School-Khouzestan

دو روز بعد از “ابراز تاسف” علی لاریجانی، “رییس مجلس شورای اسلامی” از میزان بی‌سوادی در کشور، رییس “نهضت سواد‌آموزی” در ایران از بی‌سوادی بیش از ۳۰ درصد دختران و زنان در برخی استان‌های مرزی کشور خبر داد.

علی باقرزاده، روز چهارشنبه (۵ شهریور-۲۷ آگست) در گفتگو با خبرگزاری “ایلنا”، بیشترین نرخ بی‌سوادی در کشور را مربوط به “استان‌های مرزی” دانست و تاکید کرد که استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، کردستان و کرمان از استان‌هایی هستند که نیازمند “توجه” و “کار ویژه” در این خصوص هستند.

آقای باقرزاده باقرزاده با بیان این‌که «بی‌سوادی در هر منطقه جغرافیایی دلایل خاصی دارد»، از “افت پوشش حداکثری تحصیل” و “کم‌توجهی به مسائل فرهنگی” به عنوان اصلی‌ترین عوامل بی‌سوادی در استان‌های مرزی یاد کرد.

“معاون وزیر آموزش و پرورش” با بیشتر خواندن درصد بی‌سوادی در روستا‌ها نسبت به مناطق شهری، توجه به سوادآموزی در روستا‌ها را یکی از راه‌کارهای اصلی تحقق “عدالت آموزشی” دانست و تاکید کرد که نظام آموزشی نمی‌نواند نسبت به بی‌سوادی افراد جامعه “بی‌تفاوت” باشد.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی” پیش‌تر در اردیبهشت ماه گذشته از بی‌سوادی ۹ میلیون و ۷۰۰ هزا ر نفر در کشور خبر داده و گفته بود که «شش میلیون نفر از این تعداد، افراد بالای ۵۰ سال هستند.»

دو روز پیش از اظهارات تازه‌ی باقرزاده، علی لاریجانی، در سخنانی در “اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور” با اشاره به آمارهای رسمی میزان بی‌سوادی در کشور گفت: «تا آن‌جایی که بنده سوال کرده‌ام ظاهرا این آمار درست است که این نقص مهمی است و ما نمی‌توانیم در کشورمان پیشرفت همراه با بی‌سوادی را ملاحظه کنیم.»

به گزارش خبرگزاری “ایسنا”، رییس مجلس شورای اسلامی در سخنانش خواهان آن شد تا «حرکتی قوی صورت گیرد که بی‌سوادی در کشور از بین برود و در بدنه آموزش و پرورش این مساله وظیفه تلقی شود».

پیش‌تر در دی‌ماه سال گذشته، عطاءالله‌ سلطانی‌صبور، “عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی”، در گفت‌وگو با وب‌سایت “روزآنلاین” آمار بی‌سوادی در ایران را “فاجعه” خوانده و گفته بود: «نهضت سوادآموزی از هدف اصلی خود دور و در بدنه آموزش و پرورش به فراموشی سپرده شد.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com