ساحل غربی و منطقه سبز: به گفته دیوید پترائوس رییس «سیا» ایالات متحده، منطقه سبز جایی است که نمی‌تواند جنبش‌های مقاومت تولید یا حفظ کند. منطقه سبز از صلح و امنیت برخوردار است و می‌تواند آن‌را به همسایگان خود صادر کند. در مورد فلسطین، برنامه دولت‌سازی فیاض و برنامه‌های آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی بدون تزلزل برای ارتقای ایده «جامعه مدنی» که تحت نام «جامعه مدنی جهانی» از همه مرزها فراتر خواهد رفت در دست اجرا بوده است. این یکی از منحوس‌ترین ابزار کمک خارجی در اجرای برنامه‌ها برای نابودکردن جامعه‌ای است که پرورش دهنده اصلی جنبش‌های مقاومت است.

 

آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی، بمثابه بزرگ‌ترین کمک‌دهنده دوجانبه اقتصادی و توسعه‌ای به فلسطینی‌ها، از توسعه اجتماعی بمثابه یک ابزار مؤثر برای از بین بردن جنبش‌های مقاومت فلسطین در ساحل غربی و غزه استفاده می‌کند. برنامه‌های USAID بر پیوند دادن کمک توسعه‌ای با رد ایده‌های مقاومت و با تسلیم به اشغال قرار دارند.
الخلیل- از سال ١۹۹۴، کمی پس از امضای موافقت‌نامه‌های اسلو، تشکیلات خودگردان فلسطین ٣ میلیارد دلار به شکل کمک توسعه‌ای برای آب، فاضلاب، زیرساخت، آموزش، بهداشت، توسعه اقتصادی، و دموکراتیزه کردن دریافت کرد. این نوع کمک بخشی از نبرد علیه «شورش» بود که از نزدیک در پیوند با برنامه‌های سالم فیاض نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین قرار داشت که در اوت ٢٠٠۹ ساختن مؤسسات دولت فلسطین در درون مرزهای،١۹۶۷ و از آن طریق، ارتقاء راه‌حل دو دولت را اعلام کرد.
نبرد علیه «شورش» در اساس دو هدف داشت. هدف نخست کنترل جمعیت و کشتن مقاومت فلسطین بود. هدف دوم یک گزینه در برابر شیوه‌های سنتی سرکوب جنبش‌های مقاومت و انقلابی بود. این ایدئولوژی بر مفاهیم استعمارگرانه در زمان‌های جنگ قرار دارد، موقعی‌که مداخله نظامی شکست خورده است، لذا برای ارتش‌ها ضروری می‌شود که از قدرت نرم برای پیروزی در نبرد استفاده کنند.
آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی و دولت‌سازی
استراتژی برای ساختن دولت فلسطین، با برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی تقویت می‌شود که هدف «به دست آوردن قلوب و اذهان» جمعیت تحت اشغال را از طریق برنامه‌های توسعه، دنبال می‌کنند.
برنامه فیاض برای ساختن مؤسسات دولت فلسطین به نظر می‌رسد همزمان بود با نقشه امنیتی که در ساحل غربی تحت عنوان «نبرد با وضعیت بی‌قانونی در سرزمین‌ها» آغاز شد. هدف دولت ریشه‌کن ساختن فروشندگان مواد مخدر و خودروهای مسروقه بود- اتهاماتی که به اعضای گردان شهدای الاقصی، شاخه نظامی الفتح، نسبت داده می‌شد.
بعلاوه، برنامه دولت‌سازی حق بازگشت را بطور ارگانیک با اهداف ملی پیوند نمی‌دهد. برنامه گرچه به پایان‌دادن به اشغال، به حق تعیین سرنوشت خود، و به تشکیل دولت اشاره می‌کند، اما چیزی درباره حق بازگشت نمی‌گوید. بخش عمده برنامه درباره دولت‌سازی است و به استثنای دو جمله درباره مقاومت مسالمت‌آمیز مردمی، فضایی به مبارزه ملی نمی‌دهد.
در مقدمه، برنامه از پایداری و حمایت عربی و بین‌المللی بمثابه پیش‌شرط‌های رسیدن به استقلال می‌گوید. این‌جا است که برنامه‌های آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی وارد می‌شود، سعی می‌کند از طریق کمک فنی، برنامه‌های وام، و اعاده اعتبار گذرگاه‌های مرزی، بخشی از پایداری را تحت پوشش قرار دهد.
