Kiarostami-Abbas

 “رییس دیوان عدالت اداری جمهوری اسلامی”، جمله‌ی نقل‌شده توسط عباس کیارستمی را در یک ویدئو که اخیرا منتشرشده مبنی بر این‌که فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا درباره‌ی یک «پریود از تاریخ ایران» است، توهین‌آمیز خواند و گفت: «این تعبیر بی‌شرمانه که از سوی مغز متفکر مشروب‌خوار غرب‌گرای افتاده در داخل غرب، اخیرا نسبت به دفاع مقدس بر زبان جاری شده و بنده از بیان آن خجالت می‌کشم، به نظرتان ناشی از چیست؟»

“محمدجعفر منتظری” روز یکشنبه (۶ مهر-۲۸ سپتامبر) در همایشی با عنوان “دفاع از حق؛ از جبهه تا محکمه” که در “کانون وکلای دادگستری مرکز” برگزار شد، در سخنانی بدون نام بردن از کیارستمی، اظهار داشت: «کسی که دوران دفاع مقدس را به عنوان دوران پریود تاریخ ایران نام برده است خود را دل در گرو عشق به ایران می‌داند، ولی این ملت را که بیش از ۲۰۰ هزار شهید و بیش از ۴۰۰ هزار جانباز دارد وقیحانه خطاب کرده است و در رسانه عمومی این تعبیر را به کار برده است. به نظرتان این طرز تفکر برخاسته از چیست.»

به نظر می‌رسد که این مقام ارشد قضایی در ساختار جمهوری اسلامی، معنای کلمه‌ی “پریود” را که معادل انگلیسی کلمه‌ی “دوره” است متوجه نشده و آن را به “قاعدگی زنان” تعبیر کرده است.

آقای کیارستمی در سخنانی در یک کارگاه فیلم‌سازی در دانشگاه سیراکیوز نیویورک که چند ماه قبل برگزار شد و انتشار ویدئویی کوتاه از آن در روزهای گذشته جنجال‌های فراوانی را در فضای سینمای ایران برانگیخته، با اشاره به مقاله‌ای از ابراهیم حاتمی‌کیا، پیش از سفرش به امریکا گفته بود: «یکی از فیلم‌سازانی که با گرفتن بودجه‌های سنگین، فیلم‌های جنگی می‌سازد، گوش من را پیچانده بود که در زمانی که ما در جبهه‌ها می‌جنگیدیم، کیارستمی دنبال دفترچه دوستش می‌گشت.»

این کارگردان شناخته‌شده‌ی سینمای جهان، در این ویدئو پاسخ یکی از “کامنت‌گذاران” در زیر این مقاله را نقل می‌کند که خطاب به حاتمی‌کیا گفته «فیلم “خانه دوست کجاست” ماندگار شد برای این‌که درباره‌ی یک ارزش انسانی حرف می‌زد، اما فیلم‌های تو نماند چرا که تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که آن پریود جوانان را به هیجان آورد و جوانان دیگری رفتند و کشته شدند در یک جنگی که هیچ مفهومی نداشت.»

اظهارنظری که با پاسخ شدیداللحن حاتمی‌کیا روبه‌رو شد که از جمله در اختتامیه جشنواره‌ای با عنوان “فیلم مقاومت”، کیارستمی را “عزیزکرده جشنواره‌های خارجی” و “مورد حمایت وزارت خارجه” خواند و از “وزیر ارشاد”، “رییس سازمان سینمایی” و دیگر مسوولان ارشد سینمای ایران خواست تا «مواضع خود را  صراحتا درباره اظهارات اخیر این کارگردان بیان کنند».

درخواستی که از قضا با پاسخ مثبت علی جنتی و معاونش، حجت‌الله ایوبی روبه‌رو شد.

آقای جنتی در سخنانی که خبرگزاری “فارس” آن را منتشر کرده، گفت: «این حرفی که ایشان (کیارستمی) زده قابل قبول نیست. ایشان می‌گوید جنگ نامفهوم! دفاع مقدس که دیگر جزو حماسه‌هایی است که همه آحاد ملت به آن معتقدند. دفاع مقدس، دفاع از سرزمین، دفاع از اسلام، دفاع از نوامیس بوده دیگر کسی نمی‌تواند آن را زیر سؤال ببرد.»

با این وجود، ایوبی، رییس سازمان سینمایی، در تلاشی برای خاتمه دادن به این مشاجره کلامی، از چندین بار گفتگوی تلفنی خود با کیارستمی خبر داد و در صفحه‌ی فیسبوکش نوشت: «من با ایشان مفصل و چندبار صحبت کردم. تنها حسم را عرض می‌کنم که ایشان با تمام وجودش به دفاع مقدس عشق می‌ورزد و اتفاقا خیلی از دوستان ایشان که با او بوده‌اند و ایشان را می‌شناسند، می‌دانند که آقای کیارستمی بارها گفته‌اند که دلم می‌خواهد با شیوه و سبک خودم جلوه‌هایی از دفاع مقدس را ترسیم کنم و برای آن فیلم بسازم.»

در این میان، خبرگزاری ایسنا، ساعاتی قبل در نیمه‌شب سه‌شنبه (۸ مهر) گفتگوی حبیب احمدزاده، فیلمنامه‌نویس، با عباس کیارستمی را منتشر کرده که در آن، این کارگردان صاحب سبک سینمای ایران با تاکید بر این‌که از «هیچ جنگی دفاع نمی‌کند» و «در زمان صلح به هیچ عنوان دوست ندارد در مورد جنگ حرف بزند»، می‌گوید که «مسوول جنگ کسی است که آغازش می‌کند نه کسی که دفاع می‌کند».

او سپس با بیان این‌که از جمله‌ی خود مبنی بر این‌که «ما درگیر جنگی شدیم که هیچ مفهومی نداشت، ذره‌ای عقب‌نشینی نمی‌کند» افزوده «اما این جنگ به ما تحمیل شد و نمی‌خواستیم درگیر این جنگ بی‌مفهوم  شویم.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com