65ert4er5555r

با گذشت نزدیک به دو هفته از رسانه ای شدن اسیدپاشی های زنجیره ای اصفهان تاکنون مسئولین قضایی و انتظامی نتوانسته اند اطلاعات دقیقی از عوامل و انگیزه این اسیدپاشی ها بدست آورند.

نرگس محمدی، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در خصوص سرمنشاء اصلی اسیدپاشی های اخیر به “راه دیگر” می گوید: “در بررسی این موضوع چندین مسئله باید مورد توجه قرار گیرد. اولین مسئله بروز خشونت در جامعه ایران است که زنگ خطر جدی برای کشور محسوب می شود زیرا هشت مورد اسیدپاشی در کلان شهری مانند شهر اصفهان و آن هم بصورت زنجیره ای و نه اتفاقی در مدت زمانی بیش از یکماه و نیم مسئله قابل تاملی است که نیاز به بررسی دقیق دارد. یک ماه و نیم هم فرصت بوده که به این مسئله خشونت باری که تا این حد جلو آمده و افکار عمومی را در بهت و حیرت فرو برده رسیدگی شود. بنابراین این مسئله فی نفسِه باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که بروز خشونت در جامعه ایران با چه بستر فکری، عقیدتی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و یا فردی بوده که خود را به این شکل نشان داده است.”

این فعال حقوق زنان ادامه می دهد: “مسئله دوم، مسئله زنان است. هشت نفری که مورد اسیدپاشی قرار گرفته اند زن هستند و این هشت زن متعلق به طبقه متوسط جامعه هستند و در ساعت هفت، هفت و نیم مورد اسیدپاشی قرار گرفته اند و مشخص است که شاغل هستند و زنان جوان هستند. بنابراین، این اسیدپاشی علیه زنان است که هدفمند است و نمی تواند بدون هدف اینکار صورت گرفته باشد. نکته دیگر اینکه یک مورد نبوده بلکه هشت مورد بوده است و در شهری مانند اصفهان رخ داده و نه در سراسر کشور. بنابراین باید این مسئله مورد بررسی واقع بینانه و صادقانه قرار گیرد.”

در میان فرضیه های متعدد که در رسانه ها منتشر شده است منشا اصلی اینگونه اقدامات خشونت آمیز علیه زنان با انگیزه ایدئولوژیک مطرح شده است که البته این موضوع بشدت از سوی مقامات قضایی و امنیتی رد شده است.

در همین زمینه، عبدالله محمودزاده، مسئول دفتر جانشینی فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی با اعلام شناسایی عوامل اسیدپاشی در اصفهان گفته است که آنها هیچگونه ارتباطی با موضوع بی حجابی نداشتند. اما وی اعلام نکرد که این عوامل با چه هدفی دست به پاشیدن اسید بر روی زنان جوان و بدحجاب کرده اند.

پیشتر، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور ایران در اصفهان که شمار قربانیان اسیدپاشی را چهار نفر اعلام کرده، تاکید کرده بود که اسیدپاشی‌های اخیر این شهر به صورت فردی بوده و سازمان‌یافته نیست.

وی شمار قربانیان را در حالی چهار نفر اعلام کرده است که سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس ایران، وقوع “هفت یا هشت مورد” اسیدپاشی در اصفهان در ماه‌های اخیر را تأیید کرده است.

نرگس محمدی با ابراز تاسف از نوع برخورد با این قضیه، تصریح می کند: “در ابتدا در استان اصفهان قربانیان اسیدپاشی را دو نفر اعلام می کنند، بعد چهار نفر اعلام می کنند، بعد در خبرگزاری های رسمی تعداد قربانیان اسید پاشی شش نفر اعلام می شود و نهایتا هم رئیس پلیس کشور تعداد آنها را هشت نفر اعلام می کند. یعنی حتی در زمینه آمار که اطلاعات اولیه یک پرونده هست اطلاعات صریح و شفاف نیست. در هر حال ما امیدواریم پیگیری ها از سوی مسئولین دولت به نتیجه برسد زیرا افکار عمومی ایران بسیار جریحه دار شده است و تقاضاهایی که برای تحصن و تجمع در شهرهای مختلف صورت می گیرد رو به افزایش است که به نظر می رسد این مسئله می تواند خود به یک معضل برای جامعه ایران و حتی نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود. بنابراین امیدواریم به دقت این پرونده مورد رسیدگی قرار گیرد و طوری با افکار عمومی برخورد شود تا به اخبار و اطلاعات آنها اعتماد کنند و آن را بپذیرند.”

پیش از وقوع اسیدپاشی های زنجیره ای اصفهان “کانون شهروندی زنان” در اطلاعیه ای نسبت  به «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» که توسط برخی نمایندگان به مجلس رفته هشدار داده بود که این طرح آشکارا ناقض حقوق انسانی و قانونی زنان ایران بوده و بسترساز اعمال خشونت، تبعیض و تضییع هر چه بیشتر حقوق زنان آگاه ایرانی است و قانونی کردن چنین رویکرد زن ستیزی خود می تواند به ترویج و به کارگیری خشونت های بیشتر علیه زنان در جامعه منجر گردد. چنین طرح هایی می تواند پشتوانه ای قانونی برای خشونت های عریان افراط گرایان باشد. از این رو نه تنها این طرح امنیت زنان را به مخاطره می اندازد بلکه زنگ خطری جدی است برای امنیت کل جامعه.

