Etiyad-Zanan-300x194شهین‌دخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در “امور زنان و خانواده” در یادداشتی که بر روی صفحه‌ی فیسبوکش منتشر کرده، از ۵۰۰ برابر شدن شمار دختران مصرف‌کننده روان‌گردان‌ها خبر داده و خاطرنشان کرده که الگوی مصرف در دختران و زنان، از مواد مخدر “سنتی” به مواد “محرک صنعتی” در حال تغییر است.

خانم مولاوردی با اشاره به حضورش در “دانشکده علوم بهزیستی و توان‌بخشی” در روز پنجم تیرماه به مناسبت “روز جهانی مبارزه با مواد مخدر”، نوشته که بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مسوولان و کارشناسان این دانشکده، میزان ابتلای زنان به اعتیاد در ایران، “شدیداً رو به افزایش”، سن اعتیاد زنان و دختران “شدیداً رو به کاهش”، و سن اولین مصرف مواد مخدر در بیشتر دختران به “سنین دبیرستان” رسیده است.

وی با بیان این‌که جرم ۶۰ درصد زنان زندانی به مواد مخدر مربوط می‌شود و «اثر اعتیاد در زنان مخرب‌تر از مردان است»، افزوده است: «مواد مخدر جدید ارتباط تنگاتنگ با رفتارهای غیر اخلاقی دارد و انگ اجتماعی زنان معتاد بیشتر از مردان است.»

او هم‌چنین از افزایش ۱۶ درصدی مرگ و میر زنان معتاد در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال قبل از آن خبر داده و تاکید کرده که با توجه به متاهل بودن ۶۳ درصد معتادان، «امکان بروز خشونت علیه زنان و کودکان‌شان بسیار بالا است».

معاون رییس جمهوری اسلامی با اشاره به برخی آمارهای ارائه شده در این نشست از نظرسنجی‌های اخیر، خاطرنشان کرده که در سال ۱۳۹۲ “بیش از ۹۲ درصد از مردم” موضوع اعتیاد در کشور را “زیاد” و “خیلی زیاد نگران‌کننده” توصیف کرده‌اند.

شهین‌دخت مولاوردی در پایان این یادداشت نوشته است: «وقت آن است دختران‌مان را دریابیم و شادی و نشاط و تفریحات سالم را به هر بهانه و دستاویزی از آنان دریغ نکنیم. فردا دیر است. ما هم دلواپسیم قاتل خاموش در کمین همه نشسته است. هیچ‌کس مصون نیست.»

گفتنی است بهمن ماه سال گذشته، زهرا بنیانیان، “مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده”، اعلام کرده بود که نزدیک به هفتاد درصد از زنان معتاد در رده سنی ۲۰ تا ۳۶ سال قرار دارند و «تریاک»، «شیشه»، «الکل» و «کراک افغانی» پرطرفدار‌ترین مواد مخدر در میان زنان معتاد محسوب می‌شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و “دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر” نیز دی ماه سال گذشته، افزایش شمار زنان معتاد از ۵/۲ به ۹/۲ درصد طی ۵ سال اخیر را یک «فاجعه» دانسته و با توجه به رشد «قابل توجه» اعتیاد و کشف مواد مخدر در کشور گفته بود: «در یک جمع‌بندی ساده به این نتیجه می‌رسیم که از معتادان و قاچاقچیان عقب افتاده‌ایم.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com