هدف طرح تسهیل حرکت کالاهای فلسطینی از پاسگاه‌های بازرسی مرزی است. این طرح تکنولوژی بهتر برای بررسی کالاها و افزایش ظرفیت شرکت‌های فلسطینی برای کاهش زمان عبور از گذرگاه‌ها را به‌دنبال دارد. اما، آن‌ها این فاکت را نادیده می‌گیرند که اولویت از میان برداشتن گذرگاه‌ها و پاسگاه بازرسی نظامی است، نه بهبود عملکرد آن‌ها.
مقاومت تروریسمی است که دولت را تحلیل می‌برد
آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی از طریق مشارکت با تشکیلات خودگردان فلسطین تعریفی از تروریسم در فلسطین ارائه نمود، که به جنبش‌های مقاومت محدود می‌شود. یکی از هدف‌ها نبرد علیه شرایط و اوضاعی است که تروریسم (یعنی مقاومت) را تغذیه می‌کند و علیه اجتماعی از مردم است که به آن عمل می‌کنند، همه این‌ها با هدف ایجاد شالوده‌های مستحکم برای ساختن یک دولت فلسطینی محتمل.
آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی موضوع نبرد با تروریسم را از طریق درخواست امضای یک اظهاریه در محکومیت تروریسم توسط دریافت‌کنندگان کمک، بمثابه یک شرط دریافت پول، به عمل مبدل کرد. دیگر سازمان‌های بین‌المللی، حتا سازمان‌های اروپایی، این شرط را ندارند.
تعریف تروریسم، طبق آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی، می‌خواهد که هیچ‌یک از ذینفع‌ها از طرح آن، عضو حماس یا دیگر جناح‌های مقاومت، مانند جبهه خلق برای آزادی فلسطین نباشند. این همچنین دریافت کننده کمک را به امضای یک اظهاریه صریح ملزم می‌نماید که مقاومت توسط فلسطینی‌ها را اقدامات تروریستی اعلام نموده امضاء‌کننده را به ارزش‌ها و اصول ایالات متحده متعهد می‌سازد.
بعنوان مثال، سند تروریسم بدین معنی است که اگر یک سانحه رانندگی در بیرون یک طرح بهداشتی مورد حمایت آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی رخ دهد، قربانیان اگر عضو یکی از جناح‌های مقاومت باشند، نمی‌توانند درمان شوند. این همچنین بدین معنی است که یک روستا در ساحل غربی اگر شورای ده آن از اعضای حماس تشکیل شده باشد نمی‌تواند برای ترمیم خیابان کمک دریافت کند. این مورد در سال ٢٠٠۷ در بیت‌الهم اتفاق افتاد، زمانی‌که کمک به شهرداری و ترمیم جاده به‌علت وجود اعضای حماس در شورای شهر لغو شد.
با این وجود، شرایط دریافت کمک به امضای سند تروریسم محدود نمی‌ماند. شرایط شامل بررسی امنیتی کامل اعضای هیئت امنای مؤسسه و پرسنل طرح، تحت «نظام گزینش شریک» می‌شود. اسامی توسط واحدهای اطلاعاتی اشغالگر و نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله مورد تحقیق قرار می‌گیرند. اگر یکی از اسامی تاریخ مبارزه یا گرایش به یک جناح مقاومت را داشته باشد، طرح رد می‌شود.
برنامه‌ها برای خشکاندن منابع مقاومت
یک بررسی سریع و ساده برنامه‌های مرتبط با دموکراسی، حکمرانی محلی، رسانه‌ها، حاکمیت قانون، و مدیریت درگیری، سطح نگرانی آژانس ایالات متحده را نسبت به ساختن یک جامعه فلسطینی که خواهان صلح با دشمن اسراییلی‌ براساس راه‌حل دو دولت باشد، نشان خواهد داد.
در ارتباط با موضوع حکمرانی محلی، وب‌سایت آژانس ادعا می‌کند که ساحل غربی و نواز غزه به مشارکت مدنی بمثابه یک ضرورت برای یک دولت دمکراتیک با حکمرانی خوب نیاز دارند. هدف تلاش‌ها گسترش و افزایش دامنه حمایت برای راه‌حل دو دولت و ایجاد عزم حرکت بسمت صلح است.
