مهدی ساوالان پورانتخابات سال ۸۸ و حوادث پس از آن که سر آغاز جنبشی مردمی در اعتراض به خودکامگی و افراطی‌گری در نظام جمهوری اسلامی بود که حتی دستگیری سران و توفیق ظاهری در سرکوب این جنبش نتوانسته خواسته‌های تندرویان را اجابت کند.

جنبش سبز بزرگترین نمود اجتماعى و سیاسى تحول خواهانه مردم ایران، پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود و نظام جمهوری اسلامی تصور نمی‌کرد که سرکوب جنبش اعتراضی مردم به نتایج انتخابات تبدیل به کابوسی برای نظام گردد و هرچند در ظاهر اقتدارگرایان سخن از خاموشی این اعتراضات می‌کنند ولی در باطن از شعله ور شدن این آتش زیر خاکستر هراس دارند.

بیش از سه سال است که میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی به جرم اعتراض به کودتای انتخاباتی بدون انجام محاکمه، در حصر خانگی با دستور مستقیم آیت الله خامنه‌ای به سر می‌برند و تمامی تلاشها برای آزادی آنان بدون نتیجه عقیم باقی مانده است.

علی مطهری نماینده مجلس و یکی از افرادی که مخالف این حصر است به نقل از آیت الله خامنه‌ای می‌گوید: رهبر ایران در دیدار با گروهی از نمایندگان مجلس گفته میرحسین موسوی و مهدی کروبی جرم بزرگی مرتکب شده و اگر محاکمه شوند حکم آن‌ها سنگین خواهد بود.

این در حالی است که با انتشار سخنان سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران و علی سعیدی نماینده ولی فقیه در این نیرو که به تدارک و اجرای کودتای انتخاباتی در سال ۸۸ اذعان کردند، صحت گفته‌ها و خواسته‌های محصورین به خوبی نمایان شد.

علی مطهری در ادامه گفته است: رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به درخواست وی مبنی بر رفع حصر یا محاکمه رهبران جنبش سبز پاسخ داده است؛ اگر موسوی و کروبی در زمان روح‌الله خمینی مرتکب چنین جرمی می‌شدند با آن‌ها شدید‌تر برخورد می‌شد و اگر این‌ها محاکمه شوند حکمشان خیلی سنگین خواهد بود و قطعا شما راضی نخواهید بود. ما اکنون به این‌ها ملاطفت کرده‌ایم.

حوادث پس از انتخابات دور دهم ریاست جمهوری که از سوی رهبر کنونی انقلاب عنوان فتنه بر آن نهاده شد و به‌‌ واقع بزرگ‌ترین حرکتی بود که مردم در آن نظام را به چالشی جدی کشیدند، به صورتی که سران حکومت هر لحظه سقوط نظام را احساس کردند و شعارهای مردمی به منزله تابوشکنی در اصول نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رفت.

همگان بر این نکته اذعان دارند که با حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، برخلاف باور و خواست حاکمیت هیچ یک از ارزش‌های جنبش سبز کم نشده است و حصر آنان که در غیرقانونی‌ترین شکل ممکن در صورت گرفته است باعث گردیده مظلومیت آن‌ها متجلی گردد.

سران حاکمیت تصور می کردند که با حصر خانگی سران جنبش سبز آنان به واژه توبه و عفو تن داده و در این میان حقانیت عملکرد نظام مشخص می شود، اما این مساله از سوی محصورین به شدت تکذیب و بر مواضع گذشته خود و انجام کودتای انتخاباتی تاکید دارند.

اسدالله بادامچیان٬ قائم‌مقام حزب موتلفه با بیان اینکه موسوی و کروبی کارگردانان فتنه بودند که در دام آمریکا و انگلیس گرفتار شده و باید استغفار کنند، می‌گوید: میرحسین موسوی و مهدی کروبی از فرصت طلب بخشش و عفو استفاده نکردند و نظام برای حفظ جان آن‌ها تصمیم به حصر خانگی آنها گرفته است.

حاکمیت جمهوری اسلامی در عملکرد سی و چند ساله خود به کرات نشان داده است هیچ گونه تحمل و بردباری نسبت به منتقدان خود نداشته و همواره با تظاهر و صحنه سازی و با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی، خود را مظلوم و منتقدان را ظالم و دشمن معرفی کرده است.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در تاریخ ۱ آذر ۱۳۹۲ با اشاره به این که میرحسین موسوی و مهدی کروبی همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کنند، گفته بود: که اگر رأفت اسلامی نبود، آنان باید اعدام می‌شدند.

هر چند امروز شاهد این مساله هستیم که واژه فتنه و نزدیکی به جنبش سبز تبدیل به ابزاری در دست تندرویان گردیده و هر که را از دایره تفکرات خود دور می‌بینند به آن متهم کرده و از این اتفاق به سود خود بهره برداری کنند.

رسول منتجب‌نیا عضو حزب اعتماد ملی در این رابطه می‌گوید: استفاده از کلید واژه فتنه به ابزاری برای تسویه حساب و نان خوردن گروه‌هایی تبدیل شده است در حالیکه نباید مقامات عالی کشور در این رابطه سکوت کنند، چرا که شیطنت‌هایی تحت عنوان انتصاب فتنه به برخی از شخصیت‌های کشور دیگر برای مردم قابل تحمل نیست.

این در حالی است که در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ یکبار دیگر بغض فروخفته مردم سرباز کرد و رفع حصر تبدیل به یکی از مهمترین خواسته‌های مردمی گردید که به حسن روحانی رای دادند.

فراموش نشود که حسن روحانی در همایش‌های انتخاباتی خود بارها این مساله را در جواب مردمی که خواستار پایان دادن و به حصر سران جنبش سبز و آزادی آنان بودند بیان کرده است که : زندانی سیاسی در نظام جمهوری اسلامی برای چه ؟؟ رفع حصر آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی در اولویت برنامه‌های دولت تدبیر و امید خواهد بود.

بدون تردید باید گفت رای مردم به حسن روحانی و حمایت از وی یک رای حزبی و جناحی نبود، بلکه رای مردمی بود که در سال ۸۸ دزدیده شد و اگر مردم احساس کنند دولت یازدهم نخواهد توانست این مسائل را حل کند حسن روحانی بزرگترین و مهم‌ترین حامی خود را از دست خواهد داد.

اعتراض‌ها و گلایه‌هایی که در رابطه با حصر از جانب افراد و گروه‌های مختلف و مردم عامی جامعه به گوش می‌رسد در حقیقت زنگ خطری جدی برای دولت حسن روحانی است که در این برهه زمانی و در اجرای سیاست‌های خود به ویژه در عرصه بین‌المللی به حمایت حامیان خود در جناح‌های مختلف سیاسی و آحاد جامعه نیاز دارد.

رییس دولت یازدهم چه بخواهد چه نخواهد، پس از آیت‌الله خامنه‌ای، شخص اول کشور است و باید در برابر این امر پاسخ‌گو باشد، زیرا مشروعیت داخلی و حمایت مردمی مهمترین سرمایه هر دولتی محسوب می‌شود و روحانی با مطالبات کسانی که به دولت وی رای داده‌اند، کاملا آشناست و همگان در انتظار اقدامی عملی و جدی برای رفع حصر میرحسن و کروبی و تحقق وعده‌های انتخاباتی را خواستارند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com