طرحی که تحت عنوان “صیانت از عفاف و حجاب” در مجلس توسط نمایندگان تندرو در حال پی گیری است به دنبال ایجاد محدودیت برای اشتغال زنان بوده و متخلفان از اعمال این  محدودیت برای زنان را مستوجب مجازات می داند. گویا اعمال سیاست های ناکارآمد و تبعیض آمیز در عقب نگاه داشتن زنان مؤثر واقع نشده و اکنون برخی از نمایندگان تندرو مجلس در پی قانونی کردن و لازم الاجرا نمودن این تبعیض و تهدیدها علیه حقوق زنان بوده و قصد دارند با تصویب چنین قوانین ارتجاعی تمام دستگاه های اجرایی و قضایی را وادار به همسویی با افکار عدالت ستیز و ناکارآمد خود نمایند.

نرگس محمدی نیز در واکنش به چنین طرح هایی معتقد است: “تصویب چنین طرح هایی در مجلس شورای اسلامی در مجموع به نفع زنان نیست بلکه در راستای تبعیض عمیق علیه زنان است. بویژه موادی از این طرح از جمله اختلاط زن و مرد در محیط کاری که زنان را با داشتن صلاحیت علمی و مدیریتی و شغلی با بهانه هایی چون حجاب و اختلاط با مردان آن هم در محل اشتغال به زور عقب می رانند.”

اسیدپاشی های اخیر باعث جریحه دار شدن افکار عمومی و افزایش موجی از نگرانی و حس ناامنی در میان زنان ایران شده است. بدنبال این موج نگرانی در روزهای گذشته چندین تجمع اعتراضی در اصفهان و تهران و مشهد برگزار شد و تجمع‌کنندگان خواهان شناسایی عوامل و اطلاع‌رسانی درباره عاملان اسیدپاشی به زنان در اصفهان بودند. اما این تجمعات با حضور گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی امکان برگزاری نیافته و تعدادی از تجمع کنندگان بازداشت شدند.

بر اساس گزارش ها، تجمع شماری از زنان و مردان مشهدی که روز شنبه ۳ آبان، در اعتراض به اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان در پارک ملت دست به تجمع زده بودند با مداخله خشونت‌آمیز پلیس به پایان رسیده و تعدادی بازداشت شدند.

همچنین، بر اساس گزارش های پس از بازداشت نسرین ستوده که ساعاتی بعد آزاد شد ماموران به منزل مهدیه گلرو عضو کانون شهروندی زنان رفته و پس از بازرسی منزلش او را بازداشت کرده اند.

مهدیه گلرو، کنشگر کانون شهروندى زنان، یکى از کسانى است که روز ۳۰ مهرماه به همراه جمعى دیگر از فعالان جنبش زنان در مقابل مجلس شوراى اسلامى جمع شدند و تصاویر آنان در رسانه ها منعکس شد.

نرگس محمدی با تاکید بر این موضوع که قانون اساسی صراحت دارد که تجمع حق طبیعی مردم است، توضیح می دهد: “جامعه ایران حق دارد به چنین مسئله خشونت آمیزی واکنش نشان دهد. این واکنش مردم کاملا مسالمت آمیز و مدنی و آرام است؛ یعنی هیچکس نمی تواند بگوید که یک شائبه سیاسی و یا یک تهدید امنیتی در این تجمعات وجود دارد. واقعیت این است که جامعه ایران در مورد خشونت آنهم از نوع خشونت اسیدپاشی نگران است. جامعه ایران نمی تواند نسبت به این قضیه بی اعتنا باشد و واکنش آنها هم طبق قانون اساسی ایران تجمع است، یعنی قانون اساسی صراحت دارد که تجمع حق طبیعی مردم است. در مورد اعتراض به اسیدپاشی علیه زنان هم فکر نکنم اعتراض به موازین اسلامی باشد بلکه در راستای رفع خشونت است. بنابراین انتظار جامعه این است که زمینه و تمهیدات مناسبی برای واکنش مناسب مردم در نظر گرفته شود. یکی از آن تمهیدات برگزاری اجتماعات است و طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران هم کاملا قانونی است؛ پس بجای برخورد با این تجمعات بهتر است تمهیدات لازم امنیتی ـ سیاسی برای برگزاری این تجمعات در نظر گرفته شود.”

گفتنی است، روز گذشته عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، سوم آبان، گفته است که با رسانه‌هایی که در ماجرای اسیدپاشی اصفهان اقدام به تشویش اذهان کردند، برخورد می‌شود و اگر لازم باشد، پرونده تشکیل خواهد شد و ما برخورد قضایی خواهیم داشت.

اگرچه او مشخصا به رسانه خاصی اشاره نکرد، ولی هفته گذشته  آریا جعفری، عکاس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در پی انتشار عکس‌هایی از یکی از تجمع‌های اعتراضی در اصفهان، بازداشت شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com