این همخوان با نقشه‌های دولت‌سازی فیاض است، که از راه‌حل دو دولت، پایان‌دادن به اشغال، آزادی، و حق تعیین سرنوشت خود می‌گوید، بدون آن‌که به حق بازگشت اشاره کند.
نگرش آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی به رسانه‌ها، که یک ابزار مهم در حمایت از مقاومت و جاانداختن مقوله رهایی بشمار می‌آید، بر این ایده قرار دارد که بخش‌های رسانه‌های فلسطینی با موانعی، از جمله تأثیرات نامطلوب محیط سیاسی مواجه‌اند. این به درگیری بین الفتح و حماس و تأثیرات، مواضع و چالش‌های مرتبط با آن اشاره دارد.
اما، به گفته آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی، برغم این چالش‌ها، رسانه‌های فلسطینی قادر شدند توانایی خود را برای انطباق و ایجاد بستر حاصل‌خیز برای رسانه‌های مستقل و کثرت‌گرا، که به اسراییل نه بمثابه یک دشمن، بلکه یک شریک برای صلح نکاه می‌کنند، به اثبات برسانند.
سومین عنصر اصلی خشکاندن منابع مقاومت و جامعه توانمندکننده آن از طریق طرح‌های آشتی و مدیریت درگیری در ساحل غربی و نواز غزه است، که هدف آن جمع آوردن همه گروه‌های نماینده جامعه محلی بر دور یک میز برای بررسی علل پنهان در پشت درگیری فلسطین-اسراییل می‌باشد.
برنامه‌های آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی برای مدیریت درگیری و میانجی‌گری شامل آموزش وکلا، کارشناسان در روان‌شناسی، برنامه‌ریزان شهری، آموزش عمومی، گفت‌وگو، شبکه‌سازی، فرصت‌ها بین اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها، برنامه‌های مشترک فلسطینی-اسراییلی، و تولید سریال‌های تلویزیونی فلسطینی-اسراییلی می‌شود.
ساحل غربی و منطقه سبز
به گفته دیوید پترائوس رییس «سیا» ایالات متحده، منطقه سبز جایی است که نمی‌تواند جنبش‌های مقاومت تولید یا حفظ کند. منطقه سبز از صلح و امنیت برخوردار است و می‌تواند آن‌را به همسایگان خود صادر کند.
در مورد فلسطین، برنامه دولت‌سازی فیاض و برنامه‌های آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی بدون تزلزل برای ارتقای ایده «جامعه مدنی» که تحت نام «جامعه مدنی جهانی» از همه مرزها فراتر خواهد رفت در دست اجرا بوده است. این یکی از منحوس‌ترین ابزار کمک خارجی در اجرای برنامه‌ها برای نابودکردن جامعه‌ای است که پرورش دهنده اصلی جنبش‌های مقاومت است.
این انجمن‌ها می‌خواهند به اذهان جوانان از طریق ارتقای دموکراسی و جامعه مدنی بمثابه بهترین راه‌های توسعه جامعه سیاسی فلسطین، شکل بدهند. اما، آن‌ها این فاکت را نادیده می‌گیرند که فلسطین تحت اشغال است، و قبل از فکر درباره حکمرانی و توسعه جامعه سیاسی، به یک نقشه برای رهایی آن نیاز است.
طبق درک رایج، سازمان‌های غیردولتی بر یک احساس هویت مشترک قرار دارند که با مرتبط‌کردن مردم از طریق شبکه‌های جهانی، از احساسات ملی فراتر می‌روند. آرمان سازمان غیردولتی هرچه بیش‌تر به همبستکی فرامرزی متعهد باشد، یعنی بیش‌تر مرزهای ملی را نادیده بگیرد، به‌همان نسبت دسترسی آن به کمک‌های مالی آسان‌تر خواهد بود
روشن است چیزی که مورد نظر آن‌ها است، بعنوان مثال، انترناسیونالیسم در مواجهه با امپریالیسم و صهیونیسم نیست. چنین همبستگی نه با انکار استقلال و وحدت ملی، بلکه با تقویت آن‌ها رخ می‌دهد. این بدین معنی است که «جامعه مدنی جهانی» طرحی است که نهایتاً تعلق ملی را از بین می‌برد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com