«جیب مردم» و «آمار رسمی»، اعداد گزارش شده از سوی دولت را تأیید نمی‌کنند/ میزان تورم در قیمت مواد غذایی، واقعا چقدر است؟

یادداشتی خواندنی دکتر سلیمانی درباره ابهام در محاسبه نرخ تورم؛
«جیب مردم» و «آمار رسمی»، اعداد گزارش شده از سوی دولت را تأیید نمی‌کنند/ میزان تورم در قیمت مواد غذایی، واقعا چقدر است؟
دکتر محمد سلیمانی*: امروزه ظاهراً بازی با اعداد در ارائه عملکردهای اقتصادی رویه شده است. در دیدار کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب اسلامی ریاست محترم جمهور در گزارش خود اعدادی را در حوزه تورم بیان فرمودند که برای افرادی مثل بنده که با مردم از نزدیک تماس دارم و خودم هم خرید منزل را همراه حاج خانم عمدتاً از میدان تره بار و فروشگاههای عمومی انجام میدهم، بسیار موجب شگفتی بود.
ایشان در آن جلسه فرمودند: “در تاریخ دولت‌های گذشته و در تاریخ کشورمان، کاهش رشد تورم در عرض یک سال در ۳۱ واحد نه کم‌نظیر، بلکه بی‌نظیر بوده است. برای آنکه واضح‌تر و روشن‌تر سخن گفته باشم به یک مثال اکتفا می‌کنم. افزاش قیمت مواد خوراکی و آشامیدنی در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت پارسال یعنی سال ۹۲، افزایش قیمت ۵۱ درصد بوده است و امسال یعنی سال ۹۳، ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت ۹۳، فقط ۶ درصد بوده است، این ۶ را با آن ۵۱ اگر مقایسه کنیم، به موفقیت نظام در این زمینه کاملاً آگاه می‌شویم، البته این معنایش این نیست که دولت در زمینه تورم هنوز راضی است که باید قدم‌های بیشتری برداشته شود.”
ریاست محترم جمهور قبلاً فرمولی معقول برای عموم ارائه کرده بودند. مبنی بر اینکه جیب مردم تورم را لمس می کند، نه اعداد ارائه شده در تریبونها، که به نظرم بسیار حکیمانه است. بر اساس این فرمول دیدم جیب مردم به هیج وجه اعداد داده شده در سخنان ایشان در آن جلسه را قبول ندارد. کنجکاو شدم که بررسی کنم ببینم اعداد رسمی چه می گویند. سری به سایتهای بانک مرکزی و مرکز آمار زدم. ملاحظه کردم از قضا آمار رسمی هم با سخنان ایشان بسیار فاصله دارد! جل الخالق!
جداول زیر را که عیناً از سایتهای مرکز آمار و بانک مرکزی کپی شده ملاحظه کنید:
مرکز آمار ایران: تورم مواد غذایی به ۴۴ درصد رسید
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ – ۱۴:۲۷ – ۰۷ April 2014
مرکز آمار در ۱۸ فروردین، گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در سال ۹۲ بر اساس سال پایه ۹۰ را منتشر کرد، جدول زیر. براساس این گزارش، شاخص کل (برمبنای ۱۳۹۰=۱۰۰) در سال ۱۳۹۲ به رقم ۱۶۹.۸ رسید که نسبت به سال قبل ۳۲.۱ درصد افزایش داشته که نشان دهنده افزایش نرخ تورم سال ۱۳۹۲ نسبت به نرخ تورم سال ۱۳۹۱ (۲۸.۶) به میزان ۳.۵ درصد است.
همین طور شاخص گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها» در سال ۱۳۹۲ به رقم ۲۰۹.۱ رسید که نسبت به سال قبل ۴۴.۱ درصد افزایش داشته است، یعنی برخلاف بیان ۶ درصد رئیس محترم جمهور. این موضوع هم نشان دهنده کاهش فقط ۱ درصد نرخ تورم این گروه در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۱ (۴۵.۱) است. یعنی برخلاف بیان رئیس محترم جمهور که می گویند ۶ را با ۵۱ مقایسه کنید، باید ۴۴.۱ را با ۴۵.۱ مقایسه کرد. ضمناً شاخص گروه اصلی «خوراکی ها» در سال ۱۳۹۲ به عدد ۲۰۸.۳ رسیده که نسبت به سال قبل ۴۳.۷ درصد افزایش را نشان می دهد.
بانک مرکزی در تیر ماه ۱۳۹۳، گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور از سال۱۳۶۹ تا پایان خرداد ۱۳۹۳ را بر اساس سال پایه ۹۰ را منتشر کرد، جدول زیر. براساس این گزارش، شاخص کل (برمبنای ۱۳۹۰=۱۰۰) در آخر خرداد سال ۱۳۹۳ به رقم ۱۹۴ و در پایان ۱۳۹۲ به ۱۸۶.۶ رسید که نسبت به سال قبل ۳۴.۷ درصد افزایش داشته که نشان دهنده افزایش نرخ تورم سال ۱۳۹۲ نسبت به نرخ تورم سال ۱۳۹۱ (۳۰.۵) به میزان ۴.۲ درصد است. اگر طبق صحبت رئیس جمهور محترم ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت ۱۳۹۳ محاسبه شود، نشان می دهد متوسط شاخص ۱۸۰.۵ می شود نسبت به متوسط یکسال قبل مشابه یعنی ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت ۱۳۹۲ که ۱۴۰.۸ بوده است ۳۰.۳ درصد افزایش داشته است. یعنی تورم این مدت نسبت به سال قبل آن ۳/۳۰ در صد بوده است ، یعنی برخلاف بیان ۶ درصد رئیس محترم جمهور، که نسبت به تورم سال ۱۳۹۱ (۳۴.۵درصد) حداکثر ۴.۲ درصد کاهش دارد؛ یعنی برخلاف بیان رئیس محترم جمهور که می گویند ۶ را با ۵۱ مقایسه کنید،، باید ۳۰.۵ را با ۳۰.۳ مقایسه کرد. ضمناً شاخص قیمت در خرداد ۱۳۹۳ به ۱۹۴ رسیده است که نسبت به مرداد ۱۳۹۲ (۱۷۳.۳) به میزان ۲۰.۳ واحد افزایش دارد.
حال عدد ۶ درصد و عدد ۵۱ درصد ذکر شده در بیان ریاست محترم جمهور از کجا آمده است، خدا دانا است. از جداول رسمی بالا و از لمس جیب مردم چنین اعدادی بیرون نمی آید.
نتیجه: این دفعه هم جیب مردم و هم آمار رسمی اعداد گزارش شده توسط شخص اول قوه مجریه را تأیید نمی کند.
*نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر در مجلس شورای اسلامی رجا نیوز

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com