علی جلالی

علی جلالی

علی جلالی

 

در حالی طی روزهای گذشته فضای کشور به دلیل فاجعه اسید پاشی بر چهره زنان و دختران اصفهان متلاطم و نا امن شده، که این اقدام از سوی طرف های حاضر در صحنه های سیاسی و اجتماعی کشور با واکنش های متفاوتی همراه بوده است.

اعمال مجرمانه تعدادی از افراد در اصفهان که هنوز هویت واقعی آنها مشخص نشده، اعتراضات شدیدی را به همراه داشت تا جاییکه مردم بسیاری برای اعتراض به وضع موجود و عدم برخورد و دستگیری عاملان این جنایت از سوی مقامات نظامی و امنیتی کشور که در زمان های مختلف مدعی واکنش های سریع و محیرالعقول در برخورد ناهنجاری هایی از جمله به قول خودشان جشن آب بازی در پارک ها، برخورد با جوانان شاد در کلیپ هپی و همچنین دستگیری تکثیر کنندگان لطیف هایی در فضاهای اجتماعی بودند، هنوز پس از پشت سر گذاشتن روزها یکی پس از دیگری اطلاع دقیقی از مرتکبان این عمل شنیع منتشر نشده و مقامات در حال دادن قول و وعده و وعید هستند.

اگر چه اعتراضات مردم در شهرهای اصفهان و تهران با برخورد نیروهای امنیتی همراه بود، اما گزارش ها از تجمع غیر محسوس مردم در مشهد و چند شهر دیگر ایران نیز حکایت دارد.

با اینحال، توقع مردم از وزارت کشور دولت روحانی این بود تا چنان حامىِ آنها باشد که نه تنها مورد سرکوب قرار نگیرند، بلکه برای پیگیری حداقل حق خود یعنی تأمین امنیت اجتماعی؛ پاسخ مسئولان مربوطه را جویا شده و مجازات عاملان را خواستار شوند.

اما باز هم سرکوب و اینبار به دلیل نگرانی مردم از نبود امنیت برای خانواده هایشان شکل زشت خود را نشان داد. با اینحال سرکوب به همینجا ختم نشد، بلکه طبق آخرین خبرها عکاس خبرنگار مربوط به خبرگزاری دانشجویان ایران یا همان ایسنا، در طی عکس برداری از اعتراضات مردم و انعکاس اخبار مربوط به آن مورد تعقیب و بازداشت قرار گرفت.

باز هم کار به همینجا خاتمه پیدا نکرد و برخی رسانه های اصولگرا به جای پیگیری خواست مردم از دولتمردان برای تعقیب و مجازات عاملان اسید پاشی، خواستار برخورد و سرکوب رسانه هایی شدند که اخبار مربوط به اسید پاشی را منتشر می کنند.

به نوشته منابع خبر در ایران، ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﮐﯿﻬﺎﻥ به همراه ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﺴﯿﺞ ﻭ ﮔﺮﻭهى ﺍﺯ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎﻥ رهبر نظام ﺩﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎ و استان های مختلف کشور ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻗﻮﻩ ﻗﻀﺎﺋﯿﻪ ﺑﺎ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﺩﺭ خصوص انعکاس ﻣﺎﺟﺮﺍﯼ ﺍﺳﯿﺪﭘﺎﺷﯽﻫﺎﯼ ﺍﺧﯿﺮ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ.

براین اساس، ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﮐﯿﻬﺎﻥ ﺩﺭ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺭﻭﺯ ﺷﻨﺒﻪ ‏( ﺳﻮﻡ ﺁﺑﺎﻥ ‏) ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺻﺮﺍﺣﺖ ﺍﺯ ﺧﺒﺮﮔﺰﺍﺭﯼ ﺍﯾﺴﻨﺎ ﻭ ﺳﺎﯾﺖ ‏ﺧﺒﺮ ﺁﻧﻼﯾﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺩﻭ ﺭﺳﺎﻧﻪﺍﯼ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺍﺳﯿﺪﭘﺎﺷﯽﻫﺎ ﺧﻂ ﺳﯿﺎﻫﯽ ﺭﺍ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ.

از سوی دیگر ﻣﺤﻤﺪﺭﺿﺎ ﻧﻘﺪﯼ، ﺭﺋﯿﺲ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﺴﯿﺞ ﻫﻢ در روزهای گذشته ﺑﺎ ﺣﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺍﺯ ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎﯼ به قول او ﺯﻧﺠﯿﺮﻩﺍﯼ، ﺍﺯ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻧﺤﻮﻩ ﭘﻮﺷﺶ ﻭﻗﺎﯾﻊ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﺳﯿﺪﭘﺎﺷﯽ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ.

