????? ??????? ?????? ?????

رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در ایران می‌گوید “سازمان اوقاف و امور خیریه” با «سوءاستفاده از نام ولایت» به یک «زمین‌خوار بزرگ» تبدیل شده است.

محمدعلی پورمختار، روز پنج‌شنبه (۱۳ شهریور-۴ سپتامبر) در سخنانی در همدان گفت “سازمان اوقاف” با ادعای «موقوفه بودن زمین‌های منابع طبیعی، برخی از آن‌ها را اجاره داده و برای‌شان مجوز ساخت و ساز صادر کرده است».

وی تاکید کرد که این سازمان در حالی این کار را انجام می‌دهد که اصلا «اجازه صدور مجوز ساخت و ساز را ندارد».

سازمان اوقاف و امور خیریه، از جمله نهادهای حکومتی است که رییس آن از سوی رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود و وظیفه‌ی اداره‌‌ی “موقوفات” در ایران را بر عهده دارد.

این نهاد که دارای ردیف بودجه‌ی ثابت در قانون بودجه‌ی کشور است، بخش اعظم درآمد خود را از “موقوفات عام بدون متولی”، “موقوفات خاص و اماکن مذهبی”، “بقعه‌ها و امام‌زاده‌ها”، “نذورات و صدقات” و نیز شماری از موسسات و انجمن‌های خیریه‌‌ی تحت کنترل خود به دست می‌آورد.

“سازمان اوقاف” هم‌چنین در قالب دانشگاه‌، موسسات و شرک‌های وابسته به خود به فعالیت‌های اقتصادی نیز می‌پردازد که از جمله‌ی این موسسات و شرکت‌ها می‌توان از “موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی راسخون”، “دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم”، “مرکز ترجمه‌ی قرآن به زبان‌های خارجی”، “شرکت چاپ و انتشارات اسوه”، “بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور”، “شرکت اطهر آب فارس”، “شرکت کشاورزی و دام‌پروری سوران”، و “شرکت کاشی سنتی گوهرشاد” نام برد.

از سوی دیگر، درآمدهای “اوقاف” با وجود دریافت بودجه از دولت، جزو درآمدهای دولت به حساب نمی‌آید و “دیوان محاسبات اداری” نیز بر این درآمد‌ها نظارتی ندارد.

این در حالی است که بر اساس اظهارات “حجت‌الاسلام علی محمدی”، رییس “سازمان اوقاف” در اردیبهشت‌ماه ۹۲، تا آن زمان، ۹۱۹۲ بقعه و امام‌زاده ثبت‌شده زیر نظر این سازمان اداره می‌شدند که بنا بر ادعای وی، ۵۰۰۰ امام‌زاده هیچ‌گونه درآمدی نداشته‌اند.

در تابستان سال ۹۰ نیز سخن‌گوی این سازمان از هفت برابر شدن امام‌زاده‌ها در ایران از ابتدای انقلاب تا آن سال خبر داده بود.

گفتنی است بودجه‌ی “سازمان اوقاف” در قانون بودجه‌ی سال ۹۳، ۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com