ورود ممنوع

ورود ممنوع – کاریکاتور: کیانوش رمضانی

این هفته با حقوق بشر در ایران

حقوق زندانیان

نقاشی دختری چهار ساله به نام موهانا احمدی که مردی را بر جوخه دار نشان می‌دهد در حالی که زن و دخترش شاهد اعدام شدن‌اش هستند این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌گردد. مرد دورن نقاشی پدر او، حامد احمدی است که از سال ۱۳۸۹ به همراه سه نفر کرد سنی دیگر در با حکم اعدام دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها که با اتهام قتل یک روحانی ارشد سنی در سال ۸۸ بازداشت شده‌اند، در دادگاهی بدون دسترسی به وکیل به جرم‌هایی همچون محاربه و فساد فی‌الارض محکوم شده‌اند.

۲۳ شهریور، رئیس سازمان زندان‌های کشور خبر از انتقال برخی از زندانیان زندان قزل‌حصار کرج به سلول انفرادی داد. این اقدام در واکنش به اعتراض چند هفته پیش زندانیان به اعدام‌های گسترده هم‌بندان‌شان انجام می‌گیرد که ویدئوی آن به خارج از زندان درز کرده بود و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

حقوق شهروندی

غنچه قوامی، یک شهروند ایرانی-بریتانیایی که ۳۰ خردادماه هنگام تلاش برای ورود به استادیوم محل مسابقه والیبال مردان در تهران بازداشت شده بود، تا به امروز بیش از سه ماه را در زندان اوین سپری کرده. اخیرا سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی این زندانی شد.

محرومیت ده‌ساله کار وکالت نسرین ستوده، کنشگر شناخته‌شده فعال در زمینه حقوق بشر، برطرف شده. ستوده که شهریور ۱۳۸۹ زندانی شده بود، پس از آزادی از زندان در سال گذشته به حکم دادگاه برای ده سال از کار وکالت محروم شده بود.

آزادی بیان

۲۶ شهریور، بازیگران ویدئوی «شاد در تهران»، موزیک-ویدئویی که با الهام از ترانه «هپی» ساخته فرل ویلیامز در تهران ساخته شده بود، به زندان و شلاق تعلیقی محکوم شدند. واین شش جوان اردیبهشت‌ماه بازداشت و وادار به اعتراف تلویزیونی شدند. پنج نفر از این گروه هر یک شش ماه حبس تعلیقی گرفته و فیلم‌ساز گروه به یک‌سال حبس تعلیقی محکوم شده. همچنین مجموعا اعضای گروه به ۹۱ ضربه شلاق تعلیقی نیز محکوم شده‌اند.

فیلم «شیفتگی»، ساخته علی زمانی عصمتی مجوز اکران نگرفت. عباس نادری، دبیر شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی، علت مجوز نگرفتن فیلم را حضور یک بازیگر زن با موهای تراشیده در فیلم توصیف کرد.

آزادی در اینترنت

شرکت یاهو، یک سال پس از مسدود کردن دسترسی کاربران داخل ایران به خدمات خود، بار دیگر به ایرانیان امکان استفاده از خدمات ایمیل و پیام‌رسان خود را داده. گروهی از کنشگران مدافع آزادی دیجیتال کارزاری را به راه انداخته بودند تا یاهو را تشویق به ارائه مجدد خدمات‌اش در ایران کند.

۲۱ شهریور، رئیس پلیس فتا اعلام کرد، هرگونه پیامی حاوی توهین به آیت‌الله خامنه‌ای که توسط خدمات ارتباط موبایل (همچون واتس‌اپ و وایبر) ارسال شود موجب پیگرد ارسال کننده‌گان می‌شود. بدین گونه یک مقام عالی‌رتبه امنیتی در ایران مستقیما اذعان می‌کند که مقامات مکالمات دیجیتالی شهروندان را شنود می‌کنند، امری که خلاف نصح صریح قانون اساسی است. ۲۶ شهریور، خبرگزاری هرانا از استان فارس گزارش داد، گروهی به جرم انتشار مطالب توهین‌آمیز به رهبر جمهوری اسلامی در آن استان بازداشت شده‌اند. یک روز پیش از آن نیز، کمپین بین‌المللی برای حقوق بشر در ایران خبر از محکومیت سهیل اعرابی، وب‌لاگ‌نویس، به اعدام داده بود. جرم او توهین به حضرت محمد در فیس‌بوک اعلام شده.

حقوق کودک

رئیس مرکز تحقیقات ایدز در ایران اعلام کرد که آمار ابتلا به ایدرز میان کودکان کار در ایران ۴۵ برابر کل جامعه است. بیشتر این کودکان در اثر تجاوز جنسی به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا می‌شوند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com