ﻧﻘﺪﯼ ﻫمچون ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﮐﯿﻬﺎﻥ ﺍﺯ ﻣﻘﺎﻡﻫﺎﯼ ﻗﻀﺎﯾﯽ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﮔﺰﺍﺭﺵﻫﺎﯼ ﯾﮏﺳﻮﯾﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻭﻗﺎﯾﻊ ﺍﺧﯿﺮ ﺷﻬﺮ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﺷﻮﺩ.

ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎﻥ رهبر نظام هم ﺩﺭ ﺧﻄﺒﻪﻫﺎﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ شهرهای مختلف کشور ﺑﺎ ﻣﺤﮑﻮﻡ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﺳﯿﺪﭘﺎﺷﯽﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺍﺯ ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ.

این نوع برخورد از سوی اصولگرایان تا جایی پیش رفته که بنابر شواهد موجود، زمینه را برای برخورد بیشتر و تحت فشار قرار دادن رسانه های «اصلاح طلب» فراهم کرده و به بهانه دامن زدن به اتفاقات افتاده و تهییج افکار عمومی و همسویی با رسانه های خارجی مورد حمله و برخورد و سرکوب قرار گیرند.

در اینجا نکته قابل توجه اینست که اسید مى رود تا دامن مطبوعات اعتدال گرا و اصلاح طلب را هم بگیرد و این خود به نقطه اشتراکی میان آنها و قربانیان اسیدپاشى بدل شده است؛ زنان و دخترانی که قربانی تعدادی «دلواپسِ» بقاى خود و شکست خورده‌ى آمر و ناهی بوده و رسانه هایی که پیگیر حق و حقوق زنان و دختران نگران ایرانی هستند.

از سوی دیگر اصولگرایان و وابستگان به نیروهای امنیتی سپاه پاسداران، حزب الله و جریان های تندرو در کشور معتقدند که انعکاس اخبار از سوی رسانه های داخلی زمینه را برای سوء استفاده جریان های خبری در خارج از کشور فراهم کرده و خوراک خبری گسترده ای را در اختیار آنان قرار داده است.

با اینحال جامعه ایران در روزهای اخیر شاهد دو نوع رفتار متضاد و مختلف از سوی صاحبان قدرت در کشور بود.

از یک سو برخورد شدید و سرکوب گرانه طیف تندرو و اصولگرایان که خواهان برخورد با مردم معترض، سکوت در قبال پیگیری فاجعه و برخورد با رسانه های پیگیر ماجرا شدند و از سوی دیگر اظهارات رئیس دولت در سرزنش نیروهای تندرو و مدعیان امر به معروف و نهی از منکر، حضور وزیر بهداشت و سلامت بر بالین یکی از مجروحان در حین حمل او با آمبولانس برای معاینه و دلداری دادن به وی، اظهارات دادستان کشور برای پیگیری ومجازات عاملان این وقایع و همچنین دیدار معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از مرضیه ابراهیمی مصدوم واقعه اسید پاشی در اصفهان و پی گیری روند درمان وی از تیم درمانی، از جمله مواردی هستند که پیش از این رخ داده اند.

اما هیچ یک از اینها نه تنها مشکلی را حل نکرد، بلکه هنوز نیز امنیت برباد رفته زنان در اصفهان بازنگشته و فضای سرد و تاریک وحشت بر این شهر و زنان و دختران آن سایه افکنده است.

شاید این رویداد علی رغم رسوایی برخی جریان های تندرو، بیانگر واقعیتی دیگر نیز باشد و آنهم اینکه دولت روحانی با تمام دلخوشی که مردم از بر سرکار آمدن آن داشتند در برخورد با سرکوب مردمى خواهان امنیت اجتماعی، چندان مؤثر و موفق عمل نکرد و شاید بتوان گفت که کاری انجام نداد.

خبرهایی از دستور وزارت کشور برای برخورد با معترضان در مقابل وزارت کشور، مجلس و همچنین شهر اصفهان، سئوالات بسیاری را در برابر دولت روحانی قرار خواهد داد تا در این مورد اطلاع رسانی کرده و تکلیف خود را در برابر مردم و زیاده خواهان و تندروهای موجود مشخص کند.

باید این نکته را به دولت روحانی گوشزد کرد که تندروها و دلواپسان امروز با اعمال تند و سرکوب گرانه خود نه تنها کشور را به ناامنی بیشتر سوق می دهند، بلکه دولت وی را نیز در برابر چالشی جدی قرار خواهند داد. حال اینکه دولت یازدهم در برابر اتفاقات از این دست چه برنامه ریزی داشته باشد، باید منتظر بود و دید، اما آنچه تا کنون به عنوان امتیاز برای این دولت از سوی مردم در نظر گرفته شده، در خطر و تهدید زوال قرار گرفته است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com