images

تاکنون بحث های فراوانی پیرامون خودرو و صنعت خودروسازی در کشور در جریان بود، مناظره ۲۵ مرداد موضوع جدیدی از اقدامات خودروسازان در اقتصاد کشور را برملا کرد، موضوعی که نشان میدهد نه تنها در کشور ما به هر طریقی سر مردم کلاه میگذارند بلکه در سطحی بالاتر یا به توصیفی کلاه برداری مدرن کلاهی نیز بر سر بانک ها و اقتصاد کشور گذاشته می شود. وسعت این کلاه برداری حتی به سازمان بورس کشور هم مربوط میشود.

 

نظارت

 

مناظره ای که برای اولین بار به سبک و سیاق مناظرات انتخابات ریاست جمهوری از صدا و سیما پخش شد، به موضوع جنجالی قیمت خودرو و قیمت گذاری این محصول در کشور اختصاص داشت که بیش از یک سال است به نتیجه ای نرسیده است ولی نکته مهمی که در این مناظره برملا شد از طرف جمشید پژویان در پی انتقادات به خودروسازان و تحمیل کردن هزینه های خودروسازان به مردم است و به صورت های مالی سایپا و ایران خودرو اشاره کرد که چطور این دو شرکت در سال های ۸۹ و ۹۰ مقدار زیادی سود کسب کرده اند ولی به جای اینکه این سود به جیب سهامداران و بخشی از آن برای سرمایه گذاری در همان شرکت هزینه شود در شرکت های سرمایه گذاری دیگر سرمایه گذاری شده است که البته برای این کلاه برداری نیز مانند کلاه برداری های این چنینی در کشور مستنداتی ارائه نشده است.

در این باره، محمدرضا نجفی منش که دیروز ‌نماینده قطعه‌سازان در این مناظره بود، پس از اشاره جمشید پژویان به سود شرکت‌های خودرو‌سازی گفت: این سود‌ها صوری است. این‌ها مجبور شدند برای گرفتن وام از بانک ضرر‌هایشان را بپوشانند. اشاره صریح نجفی منش به حساب سازی خودروسازان برای دریافت وام از بانک‌ها، موضوع جدیدی بود که طی مباحث بیش از یک سال گذشته پیرامون وضعیت صنعت خودروی کشور، کسی به آن اشاره نکرده بود و اکنون خود خودروسازان و قطعه‌سازان از این قضیه ‌پرده‌برداری می‌کنند. جمشید پژویان نیز بلافاصله در مناظره به این نکته اشاره کرد و گفت: اگر خودروسازان ‌حساب‌سازی می‌کنند، باید جریمه شوند، زیرا این ‌کلاه گذاشتن بر سر مردم است. بنده در هیچ کتابی در اقتصاد نخوانده‌ام که بخواهد از طریق وام و اعتبار هزینه‌های تولیدش را تأمین کند.

 

 

اما نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد این است که آیا خودروسازان به راستی در این سال ها سود و یا اقدام به حساب سازی کرده اند؟ آیا در کشور ما فقط این دو شرکت هستند که به همچنین اقداماتی دست میزنند؟ آیا ناظران سازمان بورس نیز به همین راحتی آمار صوری شرکت های مهم صنعت را بدون هیچ گونه بازرسی در تابلوی بورس منتشر می کنند؟

به راستی در این وضعیت بحرانی حاکم بر کشور، چگونه می توانیم به سازمان های نظارتی در ارگان های مختلف جامعه اعتماد کنیم؟ چگونه میتوانیم به تک تک آمار منتشر شده من جمله نتایج انتخابات ریاست جمهوری و مورد تایید سازمان نظارتی کشور اعتماد کنیم؟ چگونه میتوان به آینده کشور با این آمار ها امید داشت؟

 

 

http://want-liberty.rozblog.com/article/8

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com