برادر امیر جوادیفر جوانی که سال ۸۸ در بازداشتگاه کهریزک در اثر ضرب و شتم جان باخته بود در گفتگو با مسیح علی نژاد روزنامه نگار می گوید: این روزها با شنیدن اخبار مربوط به کشته شدن ستار بهشتی احساس می کنم همه آنچه که در روزهای کشته شدن امیر بر ما گذشت دوبار دارد برایم تکرار می شود، عمیقا با خانواده ستار بهشتی ابراز همدردی می کنم و نظرم این است که اگر زوایای پنهان پرونده کهریزک به صورت همه جانبه رسیدیگی می شد شاید این روزها شاهد اتفاقی مشابه در زندان نبودیم.

این روزها که پرونده قتل ستار بهشتی وبلاگ نویس جوان ایرانی روی میز مسولان قضایی کشور قرار گرفته است، بار دیگر خبرنگاران می پرسند پیگیری پرونده کشته شدن بازداشت شدگان کهریزک در سیستم قضایی ایران به کجا رسیده است.  یکی از خبرنگاران در کنفرانس خبری غلام حسین محسنی اژه ای خطاب به او گفت: «یکی از دلایل اینکه موضوع فوت ستار بهشتی مورد توجه بیگانگان قرار گرفته شاید برخورد غیر صریح و غیر قاطع با عاملان حادثه کهریزک باشد، نظر شما چیست؟» . مسحنی اژه ای پاسخ داد: « آیا مجازاتی بالاتر از قصاص وجود دارد؟ چند نفر از متهمان پرونده کهریزک به قصاص محکوم شدند و برخی انفصال از خدمت، زندان و حتی شلاق. اگر بخشش از اولیای دم نبود برخی از متهمان پرونده حتی قصاص می‌شدند به نظر شما چه برخورد قاطع‌تری باید با این پرونده صورت می‌گرفت.

در همین زمینه با بابک جوادیفر برادر امیر جوادیفر گفتگویی انجام داده ام. این گفتگو را می توانید در زیر بخوانید و بشنوید:

آقای جوادی فر، احتمالا در جریان هستید که آقای محسنی اژه ای در کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که می گوید چرا به پرونده عاملین و آمرین پرونده کهریزک رسیدگی نشده، ایشان گفت که خود خانواده های کشته شدگان کهریزک از قصاص متهمان به قتل گذشتند می توانم بپرسم ارزیابی شما به عنوان کسی که برادرتان آقای امیر جوادی فر در کهریزک جانش را از دست داده در مورد این اظهارات و روند این پرونده بدانم؟

تا آنجایی که در جریان هستند این پرونده دو شق داشت. بخش اول که مربوط به پرسنل نیروی انتظامی بوده که در این پرونده متهم بودند. در اسفند ۸۸ و بهار ۸۹ به موارد اتهامی شان در سازمان قضایی نیروهای مسلح رسیدگی شد و مطابق به اتهامتی که متوجه شان بود قرار مجرمیت برای آنها صادر شد و مجازات های لازم برای آنها تعین شد که شامل قصاص دو تن از متهمان بود و برای بقیه متهمان هم مجازات های شلاق و زندان تعین شد. بخش دوم آن که مربوط به پرسنل قضایی بود که در این پرونده متهم بودند. برای سه تن از قضات قرار تعلیق صادر شد، از مصونیت قضایی شان معلق شدند و بعد از آن قرار مجرمیت برای آنها صادر شد و تا آنجا که ما در جریان هستیم تفهیم اتهام شدند. و آقای محسنی اژه ای هم در مصاحبه ای که از ایشان مطالعه کرده ام، گفتند که در نوبت رسیدگی در دادگاه هستند

بله ایشان گفتند خانواده از قصاص متهمان به قتل گذشتند می توانم از شما بپرسم به چه دلیل از قصاص گذشتید و چه خواسته های دیگری داشتید؟

احساس می کردیم قصاص نمی تواند ما را به اهداف مان برساند و در بیانیه ای که خود خانواده های کشته شدگان کهریزک نوشتند هم اعلام کردند که ما از قصاص گذشت می کنیم اما خواستار محاکمه منصفانه و علنی مباشرین و آمرین اصلی این پرونده هستیم.
خب با توجه که آقای حدیری فر یکی از قضات بودند که البته به دلایل دیگری بازداشت و سپس آزاد شدند و آقای سعید مرتضوی یکی دیگر از متهمانی بود که خود مجلس او را به عنوان متهم اصلی پرونده کهریزک معرفی کرده بود توسط آقای احمدی نژاد ارتقای پست پیدا کرد می توانم بپرسم که در واقع هدف اصلی شما و سایر خانواده ها برای اینکه این پرونده را در خود سیستم قضایی کشور پیگیری کردید چه بوده؟
ما از پیگیری پرونده کهریزک چند تا هدف عمده را دنبال می کردیم. یک مسئله تنویر افکار عمومی بوده. چون بعد از اینکه جنایت کهریزک اتفاق افتاد، مطرح شده بود که علت مرگ بازداشت شده گان هجدهم تیرماه در کهریزک مننژیت بوده و ما احساس می کردیم با پیگیری این پرونده برای افکار عمومی روشن می شود که چه اتفاقی آنجا افتاده و علت اصلی مرگ بازداشت شدگان چه بوده. دلیل دیگری که این پرونده را پیگیری کردیم این بود که می خواستیم رویه ای که در این بازداشتگاه جاری و ساری بوده اصلاح شود و این رویه به عنوان یک رویه جاری در بقیه بازداشتگاه های کشور ادامه پیدا نکند که افرادی را بازداشت کنند و علی رغم اینکه طبق قانون باید به آنها تفهیم اتهام کنند در حالی که این اتفاق نیافتاده و آنها به بازداشتگاهی منتقل شدند که زیر نظر سازمان زندان ها نبودند. ما می خواستیم این اتفاق تکرار نشود و از به وجود آمدن اتفاقات مشابه پیشگیری شود. یعنی می خواستیم به گونه ای به این پرونده رسیدگی شود که در آینده هیچ کس در هیچ مقامی به خودش اجازه ندهد که فراتر از قانون رفتار کند و باعث شود یک عده ای به این شکل کشته شوند.

آقای جوادی فر شما گفتید برای اینکه چنین اتفاق هایی تکرار نشود شکایت کردید و خوستار محاکمه قاتلان کهریزک شدید، من می توانم بپرسم وقتی این روزها در اخبار تلویزیون ایران می شنوید که یک جوان دیگری به نام ستار بهشتی به شکل مشابهی در زندان کشته شده و حتی آقای محسنی اژه ای و دستگاه قضایی کشور هم تایید کردند که آثار ضرب و شتم روی بدن ستار بهشتی بوده، چه احساسی دارید؟

احساس می کنم همه آن وقایعی که آن روزها بر ما گذشت در ذهن من دارد دوباره تکرار می شود. عمیقا با خانواده ستار بهشتی ابراز همدردی می کنم. امیدوارم امیدوارم که هر گز این اتفاقات مشابه تکرار نشود. هدف اصلی ما از پیگیری پرونده کهریزک جلوگیری از همین اتفاقات مشابه بود. نظرم این است که اگر به پرونده کهریزک همه جانبه رسیدگی می شد و به زوایای پنهان پرونده کهریزک رسیدگی می شد شاید این اتفاق نمی افتاد. امیدوارم هم به پرونده کهریزک و هم به این پرونده {ستار بهشتی} رسیدگی شود تا دوباره در آینده شاهد چنین اتفاق مشابهی نباشیم….

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com