در کافى شاپ را ندارند،،موزیک غریى و غیر مجاز هم که هرگز!
اما ایا زندگى پشت در کافى شاپ متوقف مى شود؟کشورى مثل ایران با جمعیتى نسبتاً جوان،،تحصیلکرده،،و البته بیکار ،جوانش احتیاج دارد که گاهى نفسى تازه کند و در حدِ توانایى مالى اش از زندگى لذت ببرد.مشتریان این کافه ها اکثراً جوانان قشر تحصیل کرده و متوسط اجتماع هستند که احتمال زیاد پول تو جیبى شان را در این کافه ها خرج مى کنند تا کمى باهم بودن را خریده باشند.
حالا که کافى شاپ بسته مى شود،،کنسرت ها و تئاتر ها هم که مرتب لغو مى شوند،قهوه خانه ها هم تعطیل مى شود،این جوان کجا جوانى کند؟
اگر در کشورهاى پیشرفته،مصرف مارى جوانا از لیست جرائم حذف مى شود،اگر مرفین و سرنگ ِ مجانى در اختیار مصرف کنندگان قرار مى گیرد،اگر سن نوشیدن مشروب تقلیل میابد،،بدون شک نقشه اى براى نابودى نسل جوان کشیده نشده است.
این اقدامات دو فایده ى خیلى ضرورى در بر دارد،،،اول دامنه ى جرایم اجتماعى را محدودتر میکندو تعدادِ زیادى از افراد از لیست مجرمین خارج مى شوند،و دوم اینکه امکان نظارت و مشاهده ى رفتار شهروندان ،،براى کمک به إصلاح رفتار شان ،،از زندان ها به محیط واقعى زندگى منتقل مى شود.
بدترین وضعیت براى یک کشور ان است که ،رفتارهاى عادى مردم ان کشور ،طبق قانون ،جرم محسوب شود.
برگردیم ،پشتِ در کافى شاپ ها،،فکر مى کنید یک جوان تا چه مدت منتظرِ باز شدن پلمپ مى شود؟تمام عمر؟
درست مثل بسیارى از رفتارهاى معمولِ زندگى که در سالهاى گذشته به لیست جرائم اجتماعى أضافه شده اند،کافى نشینى هم سر از زیر زمین ها در میاورد…کافه هاى زیر زمینى منتظر جوانان هستند تا انها و دلخوشى هاى کوچک شان را در اعماق خود پنهان کنند،تا هر چه بیشتر از دید ما دور شوند.
شاید اگر انها را روبروى مان نبینیم ، باور کنیم که وجود ندارند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com