فرزام کرباسی:درود به شما آقای نایب هاشم پرسش اولم از شما درباره سردبیر خبرگزاری هرانا آقای جمال حسینی‌ است .می خواستم اگر توضیحی درباره فعالیت‌های ایشان دارید برای خوانندگان بفرمایید.

حسن نایب هاشم : خبرگزاری هرانا یکی‌ از فعالترین وب سایت‌هایی است که در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کند آقای جمال حسینی سردبیر این خبر گزاری بود و سالها با وجود شرایط سختی که در ترکیه وجود دارد و ایشان در آنجا اقامت داشتند به فعالیت‌های حوق بشری در رابطه با ایران که بسیار دشوار است به خبر رسانی ادامه می‌دادند.
ایشان افراد بسیاری را از خطر اعدام نجات دادند و اگر افرادی مجبور می‌شدند که به کشور ترکیه پناهنده بشوند با امکانات محدودی که در اختیار داشت به آنها کمک میکرد.

فرزام کرباسی: در مورد مرگ آقای جمال حسینی‌ ابهامات زیادی وجود دارد پلیس ترکیه هم در اظهار نظر اولیه‌ خود احتمال خودکشی‌ را کاملا رد کرد اما با توجه به خونی که بر روی صورت ایشان بوده و همچنین در نقاط مختلف منزل ایشان لکه‌ی خون مشاهده شده و لوازم منزل دست نخورده باقی‌ مانده احتمال قتل را رد نکرده است. از طرف دیگر پزشکی‌ قانونی ترکیه نیز اعلام کرده که نتیجه کالبد شکافی ممکن است چندین ماه طول بکشد. به نظر شما دلیل این اظهار نظرهای مختلف و موکول کردن دلیل مرگ ناگهانی ایشان به چندین ماه آینده چیست.

حسن نایب هاشم : در موارد این چنینی که شخص فوت شده در سنین جوانی قرار دارد و به نظر می‌رسد که مرگ آن شخص مشکوک باشد به پزشکی‌ قانونی مراجعه میشود و ممکن است تحقیقات صورت گرفته هفته‌ها و گاه ماه‌ها به درازا بینجامد.

اما در این مورد باید دید که هم پلیس و هم پزشکی‌ قانونی چه نظری دارند و اکنون نظرات و صحبت‌های ما در این مورد براساس حدس و گمان می‌باشد. اما به هر حال یک جوان سی‌ و چند ساله نباید به سادگی‌ و بدون هیچ دلیل فوت کرده باشد. البته از لحاظ پزشکی‌ عوامل مختلفی‌ میتواند منجر به مرگ ناگهانی بشود در عین حال نباید پرونده‌های ترور جمهوری اسلامی را در خارج از کشور از نظر دور نگاه داشت گرچه نسبت به گذشته اقدامات تروریستی خود را نسبت به مخالفانش محدود تر کرده اما در کشورهایی مانند ترکیه که نزدیکتر به ایران است دستش بازتر است.
کما اینکه در گزارشی که سایت روز در مورد آقای جمال حسینی و تهدیداتی که ازطرف جمهوری اسلامی نسبت به ایشان صورت میداده آمده که شخصی‌ از شهر ارومیه تعیین شده که دست به قتل بزند و پلیس ترکیه به ایشان خبر میدهد که آقای حسینی‌ به شهر دیگری در ترکیه برود.

به هر حال هرچه ما نزدیکتر به ایران می‌شویم دست عوامل جمهوری اسلامی برای اقدامات تروریستی بازتر است. اما فعلا همه این نظرات در حد حدس و گمان می‌باشد و باید دید که نتیجه بررسیهای پلیس و پزشکی‌ قانونی چه هست.

فرزام کرباسی: همانطور که شما هم فرمودید تمام این نظرات در حد حدس و گمان می‌باشد اما کسانی‌ که در زمینه سیاسی و حقوق بشر بر علیه جمهوری اسلامی فعالیت میکنند لازم است که اقدامات امنیتی بیشتری را درباره خود انجام دهند پیشنهاد و توصیه شما در این مورد چه می‌باشد.

