زن تراشیده سر

“دبیر شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی” در ایران با تایید خبر عدم صدور مجوز اکران برای فیلم “شیفتگی” به دلیل موهای تراشیده بازیگر زن‌ این فیلم، می‌گوید تصمیم‌ دوره‌های پیشین این شورا در صدور مجوز نمایش برای فیلم‌هایی با شرایط مشابه، اشتباه بوده است.

عباس نادری، روز چهارشنبه (۲۶ شهریور-۱۷ سپتامبر) با «غیرقانونی» و «غیرشرعی» دانستن نمایش سر تراشیده زن در فیلم‌های سینمایی، به خبرگزاری “ایسنا” گفت: «نظر اعضای شورای پروانه نمایش بر این است که بر اساس مستندات و باور‌ها، نمایش تصویر بازیگران زن بدون پوشش سر و با موی تراشیده، حرمت شرعی دارد و به همین دلیل امکان اکران “شیفتگی” با وجود شرایطی فعلی فیلم فراهم نیست.»

آقای نادری با بیان این‌که «بسیاری از علما و مراجع هم نظر خود را به صراحت در این باره مشخص کرده‌اند» افزود: «معلوم نیست چطور دوستان در دوره‌های قبل به چنین فیلم‌هایی مجوز نمایش داده‌اند.»

او با “لاز‌م‌الاجرا” خواندن حکم “شورای شورای پروانه نمایش” مبنی بر عدم اکران “شیفتگی” تصریح کرد که اگر سازندگان این فیلم، «شکایت و گله‌ای نسبت به این قضیه دارند، طبق ضوابط و قوانین موجود می‌توانند پیگیری کنند و قطعا بررسی خواهد شد».

پیش از این در آخرین روزهای مردادماه امسال، “علی زمانی عصمتی”، کارگردان “شیفتگی” با رسانه‌ای کردن ایراد گرفته‌شده به فیلمش از سوی “شورای پروانه نمایش”، به “ایسنا” گفته بود که حاضر نیست درخواست این شورا برای حذف بخش‌های مربوطه و یا گذاشتن “کلاه دیجیتال” برای رویا تیموریان، بازیگر زن فیلم خود را بپذیرد چرا که به گفته‌ی او، «جدا از بحث هزینه‌ زیاد، باعث خراب شدن فیلم خواهد شد».

او با تاکید بر این‌که پیش از این هم فیلم‌هایی در سینمای ایران تولید و نمایش داده شده‌اند که بازیگران زن با موهای تراشیده در آن‌ها ایفای نقش کرده‌‌اند، تصریح کرده بود که خواسته‌اش، اکران فیلم با همان شرایط است.

“زمانی عصمتی” هم‌چنین خاطرنشان کرده بود که توانسته «نظر مساعد» شورای نمایش را برای اکران محدود فیلمش به همین شکل، در گروه “هنر و تجربه” کسب کند که حال با اظهارات تازه‌ی دبیر این شورا، مشخص نیست که مجوز اکران محدود نیز برای “شیفتگی” صادر شود.

داستان فیلم “شیفتگی”، درباره‌ی “شایسته” زنی است که بیش از سی سال است وجه زنانه خود را فراموش کرده. او پس از آشنایی با یک موزیسین جوان به نام “‌غوغا” و کمک به او برای رفع گرفتاری‌اش، خود نیز دچار دگردیسی می‌شود.

گفتنی است در سینمای ایران بعد از انقلاب بهمن ۵۷، بازیگران زنی بوده‌اند که با سر تراشیده‌ی خود در مقابل دوربین کارگردانان قرار گرفته‌اند که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به بازی فریماه فرجامی در فیلم “سرب”، خاطره حاتمی در فیلم “قرنطینه”، رویا نونهالی در فیلم “زندان زنان” و بهناز جعفری در فیلم “۱۰+۴” اشاره کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com