آنچه ورای مسائل مطرح‌ اهمیت دارد، شاید بتوان کشت این گیاه در گلدانی که در دید عموم است، در راستای افزایش مصرف این ماده در اجتماع توصیف کرد و مایه نگرانی خواند، زیرا بعید است، تخم این گیاه بومی آمریکای جنوبی، ‌اتفاقی به باغچه‌ای در تهران رسیده باشد!

مخدری که بسیاری به آن مبتلا شده و مشمول رنج همراهی با آن شده‌اند؛ اما اینقدر ناشناس است که گاه می‌بینیم به جای گل، زینت‌بخش گلدان‌هایی می‌شود که جلو مجتمع مسکونی وابسته به یکی از نهادهای بزرگ ملی است!

به گزارش «تابناک»، هر چه در سال‌های گذشته درباره رواج کشت گیاه ماری جوانا در آپارتمان شنیده و با افزایش نگرانی‌ها راجع به افزایش شیوع این شیوه کشت گلدانی، شاهد واکنش‌های تند مقامات انتظامی وقت بوده‌ایم، باز دیدن بوته‌های سرحال و شاداب این گیاه در خیابان، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. 

این ادعا را تصاویری تأیید می‌کند که از گلدان‌های جلو مجتمع مسکونی وابسته به سازمانی ملی برداشته شده و اینقدر برگ‌های گیاه در آن واضح نقش بسته که بتوان با تصاویر «کانابیس ساتیوا» یا‌‌ همان ماری جوانا قیاسش کرد و به درستی آنچه دیده می‌شود، شک و تردید راه نداد. 

آنچه جلو دیدگان ما قرار گرفته و چه بسا تازه دریافته باشیم چیست، پر‌مصرف‌ترین مخدر غربی‌هاست که در کشورمان با نام‌های شاهدانه، گرس و علف هم شناخته می‌شود و جز مصرف به صورت دود کردن، در تهیه حشیش هم کاربرد دارد؛ مخدری که خاصیت نشئه‌آوری بالایی دارد و در حقیقت، از قدیمی‌ترین روان‌گردان‌هاست.

همین ویژگی موجب شده که بسیاری تحت تأثیر مصرف این مخدر، ‌کارهای عجیب و غریبی کرده و جز خود، موجبات آسیب بسیاری را فراهم آورده باشند، در حالی که گمان می‌کردند با ماده‌ای سرخوش کننده و بدون اعتیاد مواجهند، نه مخدری خطرناک. 

البته اعتیاد‌آور نبودن این ماده نیز سرابی بیش نیست که ریشه در دیر ظاهر شدن آثار اعتیادی این ماده مخدر دارد؛ یعنی اعتیاد به دود کردن این گیاه دیر بروز می‌کند و البته به همین میزان، سخت‌تر ظاهر می‌شود، به گونه‌ای که از اعتیادهای بسیار سخت، اعتیاد به مصرف این مخدر است. 

اما آنچه ورای این مسائل اهمیت دارد، شاید بتوان کشت این گیاه در گلدانی که در دید عموم است، در راستای افزایش مصرف این ماده در اجتماع توصیف کرد و مایه نگرانی خواند، زیرا بعید است، تخم این گیاه بومی آمریکای جنوبی، ‌اتفاقی به باغچه‌ای در تهران رسیده باشد!باشد! 

با این پیش‌فرض، ناگزیر خواهیم بود ‌به افزایش کشت این گیاه در کشور اذعان کرده و حتی اگر این کشت را معادل افزایش مصرف این مخدر ندانیم، به این گمانه برسیم که برخی تلاش دارند با بهره جستن از بی‌اطلاعی عمومی درباره این گیاه و مخدر برگرفته از آن، با کشت آن در اماکن عمومی، به نوعی ساختار‌شکنی کنند؛ ساختار شکنی‌‌ که با کاشت ماری‌جوانا به جای گل بروز یافته و می‌تواند در سایه بی‌توجهی ما تکثیر شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com