siyasiپس از اعلام رئیس کارگروه تحول رشته علوم سیاسی مبنی بر اجرایی شدن سرفصل‌ها و دروس جدید رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی از سال تحصیلی جدید، ۱۶۰ استاد این رشته نامه ای را به امضا رساندند و خواستار بازنگری در اجرای این سرفصل‌ها شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش انجمن علوم سیاسی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار آن شده بود که اجرای سرفصل‌ها به مدت یکسان به تعویق بیافتند. این انجمن در نامه خود یادآور شده است:: آنچه به نام اصلاح عناوین و سرفصل‌های رشته علوم سیاسی تاکنون انجام شده بدون مشارکت و تأیید اعضای هیات علمی گروه‌های علوم سیاسی و نهادهای مرجع و معتبر علمی حوزه علم و سیاست بوده و از آسیب‌ها، تنگناها، نواقص و خلأ های جدی برخوردار است.

رونوشت این نامه به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شد و پس از آن منوچهر محمدی رئیس کارگروه تحول علوم سیاسی شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که در جلسه شورای تحول علوم انسانی بر اجرای سرفصل‌ها و دروس جدید رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی در سال تحصیلی جدید تأکید شده است.

محمدی یادآور شده است: سرفصل‌ها و دروس جدید رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی هم در شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم و هم در شورای تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و از طرف وزارتخانه به دانشگاه‌ها ابلاغ شده که از مهرماه سال جاری اجرایی شود.

رئیس کارگروه تحول علوم سیاسی شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرده است که این سرفصل‌های جدید برای دانشجویان جدیدالورود در مقطع کارشناسی علوم سیاسی لازم‌الاجرا است.

اما اعتراض به این بازنگری در سرفصل‌های جدید به پایان نرسیده است و اسامی ۱۶۰ استاد علوم سیاسی برای توقف در این تغییر در سایت‌های خبری منتشر شد. این اساتید با استناد به سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین تجلیل از اعضای نمونه هیات علمی دانشگاه‌های کشور که آن را همسو با دیدگاه‌ها و بیان مکنونات قلبی خود دانسته‌اند، ابراز امیدواری کرده‌اند رئیس‌جمهور به‌صورت ویژه دستور برطرف کردن مشکلات و نواقص موجود در بازبینی و اصلاح عناوین و سرفصل‌های رشته علوم سیاسی را صادر کند.

این اساتید یادآوری کرده‌اند که رئیس‌جمهور با اشاره به پیچیدگی‌های دنیای امروز، ضمن توجه به عقلانیت و اعتدال، بر دوری از افراط و تفریط و تحجر تأکید کرده است و مشارکت اساتید دانشگاه‌ها را در کارآمدی، بومی، اسلامی و کاربردی سازی، تعمیق و افزایش ظرفیت‌های پرسشگری، پژوهشگری و پاسخگویی به مطالبات جامعه در همه علوم و از جمله علوم انسانی را خواستار شده است و حال بر اساس این سخنان آن‌ها از وی خواسته‌اند تا رئیس جمهوری به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با توقف موقت یک‌ساله اجرای آن، زمینه مشارکت گروه‌های علوم سیاسی دانشگاه‌ها و مراجع معتبر علمی این حوزه در امر بازنگری عناوین و سرفصل‌های دروس رشته علوم سیاسی فراهم کند.

بازنگری علوم انسانی در رشته‌های متعدد از سال ۸۹ آغاز شده است و به تدریج هر یک از رشته‌ها پس از بازنگری در شورای تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسیده و برای اجرا به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

پانزده رشته علوم انسانی به‌عنوان رشته‌های اولویت دار در بازنگری علوم انسانی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح است که رشته علوم سیاسی نیز از جمله این رشته‌ها است. به‌منظور تحول و بازبینی در این رشته‌ها، ۱۵ کارگروه در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است که با همکاری گروه‌های مربوطه به این رشته‌ها در وزارت علوم، این رشته‌ها را بر اساس اصول و مبانی اسلامی مورد بازنگری قرار می‌دهد.

بر این اساس ۹۰ عنوان کتاب جدید در رشته علوم سیاسی به دانشجویان سال اولی دوره کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com