Hassan Razavi, Yarsan

Hassan Razavi, Yarsan

مراسم بزرگداشت اولین سالگرد حسن رضوی، در میان جمعی‌ از پیروان و دوست داران آیین یارسان ( اهل حق ) در روز جمعه ۲۳/۳/۱۳۹۳ در همدان روستای پل شکسته، برگزار شد.

در این مراسم که به همراه کلام خوانی یارسانی، خواندن سرودهای دینی کورد‌های یارسان و همچنین اجرای نواهای عرفانی بود، بار دیگر پیروان این آیین به رعایت حقوق شهروندی خود، توسط حکومت اسلامی تاکید نموده و خواستار توقف اذیت و آزار‌های وارد شده به خود شدند.

در طول مراسم، علی‌ نظری ، از فعالان مدنی یارسان، از شرایط تبعیض آمیز موجود انتقاد کرده و دغدغه‌های خود را در رابطه با جامعه یارسان بیان کرد. او گفت چگونه میشود در جوامع امروزی زندگی‌ کرد و سیاسی نبود و متاسفانه زیستن و مردن ما با سیاست عجین شده است. او ضمن اشاره به عدم استخدام پیروان آیین یارسان، به مدت ۳۵ سال، از انقلاب اسلامی تا کنون،گفت ما پیروان آیین یارسان باید بتوانیم در ادارات استخدام شویم و ما نمیتوانیم از حق مشروع خود کوتاه بیاییم.او اضافه کرد، جامعه یارسان مجبور است بعد از سال‌ها سکوت، حقوق شهروندی خود را یک به یک مطالبه کند. علی‌ نظری همچنین گفت متاسفانه آنقدر فشارها بر جامعه یارسان زیاد است که ما مجبور شدیم برای رساندن صدای مان, خود را بسوزانیم و اگر این روند متوقف نشود فردا بچه‌هایمان نیز، خود را خواهند سوزاند.

سخنران دیگر مراسم، سیاوش حیاتی ، از اعضای مجمع فعالان مدنی یارسان ، ضمن تشکر از کسانی‌ که قدمی‌ در جهت احقاق حقوق از دست رفته مردم یارسان برداشته اند ، گفت ما قبل از اینکه یارسان باشیم، انسان هستیم و برای احقاق حقوق انسانی‌ خود تلاش می‌کنیم. ما خواستیم به اتکای جمع، این زنجیر زنگ زده انوشیروان را بلرزانیم, اگر چه به قیمت جانمان هم تمام شود. او اضافه کرد، ۳۵ سال به نام دین ، یک نسل از ما را سوزاندند و متاسفانه حالا ، نسل دوم ما نیز در اعتراض به بی‌قانونی‌های حاکمان، خود را دارد میسوزاند. سیاوش حیاتی ، خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی گفت، شما میخواستید که در دنیا عدالت بر قرار کنید ولی‌ حتی در اجرای آن در ایران هم ، ناکام ماندید. او گفت ای‌ حاکمان، ایران خانه مشترک ماست، ما مستاجر نیستیم و شما صاحب خانه!. شما حاکمان موظف هستید که حقوق ما را در نظر بگیرید و رعایت کنید.

Hassan Razavi, Yarsan

Hassan Razavi, Yarsan

پیش‌تر نیز در مراسمی که برای سالمرگ نیکمرد طاهری،جوان کورد یارسان، در صحنه کرمانشاه در تاریخ ۱۵/۳/۱۳۹۳، برگزار شده بود، بعضی‌ از سخنرانان، به عملکرد جمهوری اسلامی ایران در رابطه با پیروان کورد آیین یارسان، اعتراض کرده بودند. فرزاد الماسی، یکی‌ از سخنرانان آن مراسم، ضمن انتقاد از رسانه‌های داخلی‌ در انکار موجودیت جامعه یارسان ، گفت طوری عمل میشود که گویا اصلا جامعه یارسان یا اهل حق وجود خارجی‌ ندارد. او اضافه کرد، اگر خواستن حقوق شهروندی جرم است ،پس ما همگی‌ مجرم هستیم. او نیز گفت فشار‌ها بر پیروان آیین یارسان ، آنقدر زیاد است که جوانان یارسانی تنها چاره را در خود کشی و خود سوزی می‌بینند. فرزاد الماسی، با بیان اینکه مردم یارسان به عنوان یک اقلیت، نه قادر به تغییر نظام هستند و نه قصد چنین کاری را دارند، گفت، ما مردم یارسان کار سیاسی نمی‌کنیم و فقط تنها حقوق از دست رفته خود را فریاد می‌کشیم. او همچنین اضافه کرد، جامعه یارسان، یک جامعه‌ای پاک است و انگ وطن فروشی به او نمی‌چسبد.

حسن رضوی و دیگر پیروان آیین یارسان، محمد قنبری ، نیکمرد طاهری و حکمت صفری،در رخداد‌های جداگانه‌ی در طی‌ سال گذشته، در اعتراض به تبعیض‌ها و اهانت‌های وارد شده به پیروان این آیین، دست به خود کشی اعتراضی زدند که هر چهار نفر آنها در گذشتند.

اهل حقّ یا یارسان، آئینی عرفانی با خاستگاه کردی است که پیروان آن در برخی‌ از مناطق ایران بخصوص کردستان و کرمانشاه ساکن هستند. جمهوری اسلامی، این دین را به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان آن از هر گونه حقوق شهروندی و اجتماعی محروم هستند و در صورت آشکار شدن باور و دین آنان، بلافاصله از محل کار یا تحصیل اخراج میگردند. روحانیون اسلام، آنان را مرتد و نجس خوانده و از حقوق مساوی با دیگر شهروندان در مراجع قضایی و حقوقی بر خوردار نیستند.

میتوانید قسمتهایی از این مراسم را در اینجا مشاهده نمائید

video 1 , video 2 , photos1,

video 3, photos2

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com