Dervishes-Campaign

 دراویش گنابادی در ایران در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی از وی خواستند تا دستور دهد “درهای زندان” به روی آن‌ها گشوده شود چرا که در شرایطی که از حقوق “قانونی” و “شرعی” خود محروم هستند، زندان را به زندگی ترجیح می‌دهند.

این دراویش که کمپینی را با عنوان “کوچ دراویش از ایران به زندان اوین” راه‌اندازی کرده‌اند، در نامه‌ی خود به علی خامنه‌ای، با بیان این‌که در ده سال گذشته مورد “حمله بی‌وقفه و با تمام توان و قوا” قرار گرفته‌اند، نوشته‌اند که با وجود حبس دراویش، بایکوت خبری در رسانه‌ها و همچنین حبس و لغو پروانه وکلای‌شان، «در مملکت خویش و در دین خویش و در بین هم‌دینان و هم‌مذهبان خویش» احساس “غربت” می‌کنند.

تهیه‌کنندگان این نامه که نسخه‌ای از آن روز دوشنبه (۲۴ شهریور-۱۵ سپتامبر) در وب‌سایت خبری دراویش گنابادی، “مجذوبان نور” منتشر شد، با تاکید بر اینکه «از چپ و راست بر ما بلا می‌بارند»، تنها در گشوده در برابر خود را “درهای زندان” دانسته و افزوده‌اند: «چاره‌ای نمی‌ماند جز انتخاب زندان و همراهی با برادران دربندمان که مظهر و نماد ظلم‌هایی هستند که تا امروز بر ما دراویش رفته است.»

نزدیک به ۲۰۰۰ عضو کمپین “کوچ دراویش به زندان” با تاکید بر خواسته‌ی خود در نامه‌های پیشین‌شان به وزیر اطلاعات و اعضای مجلس شورای اسلامی، خطاب به علی خامنه‌ای نوشته‌اند: «اگر به خواسته‌های ما که مطابق قانون و شریعت است ترتیب اثری داده نشود، زندان را به زندگی ترجیح خواهیم داد.»

حمیدرضا مرادی سروستانی، افشین کرم‌پور، فرشید یداللهی، رضا انتصاری، امیر اسلامی، امید بهروزی، مصطفی دانشجو و مصطفی عبدی، هشت درویش گنابادی محبوس در زندان اوین و کسرا نوری، درویش دیگری که در زندان نظام‌آباد شیراز محبوس است، از روز ۹ شهریورماه در اعتراض به وضعیت نامناسب نگهداری در زندان و هم‌چنین ادامه نگاه امنیتی و نقض حقوق دراویش ایران دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

این دراویش پس از اعلام اعتصاب غذا، با انتشار وصیت‌نامه خود اعلام کردند که تنها در صورت “رهایی و آزادی کامل اهل طریقت و عرفان” و “برداشتن نگاه امنیتی به دراویش” به این اعتصاب گروهی پایان خواهند داد.

خانواده شماری از این دراویش روز یکشنبه ۲۳ شهریورماه ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمی این زندانیان در سالن ملاقات زندان اوین تحصن کردند.

بر اساس آخرین خبری که وب‌سایت “مجذوبان نور” از وضعیت اعتصاب‌کنندگان منتشر کرده، امروز سه‌شنبه (۲۵ شهریور)، نیروهای امنیتی زندان اوین با یورش به بند ۴ این زندان که محل نگهدارى حمیدرضا مرادی است، تخت و وسایل این درویش ۵۲ ساله را تحت عنوان بازرسی زیر و رو کردند.

آقای مرادی تا چندی پیش به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان بستری بود و “مجذوبان نور” از قول یکی از هم‌بندان او نوشته که در دو هفته‌ی اخیر با کاهش وزن ۱۲ کیلویی روبه‌رو شده است.

همین وب‌سایت از “اختلال در تکلم” و “ضعف جسمانی” کسرا نوری در زندان عادل‌آباد شیراز خبر داده است.

گفتنی است روز ۲ شهریورماه، یک هفته پیش از آغاز اعتصاب گروهی و اعتراض سراسری دراویش گنابادی،‌ محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی و عضو مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی در سخنانی در اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور گفته بود: «ما نباید فقط به درس خواندن توجه کنیم و اینکه از نظر فکری به هرجا که می‌خواهند، بروند بروند؛ درویش می‌شوند، صوفی می‌شوند، بی‌دین می‌شوند و به سمت اباحی‌گری می‌روند کاری نداشته باشیم.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com