حسن نایب هاشم : ما یک پارادوکس و یا بحرانی را داریم در رابطه با کسانی‌ که در زمینه حقوق بشر کار میکنند. چرا که گاهی اوقات خود را فراموش میکنند.
در نظر بگیرید پزشک اورژانسی و یا آتشنشانی را که فعالیت‌های میدانی انجام میدهند این افراد ابتدا باید بتوانند امنیت خود را فراهم کنند تا بتوانند به افراد دیگر کمک کنند البته این امر شاید در حد حرف ساده باشد اما در مقام عمل مشکل می‌باشد چرا که شخصی‌ که در عمق یک فعالیت حقوق بشری قرار می‌گیرد و در واقع با آن زندگی‌ می‌کند و از نزدیک در جریان نقض حقوق بشر قرار می‌گیرد خود را فراموش می‌کند من مثل آتشنشان را زدم به خاطر اینکه زمانی که فردی یا کودکی در عطسه گرفتار میاید آتشنشان خودرا فراموش کرده و وظیفه‌اش حکم می‌کند که به نجات جان افراد برود در مورد آقای جمال حسینی‌ هم چنین است اگر ایشان نیرو و توانی‌ را که برای نجات جان افراد و اطلاع رسانی مورد متعدد نقض حقوق بشر بکار میبرد بخشا برای تغییر موقعیت خود بکار میبرد سالها در ترکیه نمی‌ماند و امروز این اتفاق نمی‌افتد و یا اگر مرگ ایشان بر اثر یک مشکل جسمی‌ بوده باشد می‌توانست به دارمان مشکل و بیماری خود در یک کشور با امکانات پزشکی‌ مناسب بپردازد.
توصیه من به عنوان یک پزشک و همچنین مدافع و فعال حقوق بشر به هر آتشنشان پزشک و مدافع حقوق بشر این است که ابتدا باید موقعیت و شرایط خود را تثبیت کنید تا بتوانید به دیگران که گرفتار هستند یاری برسانید البته باز هم تکرار می‌کنم که در حد حرف ساده است اما در عمل هیچکدام از ما آن‌طور که باید به این امر توجه نداریم.

فرزام کرباسی: هفت تن از کارشناسان و گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل از جمله احمد شهید در بیانیه مشترکی وضعیت حقوق بشر در ایران را نگران کننده اعلام کردند. می‌خواستم نظر شما را در این رابطه جویا شوم.

حسن نایب هاشم : این گزارش‌ها معمولا هر چند وقت یکبار به نسبت اینکه چه موضوعات و مواردی به صورت حاد و مهم در آمده باشد منتشر میشود و با توجه به فرا رسیدن روز خبر نگار و دستگیری‌های گسترده روزنامه نگاران و حکم شلاقی که برای دو روزنامه نگار صادر شده است. و همچنین حکم اعدامی که برای آقای ارژنگ داوودی صادر شده در ایران این گزارش منتشر شده است . این گزارش توسط مدس آندناس، رییس گروه تحقیق در باره حبس های خودسرانه؛ احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران؛ کریستف هاینز، گزارشگر ویژه اعدام های فراقضایی، فوری و خودسرانه؛ دیوید کای، گزارشگر ویژه پیشبرد و حمایت از آزادی بیان و عقیده؛ ماینا کیای، گزارشگر ویژه آزادی تشکل و گردهمایی مسالمت آمیز؛گابریلا ناول، گزارشگر ویژه استقلال قضات و وکلا؛ میشل فورست، گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر،
همچنین ما با بررسی‌ ادواری وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل هر ۴ سال و نیم یک بار که در ماه اکتبر برگزار میشود و این دور دوم هست که جمهوری اسلامی مورد قضاوت دیگر کشورها قرار می‌گیرد روبه رو هستیم و ما نیز به عنوان فعالین حقوق بشر و جامعه مدنی ایران باید در این اجلاس شرکت کنیم.

فرزام کرباسی:با سپاس از وقتی‌ که در اختیار من قرار دادید در آخر اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید.

حسن نایب هاشم :من در هر مصاحبه‌ای و سخنرانی‌ که داشته باشم به همگان توصیه می‌کنم که خود را مدافع حقوق بشر بدانند
سعی‌ کنند که به اسناد حقوق بشری جهانی‌ دسترسی‌ و با آنها آشنا و تسلط پیدا کنند و نیروی فزایندهای را که وجود دارد بالفعل تبدیل کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com