روز گذشته مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خبر از روند شدید خشکی دوباره تالاب هامون داد.

hamoun1

 به گزارش خبرگزاری مهر ، خسرو افسری با اعلام این خبر گفت : “با توجه به اقدامات علمی و عملی انجام شده تا کنون توانسته ایم بخشی از آب تالاب را حفظ کنیم اما با توجه به گرمای بالای منطقه سیستان و وجود بادهای شدید منطقه تالاب دوباره در مرز خشکی کامل قرار گرفته و بیشتر از همیشه نیازمند حق آبه می باشد، این اداره کل با یک سری برنامه ی مدون و علمی  و پس از مطالعه دقیق و میدانی اقداماتی را برای حفظ تالاب در حوزه های مختلف انجام داده است و این مقدار آب نگهداری شده نیز نتیجه ی همان اقدامات بوده که برخی ار اعمم این فعالیتهای به شرح زیر گزارش می گردد.

حفر کانال در مسیرهای ورود آب به تالاب

به نوشته این خبرگزاری، با جریان آب در رودخانه هیرمند در پایان سال ۹۲ اقدامات هدایت آب به تالاب هامون و بهره برداری و انتقال آب به دریاچه هامون از تمام مسیرهای ورودی آب به تالاب و استفاده از حداکثر ظرفیت موجود  جهت هدایت آب اقدام گردید بدین منظور با حفر کانال از چنگ خرگوشی و هامون پوزک که از طریق رودخانه پریان مشترک آبگیری می شود و حجم بیشتر آب رودخانه مشترک به این هامون(پوزک) سرازیر می شود با احداث کانال، هدایت آب از هامون پوزک که بیش از ۹۰درصد آن در خاک افغانستان می باشد به هامون صابوری(چنگ سرخ) هدایت شد.

لوله گذاری در مسیر جاده قرقری به گمشاد

با توجه به اینکه جاده قرقری به گمشاد در میان دو هامون پوزک(چنگ خرگوشی و محمودی) و هامون صابوری(چنگ سرخ) قرار گرفته است و از طرفی با احداث کانال ها حجم مناسبی از آب از هامون پوزک به صابوری در جریان بود لذا جهت هدایت آب نیاز به ایجاد پل یا کاشت لوله در مسیر جاده بسیار ضروری بود که این کار نیز انجام شد و انتقال آب با تمام ظرفیت صورت پذیرفت.

لایروبی در تالاب هامون

با عنایت به اینکه اکثر رودخانه ها و کانال ها در شمال سیستان به تالاب منتهی می شوند و قسمتی از تالاب را آبگیری می کنند این اداره کل اقدام به لایروبی آنها در محل ورود به تالاب نمود از مهمترین این رودخانه ها نیاتک و ملکی می باشد که حجم زیادی آب هرساله از این رودخانه ها به تالاب وارد می شود و بدلیل وزش بادها و انباشت رسوبات مانع ورود آب به تالاب می شد.

ایجاد دایک در جنوب غرب کوه خواجه

از آنجاییکه شرایط اقلیمی و توپوگرافی در تالاب هامون سبب تبخیر و پخش آب و خشک شدن دریاچه در مدت کوتاه می گردید این اداره کل اقدام به احداث دایک در قسمت جنوبی تالاب به منظور جلوگیری از پخش آب نمود این دایک سبب می شود ضمن انتقال آب به پایین دست بدلیل وجود دریچه در ارتفاع ۸۰ سانتیمتری از پخش آب و خشک شدن دریاچه در زمان کم آبی جلوگیری شود.

احداث کانال افضل آباد، کوه خواجه

با احداث این کانال انتقال آب از مسیر رودخانه افضل آباد به اطراف کوه خواجه و احیاء پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک در این منطقه خصوصا در مواقعی که فصل سیل و پرآب نمی باشد انتقال آب از چاه نیمه به هامون هیرمند و مناطق و کانون های گرد و غبار با این کانال به سهولت صورت می گیرد.

که در سال جاری با جاری شدن آب در این مناطق پوشش گیاهی آن احیاء گردید که نیازمند حفاظت و رعایت تعادل نسبت دام و مرتع جهت جلوگیری از تخریب این مراتع می باشد.

انسداد دهانه های پل

با ایجاد دایک و آببند در مسیر پل های جاده نهبندان مانع از پخش آب که بدلیل وزش باد و شیب ملایم تالاب بود شدیم و از ضمن جلوگیری از تبخیر وخشک شدن کوتاه مدت آب با ماندگاری بیشتر آب پوشش گیاهی احیاء و از فرسایش خاک کاسته شد.

احیاء پوشش گیاهی

کانون های گردوغبار در تالاب و  با وجود بادهای ۱۲۰ روزه از مشکلات عمده منطقه ی سیستان می باشد که با توجه به مطالعات و اقدامات انجام شده در این حوزه با یک برنامه مطالعه شده توانستیم با پخش آب در این کانون ها مقدار زیادی از حجم ریزگردهای منطقه را کاهش دهیم بطوریکه بررسی انجام شده حاکی از کاهش قابل ملاحضه ای در کانون ریزگردها می باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com